Business Blog

Hoe voice assistants nieuwe businessmodellen mogelijk maken [Crowned New Tech].

Founders_egbert-kroon-voice-assistants_web

In Crowned New Tech duikt Egbert Kroon in nieuwe technologieën, op zoek naar nieuwe businessmodellen. Iedere maand geeft onze Director B2B Development & Innovation je met zijn gastblog een blik in de toekomst en geeft hij je goede ideeën over hoe je met je business daarop in kan spelen. In deze 1e editie van Crowned New Tech, trapt hij af met voice assistants. Wat zijn het en welke businessmodellen kunnen we hieromheen verwachten? Lees snel verder.

Inmiddels is er geen ontsnappen meer aan: ‘Hé Siri’, ‘hé Google’, ‘hé Alexa’ of zelfs: ‘hé BMW’. Want ja, zelfs je auto heeft tegenwoordig een voice assistant. Veel gesprekken zijn eigenlijk gesproken opdrachten: ‘Verzet deze afspraak’, ‘zet het licht aan’, ‘maak een dansje’ en ‘laat me een foto zien van een lachende kat’, dat soort dingen. Deze gesproken opdrachten zijn een vervanging van de fysieke interactie die je hebt met een product of met het internet. Dze communicatie met je stem kan je in principe toepassen bij alles wat verbonden is met het internet.

Voice enabled.

Wil je meedoen als bedrijf? Dan moet je ervoor zorgen dat je product voice enabled wordt. Ik werk bij Odido, dus we zouden er dan voor kunnen kiezen om je te kunnen laten praten tegen de tv-ontvanger om nu toch echt de Masked Singer te verwijderen uit je opnames. Veel andere dingen zoals je thermostaat, je deurbel of je slimme gordijnen kan je al besturen met je stem. Dus je kan informatie laten opzoeken en ook opdrachten geven om iets te doen met een voorwerp in je omgeving. Als bedrijf moet je er dus voor zorgen dat je informatie vindbaar is (welke pizza’s heb je eigenlijk?) en dat je product ook te besturen is.

Een geinig, al bestaand voorbeeld is de bewakingsdienst. Hiermee kan je voice assistant zelf een gesprek beginnen zodat het lijkt alsof er iemand thuis is. Als je er dan meerdere in huis hebt, kan het nog een levendig gesprek worden, waarbij de lampen zelfs beginnen te knipperen en er rook uit je schoorsteen komt.

Zakelijke stemgestuurde toepassingen.

In de zakenwereld zie je dezelfde soort toepassingen ontstaan. Je kan opdracht geven om een vergaderruimte te boeken, je lunch te bestellen of een auto te laten voorrijden. Je kan vragen of Lientje nu eindelijk al eens op kantoor is of hoe druk het is bij de tafelvoetbaltafel. Alles wat je thuis kan doen, kan je in eigenlijk ook zakelijk toepassen. En daar zijn we al best ver in. Zo kan je bijvoorbeeld informatie uit al je bedrijfssystemen laten ophalen, waardoor je kan zeggen: ‘Hé, wie was de grootste klant met de meeste omzet van de afgelopen week?’ Of: ‘Laat me zien hoe slecht Peter de laatste 3 maanden gepresenteerd heeft.’ Om hem dan met een 2e spraakopdracht automatisch een ontslagbrief toe te sturen. Dat gaat misschien wat ver, maar een officiële waarschuwing is misschien op zijn plaats. En dan is het handig als dat gedaan kan worden via een spraakopdracht.

Google heeft een tijdje geleden een demonstratie gegeven waarbij de voice assistant een afspraak maakte bij een kapper en een restaurant. Handig als je dit soort afspraken door je assistent kan laten maken zodat je dat niet zelf meer hoeft te doen. Die technologie kan je natuurlijk ook zelf inzetten voor je uitgaande telefoontjes, al weet ik niet hoe succesvol je verkoopgesprekken zullen gaan zijn. Misschien meer iets voor de fraudeurs die je nu allerlei persoonlijke informatie proberen te verzamelen. Daar ligt natuurlijk ook meteen een groot probleem bij dit voorbeeld. Want hoe belangrijk is het dat je weet of je met een voice assistant te maken hebt, en dus niet met een echt mens?

Voice tegenover chatbot.

Als laatste zie je dat een voice assistant verdacht veel overeenkomsten heeft met je (chat)bot. Misschien is een voice assistant in dit voorbeeld wel dezelfde persoon als je chatbot. KLM heeft bijvoorbeeld hun chatbot gekoppeld aan Google Assistant waarbij je via Google met hun bot communiceert over verre bestemmingen. Uiteindelijk zou je er zelfs een ticket mee kunnen boeken. Op basis van een vraag en antwoordspel, krijg ik mooie voorstellen voor verre bestemmingen. Ze hebben dus hun bestemmingsinformatie uitgebreid met veel metadata over een bestemming en die bestempeld als avontuurlijk of exotisch. Met dit soort communicatie open je een nieuw kanaal voor je bestaande business. Voor dat precieze kanaal moet je wel zorgen voor extra informatie. Het is een verdieping en verbreding van je bestaande businessmodel, waarmee je de bestaande processen verder digitaliseert, maar dus verbetert en uitbreidt. Dat kan kosten besparen, maar ook meer steun opleveren, omdat die communicatie zo fijn was. Het is geen nieuwe business. Het is vooral bedoeld om je bestaande business beter te laten verlopen.

Nieuwe businessmodellen.

