Technologie

3 trends die de toekomst van Augmented Reality gaan bepalen.

Augmented Reality (AR). Als je het letterlijk vertaalt, betekent het ‘verrijkte realiteit’. En dat is wat het is: AR voegt een digitale laag toe aan de echte wereld en maakt het interactiever. Het verandert hoe we werken, winkelen, leren en communiceren. Door de komst van 5G gaat de ontwikkeling van AR snel. Met 5G wordt AR betrouwbaarder en sneller, er kan steeds meer. Wat kunnen we binnenkort op dit gebied verwachten?
Clock 3 min

Door naar Augmented Reality ontwikkelingen in de Verenigde Staten te kijken, kunnen we al een klein beetje zien wat er in de toekomst mogelijk is. De Zweedse telecomfabrikant Ericsson heeft de 3 belangrijkste AR-trends op een rij gezet. Ontwikkelingen die dankzij de komst van 5G nu echt mogelijk gemaakt kunnen worden. Want consumenten kunnen nu tijdens hun AR-ervaring, dankzij hun snelle 5G-verbinding, zelf bepalen welke content ze zien. En dat gaat hele spannende AR-ervaringen opleveren.  

Het 5G-netwerk van Odido.

5g-snelste-netwerk-nederland-web

Met 5G van Odido ben je klaar voor de toekomst. Het is supersnel, enorm stabiel en ultra betrouwbaar. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Lees meer

1. AR op mobiele telefoons blijft populair.

Ook al is er veel opwinding over zelfstandige AR-apparaten, de mobiele telefoon blijft voorlopig de belangrijkste manier om AR te gebruiken. Logisch, daar heeft iedereen al eentje van. In een winkel kan AR je extra productinformatie geven. Zo kan je bij bedrijven als IKEA en L’Oréal je producten al virtueel uit proberen voordat je ze koopt. Met AR plaats je bijvoorbeeld een meubel alvast in je woonkamer om te zien hoe het kan staan in de ruimte. Of pas je kleding aan zonder die echt aan te trekken. Voor bedrijven een mooie kans om klanten beter te inspireren en te adviseren. Met 5G gaan beelden snel en zonder haperingen. Wel zo fijn voor een soepele ervaring.

In een winkel kan AR je extra productinformatie geven. Je kan bijvoorbeeld met je telefoon zien waar een product vandaan komt of hoe het werkt. Dit helpt je om beter te kiezen. En verkleint de kans dat je iets terugstuurt omdat je je bedenkt.

Toch is het gebruiken van je telefoon voor AR niet ideaal. Het scherm is klein. Je telefoon steeds omhooghouden kan vermoeiend zijn. En gebruikers voelen zich er vaak ongemakkelijk bij in openbare ruimtes. Daarom is er steeds meer vraag naar slimme brillen die je kan koppelen aan je telefoon. Deze bril gebruikt de AR-functies van je telefoon. Lamme armen zijn verleden tijd dus. Dat brengt ons meteen bij trend 2.

2. AR voor onderweg.

Steeds meer Amerikaanse consumenten willen AR ook buitenshuis gebruiken. Naar verwachting wil over 5 jaar bijna 70% van de Amerikanen een AR-bril voor onderweg. Stel je voor dat je door een stad loopt en op je bril aanwijzingen, winkeltips en andere nuttige informatie krijgt. Handig!

Natuurlijk is stijl net zo belangrijk als functionaliteit. Snappen we. Een AR-bril moet aantrekkelijk zijn, zodat mensen hem ook in het openbaar willen dragen. Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Meta en Ray-Ban. Hun slimme bril heeft de uitstraling van een gewone zonnebril, maar dan met allerlei slimme functies.

Ook willen consumenten best wat meer betalen voor een AR-bril die ze overal kunnen gebruiken. Onderzoek toont aan dat ze gemiddeld 10% extra willen betalen, en in sommige gevallen zelfs 35%. Design en comfort is dus belangrijk bij de ontwikkeling van draagbare AR-oplossingen.

3. AI en AR: een krachtige combinatie

Door kunstmatige intelligentie (AI) en AR samen te brengen, kan er steeds meer. AI kan AR slimmer en persoonlijker maken. Met AI-ondersteuning krijg je ook aanbevelingen op je AR-bril, maar dan helemaal afgestemd op je voorkeuren. Denk aan winkels die passen bij je smaak of restaurants die aansluiten bij je dieetwensen.

De mogelijkheden zijn eindeloos. In het onderwijs kunnen studenten met AI-AR-technologie virtuele lessen volgen en historische gebeurtenissen in real-time ervaren. In de zorg kan een dokter met een AR-bril patiëntinformatie meteen in beeld krijgen tijdens een operatie.

De grote techbedrijven in de VS, zoals Apple en Meta, investeren al in de combinatie van AI en AR. Een toekomst waarin we allemaal met slimme AR-brillen rondlopen lijkt daardoor steeds realistischer.

Dit betekenen AR-trends voor Nederlandse bedrijven.

We staan aan het begin van een tijdperk waarin digitale en fysieke werelden steeds meer in elkaar overlopen. AR zal onze manier van winkelen, reizen, leren en communiceren voorgoed veranderen.

Door AR te gebruiken voor klantervaringen, speel je als bedrijf in op de wensen van je klanten. Met 5G zijn deze technologieën toegankelijker en makkelijker in te zetten.

5g-snelste-netwerk-nederland-web

Het 5G-netwerk van Odido.

Met 5G van Odido ben je klaar voor de toekomst. Het is supersnel, enorm stabiel en ultra betrouwbaar. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Lees meer
Beeld: Odido