Business Blog

Hoe 4G en 5G bijdragen aan betere missiekritische communicatie.

missiekritische-communicatie-5g-web

Voor missiekritische communicatie waren jarenlang niet veel opties beschikbaar. Vroeger waren bedrijven, beveiligers en handhavers op 1-op-1 telefonie of portofoons aangewezen. Op landelijk niveau bestaan er TETRA-systemen die alleen spraak aankunnen (bijvoorbeeld C2000). Met de komst van missiekritische groepscommunicatie (Push-to-talk), volledig opgenomen in het betrouwbare netwerk van Odido, blijken deze opties toch niet goed genoeg te werken. Missiekritische communicatie is toe aan een flinke verbetering: naast spraak ook vooral op het gebied van data. Hoe dat zit lees je in dit artikel.

Werken in crisissituaties vraagt om scherpe en duidelijke communicatie. Beveiligers, bhv’ers, boa’s, brandweer, politie, ambulance en andere hulpdiensten hebben veel informatie van elkaar nodig en moeten elkaar goed begrijpen. Op dit moment gebruiken de nationale hulpdiensten daar nog TETRA voor. Dit is een landelijk communicatiesysteem exclusief voor hulpverleningsdiensten. Maar omdat er geen andere beveiligde optie is, wordt bepaalde informatie (zoals foto’s en data) nog veel via mobiele openbare internetcommunicatie gedeeld. Het gebruik van Push-to-talk over mobiel breedband door veel minder mensen laat zien dat er iets veel beters beschikbaar is.

Het 5G-netwerk van Odido.

Met 5G van Odido ben je klaar voor de toekomst. Het is supersnel, enorm stabiel en ultra betrouwbaar. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Lees meer
Push-to-talk
heeft het allemaal.

Push-to-talk (PTT) van PrioCom is een communicatieoplossing (app) die 4G en 5G gebruikt en volledig in het netwerk is opgenomen. Er wordt geen gebruik gemaakt van het (openbare) internet maar van een privé, afgeschermd deel van het Odido netwerk. Dit zorgt voor maximale veiligheid. Het heeft landelijke dekking, werkt via slimme portofoons (Android/iOS smartphones) en zit vol slimme functies waarmee je makkelijk en snel kan communiceren, en niet alleen via spraak. Een oproep kan vanuit elke locatie worden verzonden, over het hele land en gericht zijn aan een bepaalde groep hulpverleners. Zo krijgen alleen de diensten die echt nodig zijn, in het gebied waar het probleem is, de oproep. Vooral het gebruik van dynamische groepen en het gebruik van chatfuncties maken hierin het verschil.

Hoe Push-to-talk in de praktijk werkt.

Stel, er is een opstootje tussen actievoerders op het plein in een grote stad. De centralist in de meldkamer van de boa’s kan dan snel een dynamische groep aanmaken met de boa’s die in de buurt van het plein zijn. Simpelweg door een cirkel te tekenen op een digitale kaart en de boa’s te selecteren die daar rondlopen of later naar toe komen. Alleen deze boa’s krijgen het bericht op hun slimme portofoon en kunnen erover communiceren in hun dynamische groep. Zo schakelen ze snel en makkelijk met elkaar én met de meldkamer. Bijvoorbeeld over de inzet van andere hulpdiensten.

Omdat spraak niet meer de enige (en niet altijd meest handige) manier van communiceren is, heeft het systeem ook een chatfunctie. Met deze functie kan tekst, beeld of video worden gedeeld. Een perfecte kans om een nog beter beeld van de situatie te krijgen voor alle mensen die ermee te maken hebben.

Extra voordeel zijn de verslagen die de nieuwe dienst kan maken. Denk hierbij aan verslagen van de gevoerde gesprekken, noodoproepen en signalen. Maar ook over de inzet van mensen, hun locatiegeschiedenis en berichten: alles kan achteraf teruggespeeld worden. Daarnaast heeft de oplossing extra veiligheidsmogelijkheden voor medewerkers die alleen werken.

Breedband communicatie is de toekomst.

