Business
  • Groei
  • Productiviteit
  • Technologie
  • Connectiviteit
  • Academy
  • Zoeken
  • Business blog
  • Odido blog
talkdask-klant-contact-center-ai-web
Inhoudsopgave
  • 1. Waarom AI onmisbaar is in klantcontact.
  • 2. AI onthult inzichten die zonder AI verborgen blijven.
  • 3. AI zet medewerkers in hun kracht.
  • 4. Nieuwe inzichten krijgen over je klanten en medewerkers.  
Overzicht Technologie

Hoe AI klantcontact verbetert en waardevolle inzichten oplevert.

27-02-2025 Leestijd: 4 min.
Audio icon Audio icon
Deel dit artikel
Facebook share icon X share icon Whatsapp share icon Email share icon

Als het gaat om klantcontact zijn er in Nederland 3 grote uitdagingen: een positieve klantervaring bieden, genoeg goed personeel vinden én houden, en voor de juiste balans zorgen tussen omzet en kosten. Veel bedrijven moeten kiezen welke van deze uitdagingen ze aanpakken. Omdat middelen beperkt zijn en de oplossingen tegenstrijdig lijken. Innovatie is de oplossing. Want met slimme AI voor klantcontact afdelingen hoeven bedrijven niet meer te kiezen. In dit artikel vertellen we je er meer over.

Uit onderzoek van PWC blijkt dat 75% van de consumenten hun favoriete merk verlaat na een aantal slechte ervaringen. En ruim de helft vindt dat bedrijven hun klantenservice moeten verbeteren. Hoge werkdruk, herhalende taken en een gebrek aan begeleiding en toekomstperspectief zorgen ervoor dat er te weinig klantcontact medewerkers zijn in Nederland. En dat het verloop op klantcontact afdelingen hoog is. Zorgt allemaal voor hogere kosten. En dat terwijl van deze afdelingen steeds vaker wordt verwacht dat ze bijdragen aan de omzet van het bedrijf.

Waarom AI onmisbaar is in klantcontact.

AI is geen vervanging voor menselijke medewerkers, maar een krachtige tool die klantcontact transformeert. Door waardevolle inzichten bloot te leggen en medewerkers te ondersteunen, helpt AI bedrijven om efficiënter, klantgerichter en innovatiever te werken. Bedrijven en organisaties die AI omarmen, hebben een voorsprong in het leveren van uitstekende klantervaringen. En in het bouwen van een sterk en gemotiveerd team. AI voor je contact center helpt hierbij. Het zet medewerkers in hun kracht, verbetert de klantervaring en zorgt voor meer omzet. Logisch dus dat deze nieuwe ontwikkelingen een steeds grotere rol in klantcontact gaan spelen. Dat AI dus veel werk kan overnemen weten we wel. Maar dat het ook extra inzichten kan bieden en je personeel in zijn kracht kan zetten, is voor veel mensen nieuw. In dit artikel leggen we je hier graag meer over uit.

AI onthult inzichten die zonder AI verborgen blijven.

AI kan enorme hoeveelheden data razendsnel verwerken en analyseren. Dit helpt je om nieuwe inzichten te krijgen over je klanten én medewerkers. Iets wat vroeger onmogelijk was. Trends worden geanalyseerd en vooroordelen opgespoord. En op basis daarvan stelt AI proactief verbeteringen voor die je helpen om de prestaties van je contact center te verbeteren. Zo worden je klanten nog beter geholpen. En blijven de medewerkers van je contact center zichzelf ontwikkelen. We geven een paar voorbeelden van hoe AI dit doet:

1. Patronen herkennen en voorspellen.

AI kan gedrags- en trendpatronen identificeren door klantinteracties te analyseren. Zoals telefoongesprekken, chats, e-mails en productgebruik. Hierdoor kunnen bedrijven voorspellen wat klanten nodig hebben of waar mogelijke problemen kunnen ontstaan. Zo kan AI bijvoorbeeld voorspellen dat er door bepaalde marketingcampagnes meer klantvragen ontstaan.

2. Sentiment- en gedragsanalyse.

AI gaat verder dan een traditionele sentimentanalyse door subtiele emoties, urgentie of frustratie te herkennen. Zelfs als klanten dit niet duidelijk uiten. Ook kan AI ongestructureerde data, zoals gespreksverslagen en momenten waarin klanten in hun eigen woorden feedback geven, analyseren. En zo verborgen knelpunten of kansen blootleggen. AI kan bijvoorbeeld achterhalen dat een stijging in negatieve feedback samenhangt met een recente software-update, zelfs als klanten die update niet noemen.

3. Afwijkend gedrag detecteren.

AI kan ongebruikelijke patronen herkennen, zoals een plotselinge toename in klachten over een bepaald probleem. Hierdoor kunnen bedrijven snel ingrijpen en beginnende problemen oplossen voordat ze erger worden.

