Voor de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland zijn snelle en goedwerkende communicatiemiddelen heel erg belangrijk. Daar helpt Odido KLM al sinds 2015 bij. Internet of Things (IoT) is een innovatie die steeds meer voet aan de grond krijgt. Ook bij KLM. Hoe Odido hun helpt op het gebied van IoT en telefonie, vertellen we je in dit artikel.
Overal goede dekking.
De grootste dienst waar KLM gebruik van maakt is spraak. Zoals bellen en datagebruik via telefoons, tablets en andere apparaten. Hier zitten simkaarten van Odido in. Leuk is dat de dienstverlening van Odido steeds verder wordt uitgebreid. ‘We verzorgen ook een deel van de vaste telefonie voor KLM’, vertelt Stephanie Coorengel, senior accountmanager bij Odido en sinds het begin van de samenwerking 1 van de vaste contactpersonen voor KLM. ‘Uiteindelijk zorgen we ervoor dat de spraak, data en andere verbindingen in alle gebieden op Schiphol en in de kantoren van KLM optimaal is’, zegt Stephanie. ‘Dat is de kern van wat we doen.’
Steeds meer Internet of Things.
KLM is steeds meer bezig om IoT in te zetten binnen de organisatie. Een steeds groter aantal services en applicaties binnen de verschillende afdelingen komen in aanmerking voor IoT. Denk hierbij onder andere aan Ground Services, Engineering & Maintenance, Cargo en Cabine. ‘De Odido IoT-oplossing zit al een tijd in een deel van het ongemotoriseerde afhandelingsmaterieel van Cargo en mobiele check-in balies’ van Ground Services,’ vertelt Stephanie. De oplossing die Odido hiervoor levert, zijn trackers die de vindbaarheid van het materieel een stuk makkelijker maken. Ze gebruiken GPS-signalen via 4G en wificoördinaten en hebben een nauwkeurigheid van 2 tot 3 meter. Zodat het personeel altijd precies weet waar het materieel zich op dat moment bevindt.
Geldbesparing
‘Mobiele incheckbalies zijn wel eens zoek’, legt Stephanie uit. ‘En een verdwenen incheckbalie kan voor vertraging zorgen, wat weer veel geld kost.’ Maar dat is door de slimme oplossing van Odido verleden tijd. Stephanie: ‘Door onze trackers kan de crew op hun tablet of telefoon altijd zien waar een incheckbalie staat.’ En een mooi bijkomend voordeel is dat de batterijen van de trackers steeds langer werken. Op dit moment gaan de batterijen ongeveer 5 jaar mee. Hiermee levert Odido technologie die positief bijdraagt aan KLM’s duurzaamheidsdoestellingen.
Sinds kort wordt ook binnen Engineering & Maintenance (E&M) gebruik gemaakt van kleine trackers op allerlei soorten rollend materieel. Denk aan krikken, ladders etc. Dit materiaal kan op veel verschillende plekken gestitueerd staan, in diverse en zeer grote hangars. De tijd die aan het zoeken van het materiaal werd besteed, wordt nu veel efficiënter ingezet. En dat draagt weer bij aan de doelstellingen van KLM.
Nauhsad Soebrati van KLM licht toe: ‘Odido en KLM E&M Materials, Equipment and Facility (MEF) is een partnership om trots op te zijn waarbij er fantastische resultaten worden geboekt op het gebied van Track&Trace voor het rollend KLM equipment.’
Plannen voor de toekomst.
Een goed begin dus, maar we zijn nog lang niet klaar. Want Odido heeft veel mooie plannen voor de toekomst. Stephanie: ‘We willen graag samen met KLM gaan kijken hoe we hen nog meer kunnen helpen met slimme IoT-oplossingen.’ 1 van de uitdagingen binnen de luchtvaart die met IoT van Odido opgelost kan worden, is het wereldwijd lokaliseren van trolleys. ‘4 jaar geleden hebben we al een idee gepresenteerd voor een intelligente trolley. We zouden daar graag een IoT-tracker in doen, zodat bijvoorbeeld de temperatuur en houdbaarheid van producten in zo’n trolley beter gecontroleerd kunnen worden. En we hebben ook oplossingen bedacht waarmee mensen bij de check-in balie of gate al hun maaltijden kunnen reserveren. Handig om het serviceniveau verder te kunnen verhogen,’ licht Stephanie toe. Wat ook al kan, is met IoT de staat van een trolley checken. Stephanie vertelt: ‘Een tracker kan bijvoorbeeld zeggen: Mijn linker voorwiel werkt niet goed meer, dus ik moet in onderhoud. De trolley kan dan uit voorzorg alvast worden gerepareerd, wat de levensduur verlengt.’
Unieke samenwerking.
Stephanie en haar team zijn erg blij met hun samenwerking met KLM. En hebben ook genoeg plannen voor de toekomst. Als het aan Stephanie ligt blijft ze daar zeker bij betrokken: ‘De samenwerking met KLM is uniek. We werken als partners samen en denken met elkaar mee.’
Laat IoT voor je werken.
Wil je meer over IoT weten? En hoe je dit toepast binnen jullie bedrijf? We vertellen je graag alles over onze slimme IoT-oplossingen.