Dan op zoek naar nieuwe businessmodellen. Stel dat je een voice assistant aan je brainstormsessie toevoegt. Een extra sparringpartner die meepraat, ideeën geeft en ziet wat er op het digitale bord staat. Hij kan de mensen die wat minder hebben gezegd erbij roepen. Hij kan voorstellen geven op basis van onderzoek dat hij online heeft opgehaald, vanuit exclusieve trend reports. Maar ook op basis van de stemming in de kamer. Als die negatief is, kan hij een positief punt inbrengen. Of bij een brainstorm met alleen maar mensen met dezelfde achtergrond en mening een onpopulaire mening geven. Hij kan zelfs de bewaker zijn als het gesprek uit de hand dreigt te lopen.

Ideaal voor consultancybedrijven

Dit zou een interessante dienst kunnen zijn van consultancybedrijven of onderzoeksbureaus. Zo kunnen zij meteen nuttige inzichten en advies geven, zonder dat ze daar hun fysieke consultants voor op pad hoeven te sturen. Ze kunnen hierbij gebruikmaken van al hun eigen onderzoeken, eerder gemaakte rapporten en unieke door AI gemaakte antwoorden. Het zal waarschijnlijk beginnen met een goede start voor een vervolgopdracht, waarbij je al heel veel gerichte feedback hebt opgehaald, zodat je daarna nog veel sneller de diepte in kan. Je kan starten met een Freemium model, waarbij je de basis adviezen geeft en vanuit daar verschillende levels aan advies kan aanbieden. Waarschijnlijk in een hybride vorm van bot en mens.

Factchecker

Dit idee kan je doortrekken naar bijvoorbeeld een factchecker die bij de debatten in de Tweede Kamer aanwezig is. Bijvoorbeeld als er weer eens een politicus een vertelt over een jaartal of een ander feitje dat helemaal niet waar blijkt te zijn. Als uit de wetenschappelijke literatuur blijkt dat de politicus dingen zegt die niet waar zijn, kan de voice assistant meteen een alarm af laten gaan. Of je krijgt als politicus een foutberichtenscore, waardoor je geen recht meer hebt op dat saucijzenbroodje tijdens de zomerstop. Het hoeft niet alleen gebruikt te worden in de Tweede Kamer, maar het kan ook worden ingezet door mediapartijen tijdens live debatten of in talkshows, waarbij er in de studio direct een alarm afgaat als er verkeerde informatie wordt verteld. De kijkers thuis krijgen dan ook meteen een boodschap op het scherm te zien.

Ecosysteem van bronnen.

In beide gevallen gaat het om het contact met de omgeving, maar vooral ook om gegevens openbaar te maken waar niet iedereen normaal bij kan. Die data zijn te combineren en te koppelen met publieke data. Als je als bedrijf in de wereld van het openbaar maken van data zit, dan kan je een ecosysteem opbouwen van bronnen. Van Elsevier tot Trendwatcher, het hangt af van de toepassing waar je deze unieke persoon voor nodig hebt. Daarmee heb je altijd de geschikte kennis en inzichten bij de hand en wordt die ook meteen ingezet, in plaats van dat het ergens in een dik rapport staat.

Voice en hologrammen.

We gaan nog een stap verder als deze bot zijn eigen commentaar gaat geven, als een echte Evert ten Napel of Sierd de Vos. Op basis van videobeelden moet hij kunnen analyseren wie de bal naar wie speelt, hoe het publiek reageert en kan hij er ook feitjes bij halen over wie de favoriete kapper van de spits is. Trek je dat door en je gaat een voice bot combineren met een hologram, dan gaan er nog veel meer deuren open. Een hologram van je overleden oma die nog altijd hele slimme antwoorden geeft. Of wat minder vreemd: een nachtconciërge bij een hotel die altijd en overal in het hotel je vragen kan beantwoorden. Of een winkelbediende die vertelt waar de mayonaise staat. De combinatie van hologram en voice assistant, maakt alles nog makkelijker.

Intercom 2.0.

Je kan ook dingen vervangen waarvoor je nu nog de telefoon moet oppakken. Denk aan de intercom bij de slagboom van het parkeerterrein van je bedrijf. Of de intercom van de lift op kantoor. De moderne vorm van een intercom is gewoon een spraakassistent. En dat lost voor met name mobile first companies ook weer een ander probleem op: met voice assistants kan je nu echt afscheid nemen van je ouderwetse telefooncentrale.

De toekomst van de voice assistant.

Zoals met elke nieuwe technologie is het eerste gebruik een kleine stap in het makkelijker maken van ons leven. Dat doen voice assistants door taken van ons over te nemen, zoals het aanzetten van je lampen. Later worden de opdrachten moeilijker en kunnen ze bijvoorbeeld meteen uit verschillende brondata relevante informatie aan je laten zien, wat je zoektijd enorm inkort. Deze toepassing zal op steeds meer producten worden losgelaten, waarbij bestaande acties via een scherm of bijvoorbeeld een afstandsbediening worden vervangen door spraakopdrachten. Google liet al zien dat een voice assistant op basis van je voorkeuren een reservering bij een restaurant kan maken.

In de stap die erna komt, is de voice assistant te goed voor de rol van assistent. Het gaat nog meer een eigen identiteit krijgen voor zaken als advies geven, brainstormen, gespreksmoderatie of het doen van factchecks. Ook hier geldt dat de echte vernieuwing pas komt als je verschillende technologieën met elkaar combineert. De voice assistant is er nu en hij zal door het toevoegen van nieuwe mogelijkheden alleen maar slimmer worden. Zie je al manieren hoe je voice assistants in jouw bedrijf kan gebruiken?

Exit mobile version