In het kort
Met iDIN controleren we bij je bank of de persoonsgegevens van je betaalrekening en je Odido abonnement hetzelfde zijn. Zo weten we zeker jij het echt bent. Als je geen sms met verificatiecode kunt ontvangen, bieden we controle via iDIN aan. Bijvoorbeeld om in te loggen in Mijn Odido, of een nieuwe simkaart activeren.
Wat is iDIN?
iDIN is een Nederlands online identificatiemiddel. De iD staat voor iDentificeren en IN staat voor INloggen. iDIN wordt gebruikt om digitaal je identiteit vast te stellen. iDIN kan je vergelijken met iDEAL. Net als bij betalen met iDeal, word je omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van je bank. Omdat je betaalrekening op je naam moet staan, is dit een makkelijke én veilige manier om te controleren dat jij de aanvrager bent. Alle grote banken werken met iDIN, alleen Knab en Triodos niet.
Hoe gebruik je iDIN bij Odido?
Bij het activeren van een nieuwe simkaart, krijg je ter controle een sms op je oude simkaart. Ook bij inloggen in je Mijn Odido account sturen we je een code ter controle. Als alternatief, kan je inloggen met iDIN. Zo weten we zeker dat jij het echt bent, en dat niet iemand anders je nummer probeert over te nemen.
Bijvoorbeeld: je Odido abonnement staat op naam van je broer. Als je inlogt met je betaalrekening wordt je verzoek afgewezen. De naam van de betaalrekening (jouw naam) komt namelijk niet overeen met de naam van het abonnement (je broer).
Zo gebruik je iDIN
Net als bij iDEAL kies je eerst je bank.
- Scan de QR-code met de app van je bank of log in met je gebruikersnaam + wachtwoord.
- Je krijgt een overzicht van de gegevens die je deelt met ons
- Je geeft akkoord en je gegevens worden verstuurd
- Daarna ga je automatisch terug naar Mijn Odido. Als de gegevens overeenkomen, activeren we je simkaart, of kun je inloggen in je Mijn Odido account
Welke gegevens worden met iDIN gedeeld/verstuurd?
Nadat je toestemming hebt gegeven, geeft je bank een aantal gegevens van je door. Denk hierbij aan voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum en geslacht. E-mailadres en telefoonnummer zijn niet verplicht. Je ziet op je scherm welke gegevens gedeeld worden.
Wat doet Odido met mijn iDIN gegevens?
We gebruiken deze gegevens alleen om vast te stellen dat jij het bent. Dus of de persoonsgegevens van je betaalrekening en je Odido abonnement hetzelfde zijn. Daarna verwijderen we meteen alle gegevens die de bank heeft doorgegeven. Goed om te weten: je bank geeft alleen persoonsgegevens door. De bank deelt géén financiële gegevens (zoals hoeveel geld er op je betaalrekening staat of informatie over af- en bijschrijvingen).