Redenen waarom we afwijzen.
Nieuw abonnement aangevraagd, maar afgewezen? Niet leuk, snappen we. Daarom laten we je weten waarom je aanvraag niet is goedgekeurd. Geef hieronder aan wat voor abonnement je hebt aangevraagd, dan leggen we het uit.
Redenen waarom we een particulier abonnement afwijzen.
Als je een nieuw particulier abonnement aanvraagt, doen we een risico-onderzoek. Altijd en bij iedereen. Daarna zijn er 4 opties. We accepteren je aanvraag meteen, we vragen je om een aanbetaling, je krijgt een afwijzing, of je kan alleen een abonnement zónder telefoonbetaling afsluiten.
Afgewezen? Kan hieraan liggen.
1. Te snel
Heb je een abonnement aangevraagd, maar nog geen reactie gekregen? Niet meteen weer een aanvraag doen dan. De tweede aanvraag wijzen we namelijk automatisch af.
2. Betaalafspraak
Heb je al een abonnement bij Odido en loop je achter met betalen? Dan wijzen we een nieuw abonnement automatisch af. Betaal eerst je openstaande facturen. En probeer het dan nog een keer.
3. Toestelkrediet
Een abonnement mét telefoon aangevraagd? Heb je waarschijnlijk gekozen voor een toestelkrediet. Dat betekent dat je je telefoon in delen afbetaalt. Toestelkrediet is dus een soort lening.
Is je toestelkrediet in totaal meer dan € 250? Dan zijn we verplicht om in het BKR-register je gegevens (deze heb je tijdens het bestelproces ingevuld) na te kijken. Heb je een negatieve registratie bij het BKR? Dan beschermen we je tegen betalingsproblemen en krijg je geen toestelkrediet.
Als je toetstelkrediet in totaal meer dan € 250 is, moeten we ook nakijken of je genoeg te besteden hebt. Daarom hebben we gevraagd om je inkomen en woonlasten (bijvoorbeeld huur, hypotheek, servicekosten en kosten voor gas, water en licht) op te geven. In de uiteindelijke berekening moeten we ook checken of je al lopende leningen hebt. Het BKR geeft dat aan ons door. En dat kan ervoor zorgen dat je geen toestelkrediet krijgt.
4. Risico-onderzoek
Bij de aanvraag van een nieuw abonnement doen we risico-onderzoek. Doen we altijd en bij iedereen. Of je het gekozen abonnement kan afsluiten hangt af van de uitkomst van het onderzoek. Voor het onderzoek gebruiken we gegevens van 3 partijen:
Focum verzamelt informatie uit openbare bronnen, rechtbanken, incassobureaus en deurwaarders.
Experian verzamelt en verwerkt gegevens zoals betalingservaringen, schuldsaneringen en faillissementen. Zo helpen ze hun opdrachtgevers financiële risico's kleiner te maken.
Stichting Preventel houdt bij of personen of bedrijven bij 1 of meer telecomproviders een factuur nog niet betaald hebben.
Afgewezen, en nu?
Controleer eerst of 1 van de redenen hierboven geldt.
Check wat je hebt ingevuld bij de aanvraag. Foutje in je geboortedatum of postcode? Kan gevolgen hebben in het risico-onderzoek. Zou zonde zijn.
Geen idee waarom je we hebben afgewezen? Vul het online formulier (pdf) in en stuur het naar ons op. Dan kijken we even mee.
Privacy
Odido doet niks geks met je gegevens. Graag zeker van je zaak? Check dan ons privacystatement.
Redenen waarom we een zakelijk abonnement afwijzen.
Bij de aanvraag van elk nieuw zakelijk abonnement doen we een aantal checks. Het kan gebeuren dat we je aanvraag afwijzen. Dat kan hieraan liggen.
1. Te snel
Heb je een abonnement aangevraagd maar nog geen reactie gekregen? Het duurt normaal 1 werkdag voor je iets van ons hoort. Wacht dus even met een tweede aanvraag, die wijzen we namelijk automatisch af.
2. Betalingsachterstand
Heb je al een abonnement bij Odido en loop je achter met betalen? Dan wijzen we een nieuw abonnement automatisch af. Betaal eerst je openstaande facturen. En probeer het dan nog een keer.
3. Risico-onderzoek
Als je een nieuw zakelijk abonnement aanvraagt, doen we een risico-onderzoek en vragen we faillissements- en betalingsinformatie op. Doen we altijd en bij iedereen. Daarna zijn er 4 opties. We accepteren je aanvraag meteen, we vragen je om een aanbetaling, je krijgt een afwijzing, of je kan alleen een abonnement zónder telefoonbetaling afsluiten.
Voor het risico-onderzoek gebruiken we gegevens van:
Dun en Bradstreet / Altares, een bekende partij gespecialiseerd in het verzamelen van handelsinformatie. Op basis van deze info bepalen ze een kredietscore.
Stichting Preventel, de partij die bijhoudt of personen of bedrijven bij 1 of meer telecomproviders een factuur nog niet betaald hebben.
Afgewezen, en nu?
Controleer eerst of 1 van de redenen hierboven voor je geldt.
Check wat je hebt ingevuld bij de aanvraag. Foutje in het kvk-nummer? Kan gevolgen hebben in het risico-onderzoek. Dat is zonde. Zorg ervoor dat de aanvrager dezelfde persoon is als de tekenbevoegde persoon op het kvk-uittreksel.
Geen idee waarom je we hebben afgewezen? Neem schriftelijk contact met ons op om hierachter te komen. Dit stuur je mee:
kopie van een geldig legitimatiebewijs
kopie van een bankafschrift (maximaal 2 maanden oud)
het kvk-nummer
Stuur alles naar Odido Service, t.a.v. Zakelijke Acceptatie, Antwoordnummer 17204, 2501 VH Den Haag. Binnen 7 werkdagen krijg je antwoord.
Privacy
Odido doet niks geks met je gegevens. Graag zeker van je zaak? Check dan ons privacystatement.
Vragen? Vragen.
We geven je graag persoonlijk advies. Voor een abonnement dat echt bij je past. Neem contact op of ga naar de shop.
Contact met OdidoWelkom in de Shop.
Echt persoonlijk advies? Je telefoon inruilen? Of een nieuwe kopen? We zijn er voor je in onze Odido Shops.
De Shops van OdidoCheck onze app.
Bekijk je rekening, verhoog je internetsnelheid en regel alles wat je wil met de Odido App.
De app van Odido