Op basis van hoe AI-technologieën leren en hoeveel kennis ze hebben, kunnen ze worden ingedeeld in 3 capaciteitscategorieën: Narrow AI, General AI en Super AI. Die leggen we hieronder aan je uit.
1. Narrow AI
Narrow AI, ook wel bekend als Artificial Narrow Intelligence (ANI), voert specifieke taken uit, maar leert niet zelfstandig nieuwe vaardigheden. Deze systemen zijn goed in 1 bepaalde vaardigheid. Voorbeelden zijn beeldherkenningssoftware, zelfrijdende auto’s en virtuele AI-assistenten. Voor bedrijven betekent dit dat Narrow AI bepaalde taken kan uitvoeren, waarmee tijd en kosten kunnen worden bespaard. Denk aan gezichtsherkenning bij de douane op Schiphol. Of AI-assistenten in de klantenservice die terugkerende vragen beantwoorden, zodat medewerkers zich kunnen richten op taken waarvoor menselijke handelingen nodig zijn.
Generatieve AI en NLP
Generatieve AI valt onder Narrow AI en is een soort kunstmatige intelligentie die originele inhoud kan maken, zoals teksten, afbeeldingen, audio en code. Vaak geef je generatieve AI hiervoor een tekstbeschrijving in natuurlijke taal. Bijvoorbeeld in een chattoepassing. ChatGPT, ontwikkeld door OpenAI, is een goed voorbeeld hiervan. Generatieve AI-toepassingen waarbij je natuurlijke taal invoert, worden mogelijk gemaakt door Large Language Models (LLM’s), ofwel grote taalmodellen. Om zo natuurlijke taalverwerking, in het Engels Natural Language Processing (NLP), uit te voeren.
Reactive Machine AI
Een andere vorm van Narrow AI is Reactive Machine AI (RMAI). Deze technologie reageert alleen op directe verzoeken, zonder geheugen op te bouwen. Dit zorgt voor beperkingen, maar deze soort AI blijkt in de praktijk juist heel fijn te zijn. Want RMAI is perfect voor makkelijke, herhalende taken. Zoals spam uit je e-mailbox filteren, productaanbevelingen doen op basis van winkelgeschiedenis of chatbots automatische antwoorden op standaardvragen laten versturen of Out-of-office meldingen laten verzenden. Handig voor bijna alle bedrijven, instellingen en organisaties.
Limited Memory AI
Limited Memory AI (LMAI) is een derde vorm van AI. Deze slaat kennis op en gebruikt deze informatie om te leren én zichzelf te verbeteren. De basis van LMAI is deep learning. Deze soort AI kan voorspellingen doen en taken uitvoeren op basis van het kortetermijngeheugen. Handig voor bijvoorbeeld tulpenboeren. Want LMAI kan weersvoorspellingen en groeiomstandigheden analyseren, om zo de beste momenten voor planten en oogsten te bepalen. Ook apothekers halen voordeel uit deze AI-technologie. Die kunnen het gebruiken voor voorraadbeheer, door verkoopgegevens te analyseren en te voorspellen welke medicijnen op voorraad moeten zijn.
2. Artificial General Intelligence
Artificial General Intelligence (AGI) is ontworpen om te leren, denken en presteren op een niveau dat vergelijkbaar is met dat van mensen. Het staat ook wel bekend als ‘sterke AI’. AGI kan heel veel taken uitvoeren en multifunctioneel werken. Hoewel AGI nog in ontwikkeling is en hierdoor nog niet toepasbaar is in je bedrijf, is het doel om machines te maken die als levensechte assistenten voor mensen kunnen werken. Voor bedrijven gaat AGI een revolutie in efficiëntie en productiviteit betekenen. Stel je voor dat je 24/7 een persoonlijke assistent hebt. Die neemt veel werk over, waardoor je bedrijf sneller kan groeien en schakelen.
Theory of Mind AI
Theory of Mind (ToM) is een veelbelovende vorm van AGI, maar nog wel in ontwikkeling. Met deze technologie kan AI de emoties en intenties van mensen begrijpen en hierop reageren. Dit kan zorgen voor betere interacties tussen mensen en machines. Stel je voor dat je een AI-assistent hebt die niet alleen begrijpt wat je zegt, maar ook hoe je je voelt. In de gezondheidszorg kan het artsen ondersteunen door de emotionele toestand van patiënten beter te begrijpen. En dat kan leiden tot betere zorg. Maar sommige mensen denken dat als AI emoties en intenties net zo goed kan begrijpen als mensen, dit leidt tot automatisering van bepaalde banen. En dat kan dienstverlening minder menselijk maken.
3. Artificial Superintelligence
Artificial Superintelligence (ASI), of ‘super AI’, kan zo snel leren dat het betere kennis en vaardigheden heeft dan mensen. Ook hier is het belangrijk om te melden dat deze technologie nog niet toe te passen is binnen je bedrijf. ASI kan de basis vormen van een volledig zelfbewuste AI, wat past bij de gedachte van AI-overnames. Hoewel een AI-overname nu alleen nog maar een idee is, kan ASI veel betekenen voor bedrijven. Bedrijven die ASI omarmen, kunnen er veel voordeel uit gaan halen. Maar het is wel belangrijk dat ze nadenken over de ethische en veiligheidsaspecten van deze technologie.
Self-aware AI
Self-aware AI is een vorm van AI die de emoties van anderen kan herkennen, zelfbewust is en menselijke intelligentie heeft. Betekent dat Self-aware AI niet alleen kan herkennen hoe anderen zich voelen, maar ook zichzelf goed kent. Als we dit niveau van AI bereiken, kunnen machines zelfstandig denken en beslissingen nemen. Heel indrukwekkend.
Kansen én uitdagingen.
Je bedrijf kan nu en in de toekomst dus veel voordeel gaan halen uit AI. Want het kan processen versnellen, kosten verlagen en nieuwe mogelijkheden voor groei en innovatie bieden. Bedrijven die nu slim investeren in AI, bereiden zich voor op een toekomst vol technologische vooruitgang en concurrentievoordeel. Daarom is het slim om er nu alvast mee aan de slag te gaan. Goed om te weten: er zijn mogelijk ook risico’s en uitdagingen.