1. Snellere opsporing van diabetische oogziekten met behulp van AI.
Nature publiceerde begin dit jaar over een onderzoek van het Johns Hopkins Children’s Center dat ontdekte dat een AI-gedreven methode in een vroeg stadium diabetische oogziekten kan ontdekken en opsporen. Door middel van beeldanalyse van het netvlies spoort de tool vroege tekenen van diabetische retinopathie op. Dit is een oogafwijking die voorkomt bij mensen met suikerziekte, en die kan zorgen voor schade aan het netvlies. Hierdoor kunnen artsen sneller en preciezer afwijkingen vinden, en patiënten dus eerder helpen.
Overal en altijd bereikbaar. [Zorgeditie]
Zes inspirerende praktijkcases die inzicht bieden in hoe MKB’ers bereikbaar kunnen blijven in onzekere tijden.
Lees direct
2. Beïnvloedt het brein de darmen?
Overal en altijd bereikbaar. [Zorgeditie]
Zes inspirerende praktijkcases die inzicht bieden in hoe MKB’ers bereikbaar kunnen blijven in onzekere tijden.
Een internationaal onderzoeksteam dat opgezet en aangestuurd wordt door de Universiteit van Padova, schakelt de hulp van AI in om te zien of er een verband is tussen de gezondheid van ons darmsysteem en ons brein. Met een AI-gedreven computersysteem wil het team verbanden tussen aandoeningen van het brein en de darmen gaan vinden. In dit project is AI een fijne assistent, omdat het snel verbindingen en analyses van grote datastromen kan maken. Kunstmatige intelligentie zoekt patronen in deze data, om te achterhalen of bepaalde aandoeningen tegelijk voorkomen.
3. Robots als hulpje in huis.
Robots die de was doen, dweilen of de vaatwasser uitruimen? Ze zijn er nog niet echt, maar met de komst van NEO komt hier misschien wel verandering in. NEO is een AI-robot die menselijk gedrag nabootst en huishoudelijke klusjes doet, maar ook zorgtaken overneemt. Met een investering van maar liefst € 100 miljoen gaat de AI-robot nu in ontwikkeling. Als NEO echt doet wat die belooft, is dat goed nieuws voor de zorgsector. Want NEO kan de druk mantelzorgers verlichten en ervoor zorgen dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.
4. Brughoektumoren meten met AI-technologie.
Experts van het LUMC hebben een AI-technologie ontwikkeld die artsen ondersteunt bij het meten van brughoektumoren. Een brughoektumor is een gezwel dat ontstaat in de hoek tussen de hersenstam en de kleine hersenen, de brughoek. Het is geen tumor, maar een gezwel dat langzaam groeit. De brughoektumor is goedaardig en zaait niet uit, maar kan wel voor veel ongemak zorgen, en moet daarom worden verwijderd. Dat kan nu, want met de AI-gestuurde beeldanalysetechnieken kunnen artsen deze tumoren heel precies identificeren en evalueren. Zo wordt een diagnose sneller gesteld en kunnen patiënten efficiënter geholpen worden.
5. Met AI nauwelijks zichtbare kankercellen in kaart brengen.
“AI-tool interpreteert kankerbeeldvorming met ongekende duidelijkheid”, kopte een ronkend persbericht van de Universiteit van Pennsylvania. Met deze AI-techniek kunnen zeer gedetailleerde beelden van individuele cellen gemaakt worden. Maar daarnaast kan het ook een breder beeld creëren van hoe de genen van mensen werken. En hierdoor kunnen artsen en onderzoekers kankercellen zien die anders vrijwel onzichtbaar zouden zijn geweest. De tool, genaamd iStar, is volop in ontwikkeling. Een opmerkelijke, maar bijzondere eigenschap van iStar is het vermogen om genexpressie, de activiteit van genen in cellen, in kaart te brengen.
6. Hoe AI kan helpen om ernstige gewonden naar het juiste ziekenhuis te brengen.
Kunstmatige intelligentie gaat mogelijk ook een hoop levens redden in de fase voordat gewonden in het ziekenhuis terecht komen. Want een recent Zweeds onderzoek richt zich op een algoritme dat speciaal is ontworpen voor trauma-incidenten in de spoedeisende zorg. Als ‘extra collega’ kan dit algoritme helpen om verwondingen die normaal moeilijk in te schatten zijn, snel en nauwkeurig te beoordelen. En zo kan dus ook beter ingeschat worden in welk ziekenhuis de gewonde opgenomen moet worden. In de spoedeisende zorg wordt AI al ingezet, maar om het in ambulances te implementeren moet er nog wel het een en ander gebeuren.
7. Goedkopere en veilige MRI-scans.
Om kanker te kunnen diagnosticeren, gebruiken artsen MRI-scans waarbij chemische contrastmiddelen worden gebruikt. Maar deze contrastmiddelen zijn duur, nemen veel tijd in beslag en kunnen bij patiënten allergische reacties oproepen. Onderzoekers van de Case Western Reserve University willen een AI-tool ontwikkelen die de arts in staat stelt om op een virtuele manier een diagnose te stellen. Zonder dat daarbij contrastmiddelen nodig zijn.
8. AI helpt mensen met spraakproblemen.
De AI-startup Whizz heeft een technologie ontwikkeld die mensen met spraakproblemen helpt. Zoals mensen die keelkanker hebben (gehad) of mensen die stotteren. De tool zet hun spraak in real-time om naar natuurlijke spraak, zodat ze goed en makkelijk te begrijpen zijn. Whizz is niet de enige die hier mee bezig is. Kunstmatige intelligentie wordt ook door andere apps steeds vaker ingezet om spraak- en communicatieproblemen aan te pakken. Maar ook de Samsung Galaxy S24 series combineert AI met spraak.
9. Kunstmatige intelligentie voorspelt hoe goed bloeddrukmedicijnen gaan werken.
Een hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Een machine learning-algoritme kan de kans op succesvolle behandeling hiervoor nauwkeurig voorspellen. Het zou de behandeling van een hoge bloeddruk zelfs kunnen helpen personaliseren. Dat is de conclusie van Dr. Lee Herzorg die een nieuw AI-model ontwikkelde dat voorspelt hoe goed bloeddrukmedicijnen werken. Dit model werd getraind met gegevens van bijna 17.000 patiënten. Het doel is om te bepalen welk medicijn en welke dosis het meest effectief is voor elke patiënt. Met AI wordt de aanpak veel nauwkeuriger en gepersonaliseerd, waardoor artsen beter kunnen inschatten welke behandeling het beste is.
Hoe zorginstellingen goed bereikbaar zijn.
Altijd en overal goed bereikbaar zijn is belangrijk. Zeker in de zorg. Hoe je dat doet lees je in ons e-book Overal en altijd bereikbaar | zorgeditie.
Overal en altijd bereikbaar. [Zorgeditie]
Zes inspirerende praktijkcases die inzicht bieden in hoe MKB’ers bereikbaar kunnen blijven in onzekere tijden.