Met deze veel bredere set aan mogelijkheden in communicatie krijgt de centralist nu veel meer handvatten om haar werk goed te doen. Een bepaalde groep hulpverleners kan worden ingezet voor een crisissituatie en het is makkelijk om contact te maken met centralisten en gebruikers van andere crisisdiensten. De samenwerking van crisisdiensten verbeterd hiermee enorm. Maar het werkt ook andersom. De slimme portofoon heeft 1 knop waarmee je direct contact krijgt met de meldkamer: de noodknop. De centralist kan dan meteen helpen én door de GPS zien waar de melder is.

1 van de vele tevreden gebruikers.

PTT wordt al veel toegepast. Denk aan de (de)centrale overheid, het bedrijfsleven, maar ook bij verschillende ziekenhuizen, de industrie en in de evenementensector. Natuurlijk maken de beveiliging en de bhv’ers van Odido ook gebruik van PTT van PrioCom. Deze wordt geleverd via hun business partner Flash Private Mobile Networks. Dennis de Bruin, manager security operations bij Odido, werkt sinds begin 2021 met het systeem en is erg tevreden: ‘Het is echt een verbetering als je het vergelijkt met de portofoons die we hiervoor hadden, vooral de landelijke dekking is heel handig. Niet alleen om contact te houden met verschillende locaties, maar ook omdat ik nu vanuit huis kan meeluisteren en helpen bij een gebeurtenis.’

Vanuit het hoofdkantoor in Den Haag houden centralisten het overzicht over 4 hoofdlocaties van Odido, naast het hoofdkantoor. Gaat er ergens een brandalarm af of moet een kantoor worden ontruimd? Bijvoorbeeld bij 1 van onze Shops of bij een bedrijfsevenement ergens anders in het land. Dan is de inzet van hetzelfde PTT-systeem mogelijk om dit veel veiliger en sneller te laten verlopen.

Strategisch partnerschap.

Had Odido deze dienst niet zelf kunnen ontwikkelen? Richard Marijs, netwerk strateeg bij Odido, legt uit: ‘Odido gelooft juist in het bij elkaar brengen van kracht, kennis en ervaring. In plaats van het zelf in-huis te maken. We kiezen er juist voor om deze kritische (groeps)communicatie met netwerkprioriteit met partner PrioCom verder te ontwikkelen. We leveren ons best geteste mobiele netwerk, en zij de techniek achter deze speciale dienst. PrioCom is een partij die de juiste kennis en ervaring heeft en die zich ook op de lange termijn kan blijven richten op de verdere ontwikkelingen van dit soort diensten voor deze markt’. Ook Nico Hortensius, business development manager van PrioCom is hier heel duidelijk in: ‘We kiezen bewust voor een strategisch partnerschap tussen 3 partijen. Odido geeft ons een betrouwbaar netwerk met dataprioriteit (PrioCom is gespecialiseerde provider op het netwerk van Odido), wij bewaken de prestaties en ontwikkeling van de Push-to-talk applicatie en onze business partners zorgen voor de dienstverlening aan de klant (verkoop, implementatie, ondersteuning). Met deze aandacht kunnen we samen de PrioCom eindgebruikers de beste kwaliteit geven. En een business partner als Flash Private Mobile Networks is daar onmisbaar in.’ Franklin Brandse, accountmanager bij Flash: ‘We maken met onze kennis, ervaring en passie voor missiekritische communicatie organisaties veiliger en beter. Met een kritische houding zoeken we altijd de vraag achter de vraag. Zo komen we tot het beste advies.’

Volgende stap in missiekritische communicatie.

De beperkte werking van portofoons en TETRA-systemen zijn in deze digitale tijd eigenlijk niet meer voor te stellen. Het is duidelijk dat missie- en businesskritische communicatie tegenwoordig veel beter kan. Gelukkig is de PTT-dienst van PrioCom, samen met Odido, de oplossing. Flash brengt de Push-to-talk dienst van PrioCom als SmartCom op de markt.

Het 5G-netwerk van Odido.

Met 5G van Odido ben je klaar voor de toekomst. Het is supersnel, enorm stabiel en ultra betrouwbaar. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Lees meer
Exit mobile version