Business Blog

Space data-as-a-service: hoe ruimtevaart voor nieuwe bedrijfsmodellen zorgt.

space-data-as-a-service-founders-web

In de afgelopen jaren zijn er steeds meer raketten en satellieten de ruimte in gestuurd. Meer dan je denkt. Doordat er de laatste jaren zoveel is geïnvesteerd in ruimtevaart, biedt het meer en meer kansen voor nieuwe bedrijfsmodellen. Zakelijk dienstverlener Deloitte deed er onderzoek naar. Wil je weten wat ze hebben ontdekt? In dit artikel vind je de belangrijkste bevindingen.

Ruimtevaart lijkt voor veel mensen iets ingewikkelds, iets voor wetenschappers en experts. Toch is ruimtevaart nog nooit zo aantrekkelijk geweest voor ondernemers als nu. De kosten voor de productie en exploitatie van satellieten zijn bijvoorbeeld nog nooit zo laag geweest. En ook de lanceerkosten zijn door het gebruik van herbruikbare raketten een stuk lager dan een aantal jaar geleden. Dit biedt ondernemers kansen om de zakelijke toepassingen ervan te verkennen, zoals space data-as-a-service.

Wat is space data-as-a-service?

In de ruimte wordt een enorme hoeveelheid data verzameld. Data die je kan gebruiken voor veel verschillende doeleinden. Denk aan grote doelen zoals militaire communicatie soepel laten verlopen, klimaatverandering monitoren en noodsituaties snel opsporen. Maar wist je dat je ook op kleinere schaal kan denken? De verzamelde ruimtedata kan bijvoorbeeld worden ingezet om zelfrijdende auto’s te besturen of om het Internet of Things (IoT) nóg slimmer te maken. Space data-as-a-service is dus niets meer dan data-as-a-service op basis van gegevens uit de ruimte. Een bijna onuitputtelijke bron van informatie.

Zo zet je space data-as-a-service in.

De hoeveelheid data die vanuit de ruimte naar aarde wordt verzonden groeit razendsnel. Experts verwachten dat de informatiestroom maar liefst 14 keer groeit tussen 2020 en 2030. Hoe meer verschillende informatie er wordt verzameld, hoe breder de verzamelde informatie inzetbaar zal zijn. Deloitte verwacht de komende jaren in ieder geval een groei van de volgende toepassingen van ruimtedata:

De belangrijkste databronnen.

Data is dus heel belangrijk. Maar hoe wordt al die data eigenlijk verzameld? Volgens Deloitte zijn er 3 belangrijke bronnen:

Pak je kans.

De ruimtevaartmarkt groeit snel. Space data-as-a-service biedt ondernemers veel mogelijkheden. Om deze kansen te benutten moeten publieke organisaties en bedrijven volgens Deloitte goed samenwerken. Zo kunnen ze samen kansen pakken. Deloitte verwacht dat (bedrijfs-)technologische innovaties de kosten voor (ondernemen in) de ruimte zullen blijven verlagen. Zo wordt zelf een satelliet de ruimte in sturen steeds toegankelijker. Stap jij ook in?

Het Internet of Things.

Met het Internet of Things ben je klaar voor de toekomst. Doordat apparaten slim met elkaar communiceren kunnen ondernemers processen verbeteren, nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelen en duurzaam ondernemen. Zo ben je klaar voor een mooie toekomst. Ontdek de eindeloze mogelijkheden van IoT van Odido Business en start vandaag nog met toekomstbestendig ondernemen.

Exit mobile version