Technologie

Super app: wat zijn dat en waarom zijn ze in Azië zo populair?

Apps: onze telefoons staan er vol mee. We gebruiken ze om te chatten, daten, kleding te kopen, hotels te boeken, onze bankzaken te regelen en ga zo maar door. Maar wat als je dat allemaal in 1 app kan regelen? Superhandig toch? In Azië bestaat het. Noemen we super apps. In dit artikel duiken we in deze nieuwe techtrend en vertellen we je wat je als ondernemer met een super app kan.
Clock 3 min

Vergelijk de super app met een winkelcentrum waar je niet alleen kleding koopt, maar ook je auto parkeert, een hapje eet en daarna naar de bioscoop gaat. Doordat dit allemaal onder 1 dak te vinden is, blijf je langer in het winkelcentrum. En dat is precies wat je wil: dat gebruikers zo veel mogelijk tijd doorbrengen in je app.

Apps voor Ondernemers.

apps-ondernemers_social

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees snel het gratis e-book.

Lees direct
Wat is een super app?

Stel: je wil met een groep vrienden naar een concert van The Rolling Stones. De plannen maak je via WhatsApp, je koopt je kaarten via Ticketmaster, bestelt van tevoren eten via Thuisbezorgd, boekt je taxi naar huis via Uber en stuurt achteraf een Tikkie voor de gemaakte kosten. Voor al deze handelingen gebruik je 5 verschillende apps. Met een super app regel je al deze zaken op 1 plek.

De geboorte van een techtrend.

De super app werd geboren in China, waar WeChat werd uitgebreid van berichtenapp naar een handelsplatform waar je je hele leven online regelt. In WeChat kan je tegenwoordig naast chatten en elkaars status bekijken ook een lening aanvragen, je volgende auto kopen, een nieuwe partner zoeken en zelfs je scheiding regelen. Om maar wat te noemen. Met 1,25 miljard actieve gebruikers per maand is WeChat op dit moment de grootste super app in Azië. Daarna komt Alipay met zo’n 1 miljard gebruikers. Ook Grab en GoTo groeien elke dag in populariteit. Dit maakt de super app een echte techtrend.

Populariteit van de super app.

Het is niet vreemd dat de eerste super apps in Azië zijn gelanceerd. Veel Aziatische landen lopen voor op het gebied van tech en technologietrends. Veel inwoners van deze landen gebruikten zelfs voor het eerst internet op een mobiele telefoon. Deze mensen zijn gewend om al hun online zaken via hun telefoon te regelen.

Maar wat maakt de super app zo populair? Ten eerste het gemak. Gebruikers hoeven niet langer te wisselen tussen meerdere apps om hun zaken te regelen. In onze drukke samenleving waarin onze tijd steeds kostbaarder wordt, zijn we altijd op zoek naar manieren om tijd te besparen. Niet hoeven wisselen tussen verschillende apps levert tijdswinst op. Ook zorgt een super app voor meer rust op je beeldscherm. In plaats van tientallen apps verdeeld over meerdere schermen zie je dankzij de super app nog maar 1 icoon. Minder apps op je beeldscherm, meer rust in je hoofd.

Het nut van een super app?

Het doel van de super app is simpel: je aandacht zo lang mogelijk vasthouden. Hoe meer tijd iemand in je app doorbrengt, hoe meer data je verzamelt over die gebruiker. En meer data betekent meer geld. Want als je meer weet over je gebruikers, kan je gerichter adverteren. Waar platformen als Facebook, YouTube en Instagram vooral geld verdienen aan externe adverteerders, zit het verdienmodel van super apps vooral in mini-apps gebouwd door derde partijen.

Binnen WeChat vind je ongeveer een miljoen mini-apps. Van bankzaken tot het kopen van kleding; alles kan zonder WeChat te verlaten. Het enige wat de gebruiker hoeft te doen is de juiste aanbieder kiezen. Van iedere aankoop die in zo’n mini-app wordt gedaan, krijgt WeChat een deel van de opbrengst. En dat loont. Vorig jaar was de totale waarde van al die aankopen in de mini-apps van WeChat zo’n 240 miljard dollar. Meer dan verdubbeld ten opzichte van 2020. Dat is nogal wat.

Nederlandse super apps.

In Nederland is Snapchat op dit moment de enige app die in de buurt komt van een super app. Naast foto’s delen kan je in Snapchat op verschillende manieren met elkaar communiceren, maar ook spelletjes spelen en zelfs bioscoopkaartjes kopen. Het doel? 1 van de 30 apps op de homescreen van zo veel mogelijk gebruikers worden. En dan het liefst 1 van de 9 apps die dagelijks wordt geopend. Wanneer de super app trend ook naar Nederland overwaait is niet duidelijk. En wordt Snapchat dan onze eerste super app of verschijnt er toch een nieuwe kandidaat? Misschien lanceer jij ‘m wel.

apps-ondernemers_social

Apps voor Ondernemers.

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees snel het gratis e-book.

Lees direct
Beeld: Odido