Business Blog

Van menu engineering tot QR-bestelsysteem: dit zijn de techtrends in de horeca.

tech-trends-horeca-founders-web

De horeca kampt nog altijd met grote personeelstekorten. Hoe ga je hiermee om? Bijvoorbeeld door menu engineering of een QR-bestelsysteem te gebruiken. In dit artikel duiken we in nieuwe technologieën en vertellen we je welke techtrends in de horeca handig zijn.

Techtrend 1: menu engineering.

Wist je dat gasten gemiddeld maar 2 minuten de tijd nemen om een menukaart te bekijken? In die korte tijd wil je natuurlijk het liefst dat ze het meest winstgevende gerecht uitkiezen en bestellen. Menu engineering helpt je daarbij. Met deze slimme techniek meet en verbeter je het succes van je menukaart met een digitale analyse. Breng de populariteit en de winstgevendheid van ieder gerecht in kaart en deel je menukaart in op basis van de resultaten.

Zo werkt menu engineering.

Bij menu engineering bepaal je de populariteit van elk gerecht op basis van de verkoopfrequentie. De winstgevendheid bepaal je op basis van de brutowinstmarge die het gerecht oplevert in verhouding tot je totale omzet. Kies een evaluatieperiode van een aantal weken waarin je meet hoe goed gerechten op je menukaart worden verkocht. Hoe langer je evaluatieperiode, hoe meer relevante data je verzamelt. Het makkelijkst is om de verkoopdata uit een digitaal kassasysteem te halen. Op basis van de verkoopdata verdeel je je gerechten vervolgens onder in 4 categorieën:

Populair en winstgevend.

Deze gerechten zijn echte winnaars. Ze zijn goedkoop om te bereiden en worden vaak besteld. Zorg dat deze gerechten in de schijnwerpers blijven staan door ze een centrale plek te geven op je menukaart.

Populair, maar niet winstgevend.

Deze gerechten worden vaak besteld, maar zijn door de hoge bereidingskosten niet erg winstgevend. Laat ze op je menukaart staan, maar kijk of je de bereidingskosten omlaag kan krijgen. Bijvoorbeeld door ingrediënten goedkoper in te kopen of door de portiegrootte aan te passen als er regelmatig een deel van het gerecht wordt weggegooid. Wees voorzichtig met het verhogen van de prijs van deze gerechten. Dit kan de populariteit verlagen.

Onpopulair en winstgevend.

Sommige gerechten zijn goedkoop om te bereiden en daarom winstgevend, maar worden simpelweg niet veel besteld. Schrap ze niet direct van de kaart, maar vraag je af hoe deze gerechten beter zouden kunnen verkopen. Kan je de omschrijving op je menukaart aantrekkelijker maken? Of het gerecht op een meer centrale plaats op de kaart geven? Misschien kan je ze combineren met bijzondere bijgerechten of tijdelijk als actiegerecht verkopen? Soms is een kleine aanpassing genoeg om van een onpopulair gerecht een winnaar te maken.

Onpopulair en niet winstgevend.

Is een gerecht duur om te bereiden en wordt het ook nog eens weinig verkocht? Weg ermee. Deze gerechten nemen alleen maar onnodige ruimte in op je menukaart.

Techtrend 2: displaysystemen voor in de keuken.

Een andere trend is het gebruik van displaysystemen in de keuken. Op deze digitale borden ziet keukenpersoneel welke bestellingen er zijn gedaan, welke dieetwensen er bij een bestelling horen en wat de prioriteit van alle bestellingen is. Het systeem houdt levertijden van maaltijden bij en kan daardoor precies aangeven welk gerecht wanneer bereid moet worden. Ook is er een functie voor voorraadbeheer. Zo weet zowel de bediening in het restaurant als het personeel in de keuken gelijk wanneer een bepaald gerecht niet meer beschikbaar is die dag.

Techtrend 3: slim voorraadbeheer dankzij IoT.

Het Internet of Things biedt eindeloze mogelijkheden voor ondernemers. Ook in de horeca. Denk aan slimme sensoren in de koelkasten en -cellen die constant de juiste temperatuur bewaken. Of slimme voorraadbeheersoftware die je een melding geeft als een bepaald product op raakt of in de buurt komt van zijn uiterste houdbaarheidsdatum. Maar denk ook aan slimme CO2-meters, slimme verlichting en klimaatbeheersing in je restaurant.

Techtrend 4: bestellen via een QR-code.

De afgelopen jaren heeft de QR-code een flinke opmars gemaakt in Nederland. Ook in cafés en restaurants. De technologie wordt nu vooral gebruikt om digitaal menukaarten te bekijken, maar wist je dat je klanten ook kan laten bestellen via een QR-code? Handig, want zo heb je minder personeel nodig in de bediening. Dankzij nieuwe technologie hoeven je klanten geen aparte app te downloaden om te bestellen. In veel QR-bestelsystemen zit ook een betaalfunctie. Zit die er niet in? Dan is SoftPOS een slimme oplossing voor contactloos betalen. Met deze nieuwe technologie maak je een mobiel pinapparaat van een Androidtelefoon of tablet.

PIN Veilig.

Wil je je klanten ook altijd en overal veilig contactloos laten betalen? Het kan met PIN Veilig van Odido Business. Daarmee lopen al je pinbetalingen via onze gecertificeerde pinverbinding. Die is snel, veilig en je hebt minder last van storingen. Dat wil je toch ook?

Exit mobile version