Door deze zeer moderne analyses kunnen bedrijven proactief en datagedreven beslissingen nemen. Waardoor ze beter in kunnen spelen op de behoeften, voorkeuren en uitdagingen van klanten.

AI zet medewerkers in hun kracht.

teams-phone-kostenanalyse-forrester-web

Generatieve AI kan medewerkers van je klantcontact center ondersteunen en in hun kracht zetten. Door processen te automatiseren, hebben ze een lagere werkdruk. Geeft ze meer tijd om zich te focussen op complexere taken. Of om persoonlijk in gesprek te gaan met een klant als dat nodig is. Dit gebeurt op verschillende manieren:

1. Real-time assistentie voor medewerkers.

AI kan medewerkers tijdens klantgesprekken direct suggesties geven. Denk aan aanbevolen reacties, productinformatie of escalatieprotocollen. Dit vermindert stress, verhoogt de consistentie in jullie communicatie en verbetert de reactiesnelheid en kwaliteit van interacties.

2. Persoonlijke coaching.

AI kan de prestaties van individuele medewerkers analyseren en specifieke verbeterpunten identificeren. Zoals gespreksvaardigheden of productkennis. We geven een voorbeeld: als AI merkt dat een medewerker moeite heeft met het kalmeren van gefrustreerde klanten, kan het gerichte trainingsmodules of rollenspellen aanbevelen. Zo zorgt AI voor coaching op maat.

3. Automatische kwaliteitscontrole.

Veel programma’s kunnen maar een deel van alle klantinteracties monitoren. AI kan dat voor 100%. Dit helpt om protocollen na te leven, en om de gesprekskwaliteit en verbeterpunten te identificeren. Dit helpt bedrijven om gemiste upsell-kansen direct te signaleren. Of afwijkingen van de richtlijnen. Zo kunnen ze snel worden aangepakt.

4. Prestatievergelijking en best practices.

AI kan medewerkersprestaties vergelijken met top-performers of industriestandaarden, en inzicht bieden in succesvolle strategieën. AI kan bijvoorbeeld laten zien dat topmedewerkers bepaalde zinsconstructies gebruiken om problemen sneller op te lossen. Deze technieken kunnen daarna worden gedeeld met het hele team.

5. Minder werkdruk en verloop.

Door herhalende taken zoals gegevensinvoer of ticketcategorisatie te automatiseren, verlaagt AI de werkdruk van medewerkers. Dit vermindert frustratie, verhoogt de tevredenheid en verlaagt het verloop binnen teams.

Nieuwe inzichten krijgen over je klanten en medewerkers.  

AI helpt je om nieuwe inzichten te krijgen over je klanten én medewerkers. Alle informatie die in je klantcontact center binnenkomt, kan slim worden verzameld en geanalyseerd. Dit geeft je inzicht in de customer journey. En in de prestaties van je klantcontact medewerkers. Trends worden geanalyseerd en vooroordelen opgespoord. En op basis daarvan stelt AI proactief verbeteringen voor die je helpen om de prestaties van je contact center te verbeteren. Zo worden je klanten nog beter geholpen. En blijven de medewerkers van je contact center zichzelf ontwikkelen.  

Bij Odido Business zien we dat AI klantcontact revolutionair aan het veranderen is. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met de meest innovatieve aanbieder van contact center oplossingen: Talkdesk. Hiermee bieden we een totaaloplossing, een zeer modern, AI-gedreven contact center dat moeiteloos samenwerkt met de vaste en mobiele telefoons van iedereen binnen je bedrijf. Benieuwd hoe je AI slim in kan zetten in je bedrijf? Ontdek meer over onze Talkdesk oplossing.

Beeld: Odido
Deel dit artikel
Facebook share icon X share icon Twitter share icon Email share icon

Gerelateerde artikelen

Technologie klm-iot-odido-web
20-03-2025

IoT bij KLM: dit zijn de slimme oplossingen van Odido.

Voor de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland zijn snelle en goedwerkende communicatiemiddelen heel erg belangrijk. Daar helpt Odido KLM al sinds 2015 bij. Internet of Things (IoT) is een innovatie die steeds meer voet aan de grond krijgt. Ook bij KLM. Hoe Odido hun helpt op het gebied van IoT en telefonie, vertellen we je in dit artikel.

Technologie wat-is-een-pentest-web
01-05-2025

Pentest: essentieel voor de beveiliging van je IT-infrastructuur. 

Cybercriminelen worden steeds slimmer. Ze proberen binnen te dringen in de systemen van bedrijven om gegevens te stelen of schade aan te richten. Kan ook bij jouw bedrijf gebeuren. Daarom is het heel belangrijk om je digitale systemen goed te beveiligen. 1 van de manieren om dat te doen, is met een pentest. Wat is het precies? Hoe werkt het? En waarom is het een essentieel onderdeel van je cybersecuritystrategie? Vertellen we je.

