Business Blog

Hoe Onderwijsgroep Noord altijd en overal bereikbaar blijft met Microsoft Teams.

Founders_reference-case_ask-rogers_web

Stel je voor, je helpt 3 scholen met 12.000 leerlingen en 1.400 medewerkers. Maar je oude telefooncentrale werkt niet goed genoeg. En een pandemie zorgt ervoor dat iedereen thuis moet werken. Hoe blijven je medewerkers dan bereikbaar? Zonder dat ze daarvoor hun privénummer hoeven te gebruiken? Met deze vragen kwam de Onderwijsgroep Noord naar Odido.

De PBX-telefooncentrale van Onderwijsgroep Noord was 10 jaar oud. Door de nieuwe manier van werken sloot deze telefooncentrale en de inrichting ervan niet meer aan op de wensen van Onderwijsgroep Noord. ‘In het begin van de coronaperiode zat iedereen thuis en docenten moeten dan toch leerlingen en ouders bellen. En dat willen ze eigenlijk niet met hun eigen telefoon doen. Dan kom je al snel op een cloudoplossing. Een verzoek hiervoor hebben we toen bij Odido neergelegd”, vertelt Gerard Jans van Onderwijsgroep Noord.

E-book Microsoft Teams voor Admins.

Wil jij weten hoe je met Microsoft Teams je medewerkers op afstand kunt laten werken? Lees je in dit e-book.

Lees direct
Teams Calling via Ask Roger!

Onderwijsgroep Noord had Teams Calling en een klantcontactcentrun in de cloud nodig. Daarom werkten ze samen met Odido en hun partner Ask Roger! Ask Rodger! is gespecialiseerd in Microsoft Teams en dan met name Teams Calling. Met Teams Calling voeg je bellen toe aan je Teams-omgeving. Zo heb je je eigen telefooncentrale in de cloud. Ask Roger! regelde deze oplossing. En Odido zorgde ervoor dat de siptrunks werden uitgebreid via de eigen datacenters van Onderwijsgroep Noord. Een siptrunk is een telefoonlijn die via internet de bestaande telefooncentrale verbindt met het openbare telefoonnetwerk.

De samenwerking tussen de 3 partijen verliep goed. ‘De lijntjes zijn kort. Bij Ask Roger! communiceren we alleen met de accountmanager en de supportafdeling. Hierdoor schakel je snel en dat werkt gewoon prettig’, vertelt Gerard.

Snel en makkelijk migreren naar Teams Calling met FastTrack.

Onderwijsgroep Noord wilde snel alle 28 vestigingen in Groningen, Drenthe en Friesland migreren. Daarom kozen ze voor de FastTrack methode van Ask Roger! Marije Geleijnse van Ask Roger! legt uit hoe dit werkt: ‘Bij de FastTrack methode ligt de verantwoordelijkheid meer bij het bedrijf zelf. Via enquêtes verzamelen we informatie van de klant, waarna onze consultant advies geeft over de implementatie’. Ask Roger! Zorgt ervoor dat de Onderwijsgroep de nodige kennis en expertise krijgt om zelf de implementatie te leiden.

Meerwaarde van Teams Calling.

De 1e stap is gezet: binnen enkele aantal weken zijn alle vestigingen overgestapt naar Teams Calling. Alle 1.400 medewerkers kunnen nu via de cloudoplossing in Teams bellen en gebeld worden. De 2e stap is om ook alle recepties, de administratieafdeling en andere diensten te migreren naar de cloud. Onderwijsgroep Noord is nu druk bezig met deze migratie.

Volgens Gerard heeft Teams Calling meerdere voordelen: ‘We gebruiken Teams al voor online lesgeven en vergaderen. Medewerkers hoeven geen extra software te installeren. Dat scheelt dus ook in het eigen maken van deze nieuwe functie. Er is geen investering nodig, want alles zit in 1 dienst. Docenten en medewerkers kunnen nu bellen met een zakelijk nummer, zowel vanuit huis als op locatie. Ze hoeven ze hun persoonlijke nummer niet meer te gebruiken voor contact met ouders of leerlingen.

Nog wel even wennen.

Het bellen via Teams is anders en dat is wennen voor de medewerkers. Gerard: ‘Vroeger pakte je de telefoonhoorn op om te bellen, nu zet je je headset op. Bij een vestiging hadden we alle telefoons weggehaald. Dat was even wennen, maar ging goed. De medewerkers vonden het makkelijk dat ze vanuit huis konden bellen. Maar als je de telefoons niet weghaalt, blijf je toch op de oude manier bellen. Toch zien we dat steeds meer medewerkers bellen via Teams en het aantal telefoongesprekken groeit’.

Teams in de toekomst.

Onderwijsgroep Noord is steeds bezig met Teams. Voor het mbo-landschap willen ze meer met hybride onderwijs doen. Dit kan betekenen dat je op 2 locaties lesgeeft of dat een deel van de leerlingen thuis meekijkt, terwijl een ander deel fysiek op school aanwezig is. De ervaring leert dat dit op sommige vlakken heel goed bevalt en ook winst kan opleveren. Als 2 opleidingen bijvoorbeeld halfvol zitten, heb je nu de keuze om de opleiding niet aan te bieden. Of juíst wel, maar dan op verschillende vestigingen tegelijk. Dat biedt meer kansen en de ontwikkelingen binnen Microsoft met bijvoorbeeld Meeting Rooms en webinars sluiten daar mooi op aan. Volgens Gerard is het dan handig dat Odido en Ask Roger! meedoen: ‘Laat ons de nieuwe ontwikkelingen. We willen graag weten wat voor ons interessant kan zijn om in het onderwijs te gebruiken’.

Toegevoegde waarde van partners.

Dit is precies wat Odido doet. We zorgen voor de connectiviteit en betrekken partners die waarde toevoegen voor de klant.

E-book Microsoft Teams voor Admins.

Wil jij weten hoe je met Microsoft Teams je medewerkers op afstand kunt laten werken? Lees je in dit e-book.

DOWNLOAD GRATIS
Exit mobile version