Nu we weer naar kantoor mogen, is de kans groot dat deze regel ook gaat gelden voor overheidsgebouwen, zorg en bedrijfsruimtes. Daarom praten we je vast bij. Want wat doen CO2-meters precies en welke zijn goed voor school- en kantoorgebouwen?
Waarom is CO2 een probleem?
Ieder mens ademt CO2 uit. Maar te veel CO2 zorgt voor vervuilde lucht. Dit komt vooral voor in slecht geventileerde ruimtes, met veel mensen bij elkaar, waar de ramen niet open staan. Veel mensen hebben dan last van de volgende klachten:
- Slaperigheid of sufheid
- Moeite met beslissingen maken
- Hoofdpijn
- Gevoelig voor ziektes
- Mindere concentratie en werking van de hersenen
Dit is natuurlijk voor niemand prettig. Maar al helemaal niet in een omgeving waar je goed moet concentreren, zoals op school en werk. Het kabinet kondigde daarom begin 2022 een eerste aantal maatregelen aan: scholen en onderwijsinstellingen moeten de ventilatie verbeteren. Te beginnen met een verplichte CO2-meter in elk klaslokaal. Om scholen hier zo goed mogelijk mee te helpen, krijgen ze geld van de overheid. Gemeentes kunnen die subsidie voor scholen aanvragen. Ook kunnen scholen het budget gebruiken via de organisatie Ruimte-OK. Dit team van experts bepaalt hoe goed de ventilatie ergens is. De data van CO2-meters helpt deze experts natuurlijk erg.
Onmisbaar in binnenruimtes: de CO2-meter.
Een CO2-meter meet onder andere hoeveel CO2 er in de ruimte is. Zo zie je gelijk dat het tijd is om een raam open te zetten. Kan dat niet? Dan is het misschien tijd voor een goed ventilatiesysteem. Om de luchtkwaliteit te verbeteren zijn vooral CO2, luchtvochtigheid en temperatuur belangrijk. Deze 3 hebben de grootste invloed op de luchtkwaliteit en het welzijn van de mensen in de ruimte. Maar er zijn ook CO2-meters die meer gassen en stoffen meten, zodat je een compleet beeld krijgt:
- Luchtvochtigheid: De luchtvochtigheid is perfect tussen de 40% en 60%. Te droge lucht veroorzaakt hoesten, droge huid en zorgt dat ziektes sneller verspreiden. Te vochtige lucht zorgt weer voor schimmelvorming en astmaklachten.
- Temperatuur: Als het te warm is, dan gaat de productiviteit van leerlingen omlaag. Elk graad boven de 25°C zorgt voor een verlies van 2% aan productiviteit.
- VOC’s: Dit zijn Vluchtige Organische Stoffen. Het zijn de deeltjes die in vloerbedekking, wandbekleding, schilderijen en meubels zitten. Ze komen vrij door elektronische apparaten, zoals computers, en veroorzaken onder andere hoofdpijn en problemen met ademen.
- Fijnstof: Fijnstof zijn bijvoorbeeld pollen of vieze stoffen van uitlaatgassen. Het kan zorgen voor irritatie, allergie of ziekte.
- Radon: Radongas is radioactief gas dat vrijkomt uit de bodem of uit bouwmaterialen zoals beton, baksteen en natuursteen. Het is zelf niet schadelijk, maar de radioactieve stoffen die het uitstraalt wel. De stoffen hechten zich zwevende deeltjes in de ruimte die je inademt. In je longen geven ze straling af. Het kan dan kanker veroorzaken. Goede ventilatie gaat Radon tegen.
De CO2-meter voor het onderwijs.
Odido werkt samen met Airthings, de nummer 1 op het gebied van het meten van luchtkwaliteit. Speciaal voor scholen ontwikkelden ze de Airthings View CO2 for Business. Deze draadloze slimme meter heeft alleen sensoren die echt nodig zijn voor de luchtmeting van een klaslokaal: CO2, luchtvochtigheid en temperatuur. Minder sensoren, waardoor het beter werkt. De View CO2 verbruikt minder stroom dan meters met meer functies. Zo gaan de batterijen zeker 10 jaar mee. Hang je er in iedere ruimte eentje, dan wordt de data van al deze meters handig verzameld op 1 dashboard op je tablet of telefoon. Zo zie je meteen waar er een raam open moet en in welke ruimtes er meer moet gebeuren.
Ruimte-OK deed ook onderzoek naar gebouwtypen en ventilatiesystemen in scholen. De uitkomst was niet goed. Het blijkt dat het mechanische ventilatiesysteem het beste werkt en het natuurlijke ventilatiesysteem het minste. Het onderzoek concludeerde verder dat:
- 27,6% van de 2.174 onderzochte schoolgebouwen nog niet genoeg gezonde lucht in de klas heeft.
- Voor het primair onderwijs ligt het percentage dat niet voor genoeg gezonde lucht kan zorgen op 27,9% en voor voortgezet onderwijs op 26,4%.
- In het basisonderwijs is het ventilatieprobleem het grootste voor de gebouwen uit de jaren 1946-1978. In het voortgezet onderwijs geldt dit voor de gebouwen uit de jaren 1978-1992.
5 tips voor snel schonere lucht.
Heb je nog niet overal CO2-meters hangen, maar wil je wel de luchtkwaliteit gaan verbeteren? Dan raden we dit aan:
- Ververs de lucht af en toe goed
Gewoon door de ramen even tegen elkaar open te zetten. In de winter natuurlijk niet te lang, anders wordt het erg koud. - Zorg de hele tijd voor stromende lucht
Door ventilatieroosters open te zetten, of de ramen op een kiertje. - Zet veel planten in de ruimtes
Planten maken de lucht schoon en zetten CO2 om in zuurstof. - Verzorg je ventilatiesysteem
Heb je een ventilatiesysteem? Zet deze dan nooit uit en let op dat je het systeem regelmatig schoonmaakt. Een vervuild systeem verspreidt juist vuile lucht. - Luchtbevochtiging in de winter
Vooral ’s winters is het vaak droog binnen. Een luchtbevochtiger helpt tegen droge lucht. Ze zijn meestal niet erg duur, dus erg de moeite waard.
Aan de slag met CO2-meten?
Dat is een goed idee. We snappen dat je je misschien eerst even goed wil inlezen en onderzoek wil doen voordat je CO2-meters koopt. Om je te helpen, hebben we alles wat je wil weten handig op onze site gezet.