Technologie scion-veilig-internet-web
17-04-2025

Hoe SCION een beveiligingsprobleem oplost waar bedrijven al decennia op zitten te wachten.

Het internet zoals we dat nu kennen, komt uit de jaren ’80. En heeft ons heel veel nieuwe innovaties gebracht. Maar de manier waarop het internet het verkeer regelt, is al die tijd hetzelfde gebleven. Hierdoor wordt het internet steeds gevoeliger voor cyberaanvallen. Nu is er het SCION-beveiligingsprotocol dat het internet veiliger maakt. We zijn de 1e Nederlandse provider die dit gaat aanbieden. En jij als IT-manager kan er veel voordeel van hebben. In dit artikel lees je hoe het werkt.

Technologie fwa-dit-is-fwa-web
10-04-2025

FWA is Fixed Wireless Access en zo werkt het voor je bedrijf.

Razendsnel en stabiel internet is onmisbaar voor je bedrijf. Maar niet overal in Nederland heb je toegang tot een vaste internetverbinding via DSL of Glasvezel. Of connectiviteit op een tijdelijke locatie. Zoals een bouwlocatie of een nieuw kantoor waar nog geen vast internet beschikbaar is. Daar is een oplossing voor: FWA, of Fixed Wireless Access. Een razendsnelle en stabiele internetverbinding, waarbij je gebruikmaakt van het mobiele 5G-netwerk. Heel handig. Ook als je behoefte hebt aan een back-up voor je vaste verbinding. In dit artikel lees je wat het is. En hoe je het slim inzet in je bedrijf.

Technologie kijken-vodcast-verschilmakers-yumen-bionics-weco-web
03-04-2025

Kijken: De Verschilmakers met Weco en Yumen Bionics.

5G kan op veel verschillende manieren het verschilmaken. Denk aan duurzame energie opwekken uit golven op zee. Maar ook aan het in hun kracht zetten van kinderen met de spierziekte Duchenne. In deze aflevering van onze vodcast De Verschilmakers hoor je er meer over. Kijken dus.

Technologie klm-iot-odido-web
20-03-2025

IoT bij KLM: dit zijn de slimme oplossingen van Odido.

Voor de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland zijn snelle en goedwerkende communicatiemiddelen heel erg belangrijk. Daar helpt Odido KLM al sinds 2015 bij. Internet of Things (IoT) is een innovatie die steeds meer voet aan de grond krijgt. Ook bij KLM. Hoe Odido hun helpt op het gebied van IoT en telefonie, vertellen we je in dit artikel.

Technologie wat-is-een-pentest-web
01-05-2025

Pentest: essentieel voor de beveiliging van je IT-infrastructuur. 

Cybercriminelen worden steeds slimmer. Ze proberen binnen te dringen in de systemen van bedrijven om gegevens te stelen of schade aan te richten. Kan ook bij jouw bedrijf gebeuren. Daarom is het heel belangrijk om je digitale systemen goed te beveiligen. 1 van de manieren om dat te doen, is met een pentest. Wat is het precies? Hoe werkt het? En waarom is het een essentieel onderdeel van je cybersecuritystrategie? Vertellen we je.

Technologie scion-veilig-internet-web
17-04-2025

Hoe SCION een beveiligingsprobleem oplost waar bedrijven al decennia op zitten te wachten.

Het internet zoals we dat nu kennen, komt uit de jaren ’80. En heeft ons heel veel nieuwe innovaties gebracht. Maar de manier waarop het internet het verkeer regelt, is al die tijd hetzelfde gebleven. Hierdoor wordt het internet steeds gevoeliger voor cyberaanvallen. Nu is er het SCION-beveiligingsprotocol dat het internet veiliger maakt. We zijn de 1e Nederlandse provider die dit gaat aanbieden. En jij als IT-manager kan er veel voordeel van hebben. In dit artikel lees je hoe het werkt.

Technologie fwa-dit-is-fwa-web
10-04-2025

FWA is Fixed Wireless Access en zo werkt het voor je bedrijf.

Razendsnel en stabiel internet is onmisbaar voor je bedrijf. Maar niet overal in Nederland heb je toegang tot een vaste internetverbinding via DSL of Glasvezel. Of connectiviteit op een tijdelijke locatie. Zoals een bouwlocatie of een nieuw kantoor waar nog geen vast internet beschikbaar is. Daar is een oplossing voor: FWA, of Fixed Wireless Access. Een razendsnelle en stabiele internetverbinding, waarbij je gebruikmaakt van het mobiele 5G-netwerk. Heel handig. Ook als je behoefte hebt aan een back-up voor je vaste verbinding. In dit artikel lees je wat het is. En hoe je het slim inzet in je bedrijf.

