Business Blog

Goede voornemens voor ondernemers: tips om dit jaar met MVO aan de slag te gaan.

goede-voornemens-ondernemers-mvo-web

2024 is begonnen. Dat betekent voor veel mensen dat ze aan de slag gaan met hun goede voornemens. Maar niet alleen personen hebben zo hun goede voornemens. Ook bedrijven staan aan het begin van het jaar stil bij hun doelen voor de komende tijd. Bijvoorbeeld om de wereld met MVO een stukje beter te maken. Bedrijven die dit goed doen zijn o.a. WeTransfer, Fairphone en Withlocals. Ze besteden veel aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Hoe ze dit doen leggen ze graag aan je uit. En ze geven tips hoe jij als ondernemer kan bijdragen aan een betere wereld.

MVO tips WeTransfer: minder en anders reizen.

WeTransfer werkt constant aan het vergroten van hun impact op de maatschappij en het milieu. Dat doet het bedrijf zo goed, dat het een B Corp-certificering heeft gekregen. Een onderscheiding voor bedrijven die een grote, positieve impact hebben op mens en milieu. Je denkt er misschien niet meteen aan, maar ook techbedrijven zorgen met hun dataservers voor de nodige uitstoot. WeTransfer vindt dat ze daar verandering in kunnen brengen: ‘We zijn er trots op dat we in 2022 onze serveruitstoot met maar liefst 78% hebben teruggebracht’, zegt Lina Ruiz, directeur Maatschappelijke Verantwoordelijkheid bij WeTransfer. Dit hebben ze gedaan door efficiëntere processors in te zetten en deze op een slimme manier, met zo min mogelijk effect op het milieu, te gebruiken. Een slimme tip voor andere techbedrijven.

Een 2e tip is om kritisch te kijken naar het aantal reisbewegingen en de uitstoot hiervan. ‘Een verantwoordelijk zakenreisbeleid heeft ons geholpen om slimmere, meer verantwoorde keuzes te maken over hoe we reizen’, vertelt Lina. Door minder en anders te reizen, wist WeTransfer de reisuitstoot per persoon met 33% te verminderen ten opzichte van 2019. Een mooie prestatie. En met tools als Microsoft Teams kun je eenvoudig op afstand een meeting opzetten.

Ook zet WeTransfer zich in voor maatschappelijke projecten buiten het eigen bedrijf om. ‘Creativiteit zit in ons DNA en als jarenlange supporter van de kunsten zochten we naar een goede manier om de sector te ondersteunen. En dan vooral groepen voor wie het moeilijker is om de aandacht op te eisen’, vertelt Lina. Daarom heeft WeTransfer via hun Supporting Act Foundation een subsidieprogramma van € 600.000 beschikbaar gesteld voor opkomende artiesten. En zelfs dat is nog niet alles. Dit is wat WeTransfer nog meer doet om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. In deze guide vind je ook tools om zelf met de hierboven omschreven thema’s aan de slag te gaan.

MVO tips Fairphone: geen dingen beloven die je niet waar kan maken.

Fairphone begon als een sociale onderneming met een bewustzijnscampagne. Duurzaamheid zit dus sinds hun ontstaan al in het DNA van het bedrijf. Waar veel mensen in het begin niet geloofden dat er vraag was naar telefoons die rekening houden met de mens en onze aarde, blijkt het tegendeel waar. ‘10 jaar later zien we dat het gesprek volwassener is geworden. En dat veel van de gevestigde spelers in de markt onze onderwerpen steeds meer omarmen’, zegt Anna Jopp van Fairphone. Haar belangrijkste tip? ‘Geloof in je missie en onthoud dat duurzame opties de toekomst hebben.’

Ook adviseert ze om altijd open en op dezelfde manier verslag te doen. ‘Bij Fairphone publiceren we onder andere een lijst van onze leveranciers en geven we met ons Impact Report elk jaar inzicht in hoe het staat met onze duurzaamheidsdoelstellingen. Verder raad ik bedrijven aan om gedurfd te zijn. Maar zorg er wel voor dat je geen dingen belooft die je niet waar kan maken.’ In sommige markten is het soms moeilijk om aandacht te krijgen. Het is dan verleidelijk om de aandacht te trekken met duurzaamheidsuitspraken. Maar als iedereen dit doet, en het meer iets wegheeft van greenwashing, val je volgens Fairphone het beste op en vergroot je je geloofwaardigheid door alleen met onderbouwde feiten te komen.

