Als vrijwel iedereen al lang in een computer op wielen rondrijdt, waarom zijn er dan nog zo weinig connected voertuigen? Je kunt nog moeilijk beweren dat het Internet of Things al is omarmd door de gemiddelde automobilist in de ochtendspits.
Erik Kamps, CEO van de Tilburgse start-up Crossyn Automotive, heeft wel een idee hoe dat komt. “Data uit auto’s geven leveranciers en garages allerlei mogelijkheden om de keten te optimaliseren, maar naar de toegevoegde waarde voor de consument is nog te weinig gekeken. Die zegt: leuk dat jullie voortaan beter kunnen plannen, maar wat heb ik daaraan?”
Meer dan inzicht alleen
In samenwerking met Odido ontwikkelde Crossyn een online platform voor analyse van data uit auto’s. Dat levert interessante informatie op voor allerlei partijen, maar het leidt niet vanzelfsprekend tot een businesscase, ontdekte Kamps. Net als veel andere Internet of Things-toepassingen dacht hij gebruikers te verleiden met ‘inzicht’. Dat is niet genoeg, weet hij nu.
“We ontwikkelden een app waarin je onder andere de status van je auto-onderdelen terugziet en opties als smart parking en smart tanking. Zo’n app doet het goed in de kroeg, maar heeft een te hoge fun factor. De derde keer dat je die app te voorschijn haalt, weten je vrienden het wel. Het is leuk, maar niet leuk genoeg om een vast bedrag per maand voor neer te leggen.”
Onverwachte uitgaven
Dus gooide Crossyn het over een andere boeg. Het unieke van het platform is dat het de start-up in staat stelt om een probleem van de automobilist op te lossen door middel van data. En met welk probleem kampen vrijwel alle particuliere automobilisten? Dat je net zo goed meteen je portemonnee kunt inleveren als je je auto afgeeft bij de garage voor een reparatie of een onderhoudsbeurt.
“Uit onderzoek blijkt dat we een bezoek aan de garage ongeveer gelijkstellen met een bezoek aan de tandarts”, zegt Kamps. “Je krijgt een beleefd belletje als er iets moet gebeuren dat niet was voorzien, maar zeg maar eens nee tegen een noodzakelijke reparatie, ook al kost ‘ie achthonderd euro.”
Het is een onverwachte uitgave waarvan je maar aanneemt dat hij essentieel is. Dat frustreert. Die onverwachtheid is een probleem dat je met behulp van data kunt oplossen. Crossyn analyseert het motorvermogen, de leeftijd en de hoeveelheid gereden kilometers van je auto en berekent op basis daarvan voor welk maandbedrag jij verzekerd bent voor álle schade en reparaties aan je auto.
“Unlimited, net zoals je bij een mobiel telefoonabonnement alles ineen krijgt”, belooft Kamps. Alleen banden vallen buiten de service. De businesscase was geboren.
Zelf de baas over je data
Het white labelproduct van Crossyn is inmiddels verkrijgbaar bij twee Nederlandse verzekeraars. Dat worden er in de loop van 2019 veel meer. Sommige verzekeraars bieden straks een combi-deal aan waarin bijvoorbeeld pech-assistentie is opgenomen.
Ook zullen vijf grote dealergroepen verschillende vormen van het product onder een eigen merknaam aanbieden. Daarnaast start er binnenkort een pilot in een aantal winkels van Odido, nog altijd een samenwerkingspartner van Crossyn.
Welke data je met welke partijen deelt, bepaal je nog steeds zelfTweet
“Maar als je van jezelf weet dat je de auto altijd goed laat opwarmen en dat je nooit als een gek remt, dan loont het om die gegevens te delen”, zegt Kamps. Wie zuinig omspringt met zijn auto, verslijt minder onderdelen.
Wijzen de data over jouw rijgedrag uit dat je inderdaad een nette rijder bent, dan wordt dat in het volgende jaar beloond met een lagere abonnementsprijs.
Competitieve autorijders
De fun factor is wat naar de achtergrond geraakt, maar niet verdwenen. Los van of je je data deelt, krijg je zelf meer inzicht in je rijgedrag met de app. “Wat ik niet had verwacht, is dat het voor sommigen echt een sport is om een hoog cijfer te scoren”, zegt Kamps.
Ik kan me voorstellen dat we in de toekomst adviezen geven waarin je kunt overwegen om een deel van de reis met openbaar vervoer af te leggen.Share
Leuk, maar om die competitie te winnen, kun je toch eigenlijk het best in de trein stappen? “We maken mensen stap voor stap bewuster”, zegt Kamps. “Ik kan me voorstellen dat we in de toekomst adviezen geven, waarin we bijvoorbeeld zeggen: de snelste route is met de auto, maar als je kiest voor meer CO2-reductie, kun je overwegen om dit deel van de reis met het openbaar vervoer af te leggen. Je moet automobilisten meenemen in deze journey.”
Mobility-as-a-service
Sowieso gelooft hij in een toekomst met waarin we auto’s delen en mobiliteit veel meer als dienst afnemen. “Nog even en iedereen krijgt persoonlijk reisadvies, zoals Google al enigszins doet. Dan krijg je bijvoorbeeld een waarschuwing als er kans is op ijzel op het traject dat je wil afleggen.”
Een kritische kanttekening daarbij is dat automobilisten nu al veel te veel met hun smartphone in de weer zijn. Dat vindt Kamps ook, vandaar dat je de gegevens van Crossyn alleen achteraf kunt inzien, op het moment dat de motor uit staat.
Berichtendiensten als WhatsApp, Telegram en sms kunnen worden geblokkeerd zolang de handrem van het voertuig is. Zo kom je niet in de verleiding om bij het stoplicht even snel je berichten te checken.
“Blijkbaar zijn we anders te zwak om de pling te weerstaan. Al is het een tijdelijke situatie. Binnen een paar jaar doen we alles met voice.”