Bij budgetluchtvaartmaatschappij Transavia is het gebruik van tablets helemaal ingeburgerd. De piloten maken hun vluchtplannen op de tablets. Het cabinepersoneel houdt er onder meer de voedselwensen van passagiers mee bij. En het grondpersoneel gebruikt ze voor het onderhoud van de toestellen.
Het is essentieel dat Transavia de controle over de tablets stevig in handen heeft. De informatie mag niet in verkeerde handen vallen. Natuurlijk is altijd een papieren back-up beschikbaar, maar om dure vertragingen te voorkomen, wil Transavia altijd beschikking hebben over goed beveiligde tablets met een razendsnelle mobiele verbinding.
Overstap.
De overstap naar een ander merk was voor de luchtvaartmaatschappij aanleiding om ook de dienstverlening opnieuw in te richten.
Al het cockpit-, cabine- en grondpersoneel zou een nieuwe tablet krijgen, met de juiste apps vooraf geïnstalleerd, zonder bijkomend gedoe. De tablets moesten zowel over wifi als over mobiele data beschikken.
Transavia vervoert meer dan 10 miljoen passagiers per jaar. Geen van hen zou last moeten krijgen van de overstap. Een mooi staaltje building airplanes while flying.
Brainstorms.
Voor deze opdracht bundelden telecomprovider Odido en IT- en Telecom-systeemintegrator Detron hun krachten. Odido is de huisleverancier van mobiele telefonie voor Transavia. Detron verzorgt mobile device management, logistiek en gebruikersondersteuning.
In nauwe samenwerking met Transavia stelden Odido en Detron een lijst met vereisten op. Voor Transavia is het heel belangrijk dat alle betrokken afdelingen hun wensen en eisen op tafel kunnen leggen.
Daarom werd er allereerst een aantal brainstorms georganiseerd met piloten, cabinepersoneel en onderhoudsteam. Waar hadden zij behoefte aan?
Kan het in de lucht?
Het gebruik van een tablet in een vliegtuig is echt anders dan in een kantooromgeving. Daarom werd iedere eis en wens werd langs deze meetlat gelegd: kan het in de lucht? Tijdens de vlucht moet een stewardess zich niet hoeven bezighouden met het updaten van een app.
Daarom werd besloten om updates buiten vliegtuigen uit te voeren. De tablet haalt ze automatisch binnen als hij ’s ochtends wordt aangezet.
Is een piloot zijn tablet vergeten? Dan moet er binnen een uur een vervangende tablet beschikbaar zijn. Op de 3 vertrekhavens in Nederland liggen ze klaar in kluisjes. Het is een kwestie van een code aanvragen om een kluisje te openen, de tablet aanzetten en gebruikersnaam en wachtwoord invullen, en de piloot is klaar voor vertrek.
Volledig in controle.
Bij de implementatie werkten Odido en Detron nauw samen met het eigen IT-Telecom team van Transavia. Er werd gewerkt met een uitgebreid migratieplan.
Alle piloten, de cabin crew en de onderhoudsmonteurs hebben inmiddels een kant–en–klare tablet om de vlucht van begin tot eind uit te voeren, voorzien van alle benodigde veiligheidsmaatregelen. Transavia kan real time het gebruik van de tablets monitoren. En Detron houdt op afstand alles voor ze in de gaten.
Installeert iemand per ongeluk een app die niet thuishoort op zijn tablet? Dan merkt Detron dat meteen. Een gestolen of geïnfecteerd apparaat kan op afstand worden leeggemaakt en er is een 24 uurs-reparatiedienst voor de medewerkers en een helpdesk die ze ontzorgt.
Transavia heeft er geen omkijken naar, maar wel altijd alle controle in handen. Precies wat een luchtvaartmaatschappij, die vertrouwt op het gemak van tablets in de lucht en op de luchthaven, wil.