Withlocals: richt je eerst op de dingen waar je de grootste impact kan maken.

Withlocals specialiseert zich in het aanbieden van privérondleidingen door lokale gidsen over de hele wereld. Ook dit bedrijf besteedt veel aandacht aan MVO. Net als WeTransfer heeft ook Withlocals een B Corp-certificering. Matthijs Keij, CEO van Withlocals, geeft tips hoe bedrijven kunnen bijdragen een aan betere wereld.

Ten 1e is het belangrijk om duidelijke en meetbare doelen te hebben. Bijvoorbeeld het krijgen van een B Corp-certificering. ‘Het B Impact Assessment is een goed startpunt. En het laat goed zien op welke vlakken je een positieve impact kan maken’, zegt Matthijs. ‘Je wordt niet in 1 stap kampioen duurzaamheid. Dus richt je eerst op de bedrijfsonderdelen waar je de grootste impact kan maken.’ Voor Withlocals is dat de bijdrage aan lokale gemeenschappen. Reizigers krijgen via hun platform een unieke ervaring en steunen meteen de lokale gidsen en bedrijven.

Ook geeft Matthijs als tip: ‘Praat met andere bedrijven over welke initiatieven ze inzetten. Misschien kan je dan wel samen optrekken. Want uiteindelijk is duurzaamheid niet alleen goed voor het bedrijf zelf, maar ook voor het hele ecosysteem.’ Als laatste raadt Matthijs aan om elk jaar een duurzaamheidsrapport op te stellen. Hierin leg je zowel intern als extern uit wat je hebt gedaan op het gebied van duurzaamheid. En hoe je volgend jaar opnieuw een verschil gaat maken.

Lokaal samenwerken doet ook het Nederlandse bedrijf KUBO. Met duurzame kasconcepten en teeltbegeleiding op afstand maakt het bedrijf duurzame impact over de hele wereld.

MVO tips Odido: begin met kleine, haalbare initiatieven.

Ook bij Odido vinden we maatschappelijk verantwoord ondernemen heel belangrijk. En in de afgelopen jaren hebben we er veel over geleerd. Kathleen Loods, onze Senior Manager Corporate Social Responsibility geeft 3 tips:

Net als Matthijs, is ook Kathleen voor het vaststellen van heldere doelen en focusgebieden. Kathleen: ‘Begin met een impactanalyse en het in kaart brengen van maatschappelijke kwesties die het beste aansluiten bij de missie en waarden van je bedrijf. Kijk daarbij kritisch naar je impact op de samenleving en het milieu. De positieve én de negatieve. En betrek daarbij zoveel mogelijk belanghebbenden en medewerkers. Dit vergroot je draagvlak en de impact van je inspanningen.’

Ook adviseert Kathleen om MVO door te voeren in je bedrijfsstrategie. Het moet geen losstaand initiatief zijn, maar echt worden opgenomen in hoe je als bedrijf werkt. Met steun van de directie. Wil je je op verschillende vlakken inzetten? Stel dan per onderwerp op bestuurlijk niveau een eigenaar aan. Kathleen: ‘Laat het onderwerp goed aansluiten bij de motivaties van mensen. Dit is heel belangrijk voor de wil om het verschil te maken.’

Als laatste tip geeft Kathleen mee om op een goede manier aan de slag te gaan. ‘Hoe je start, hangt af van de grootte en het type bedrijf’, zegt ze. ‘Begin met kleine, haalbare initiatieven en bouw daarna voort op je successen.’ Bepaal daarbij heldere, meetbare doelen. Zoals het verminderen van de ecologische voetafdruk, het bevorderen van sociale gelijkheid of het ondersteunen van lokale gemeenschappen. En wees open over wat je doet. ‘Openheid is nodig om het vertrouwen van belanghebbenden te houden’, zegt Kathleen. ‘En om te laten zien dat je serieus bent over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uiteindelijk is MVO een doorlopend proces dat steeds betrokkenheid en aanpassing nodig heeft.’ Benieuwd wat we bij Odido doen? Vertellen we je graag. Op deze 4 manieren zetten we ons in voor een betere wereld.

Voor Elkaar. 

Bij Odido zijn we elke dag bezig om het beter te doen. Want meedoen maakt het leven leuker. We doen het samen en we doen het Voor Elkaar.

Exit mobile version