Technologie kijken-vodcast-verschilmakers-yumen-bionics-weco-web
03-04-2025

Kijken: De Verschilmakers met Weco en Yumen Bionics.

5G kan op veel verschillende manieren het verschilmaken. Denk aan duurzame energie opwekken uit golven op zee. Maar ook aan het in hun kracht zetten van kinderen met de spierziekte Duchenne. In deze aflevering van onze vodcast De Verschilmakers hoor je er meer over. Kijken dus.

Technologie klm-iot-odido-web
20-03-2025

IoT bij KLM: dit zijn de slimme oplossingen van Odido.

Voor de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland zijn snelle en goedwerkende communicatiemiddelen heel erg belangrijk. Daar helpt Odido KLM al sinds 2015 bij. Internet of Things (IoT) is een innovatie die steeds meer voet aan de grond krijgt. Ook bij KLM. Hoe Odido hun helpt op het gebied van IoT en telefonie, vertellen we je in dit artikel.

Werk
  • BCC-mail: zo werkt het.
Telefoons
  • Samsung Galaxy S24: stijlvol design, professionele camera’s en slimme AI-functies.
  • Google Pixel 8 Pro: Het beste van Google. Op en top Pro.
  • Tips & tricks voor je nieuwe iPhone [video’s]
  • iOS 17: deze nieuwe slimmigheden vind je terug in de iPhone 15.
  • De 8 beste do’s & don’ts om je telefoon op te laden.
cybercrime
  • Deepfakes ontmaskerd: hoe deze startup een deepfake over Zelensky ontmaskerde.
Digitalisering
  • Hoe digitaal inclusief is je bedrijf?
IoT
  • Hoe je het IoT ook makkelijk in je bedrijf gebruikt.
  • Vijf Internet of Things oplossingen die onze omgeving slimmer maken
Technologie
  • Pentest: essentieel voor de beveiliging van je IT-infrastructuur. 
  • Hoe SCION een beveiligingsprobleem oplost waar bedrijven al decennia op zitten te wachten.
  • FWA is Fixed Wireless Access en zo werkt het voor je bedrijf.
  • Kijken: De Verschilmakers met Weco en Yumen Bionics.
  • IoT bij KLM: dit zijn de slimme oplossingen van Odido.
Mobile Tech
  • 5 tips voor het schrijven van een zakelijke e-mail.
  • Phishingmail herkennen? Zo doe je dat.
  • Alles wat je moet weten over een werktelefoon.
  • Dit is de Odido Tech Hub.
  • Werken op vakantie: 5 tech tips voor ondernemers.
Connectiviteit
  • Dit zijn de nieuwste functies die Microsoft Teams in 2025 nog slimmer gaan maken.  
  • VoIP-telefonie: slimmer bellen voor bedrijven.
  • Het komt eraan: 5G Internet voor Bedrijven.
  • 2G en 3G verdwijnen: zo hou je je IoT-apparaten verbonden.
  • Check hier de Teams Phone Mobile keynotes van de Odido Business Dag 2024.
5G
  • 5G in het buitenland: zo ver zijn ze in de rest van de wereld.
  • 5G test van Odido laat snelheden tot wel 850 Mbps zien.
  • Wat is 5G?
Productiviteit
  • 5 goede alternatieven voor ChatGPT.
  • 5 handige Excel alternatieven.
  • Copilot in Outlook: sneller e-mails schrijven, beantwoorden, samenvatten én afspraken plannen.
  • 6 tips om online Word te gebruiken.
  • 6 tips voor als je je btw-aangifte gaat doen.
Groei
  • Met deze e-learnings en online cursussen kunnen ondernemers een leven lang leren.
  • Goede voornemens? Met deze topsport tips van NOC*NSF, FC Utrecht en Mindgym duik je fris 2025 in.
  • Workation: wat het is en waarom je het wil.
  • Inspirerende Netflix-films die iedere ondernemer deze kerstvakantie gekeken moet hebben.
  • Laat AI je helpen in de zoektocht naar nieuw personeel.
Populair
  • AI afbeeldingen maken: 7 tools voor de perfecte AI foto.
  • 5 AI-tools voor audio en video transcriberen.
  • Dit zijn de 7 beste stevige telefoonhoesjes voor je telefoon.
  • Grote bestanden versturen vanaf je telefoon doe je met deze apps.
  • Getest: dit zijn de 6 beste scanner-apps voor iOS en Android.
Business blog
  • 5 tips voor het schrijven van een zakelijke e-mail.
  • Dit zijn de nieuwste functies die Microsoft Teams in 2025 nog slimmer gaan maken.  
  • 5 goede alternatieven voor ChatGPT.
  • 5 handige Excel alternatieven.
  • BCC-mail: zo werkt het.
Business Blog – Odido

Odido.nl