Voor bijna iedereen is de zomervakantie inmiddels in volle gang. Maar door de vele studenten die met hun vakantiebaantje nu een lekker zakcentje bijverdienen, blijft onze economie gewoon doordraaien. Wat voor vakantiewerk hadden de grote techbazen vroeger? Werkten ze als ober in een restaurant, als vakkenvuller in de supermarkt, of misschien als kaartverkoper in een pretpark? En wat hebben ze van deze baantjes geleerd?
Van schoonmaker naar directeur.
Nu is Martijn country director van Google Nederland. In deze functie houdt hij zich bezig met 2 dingen: het beste van Google naar Nederland brengen en ervoor zorgen dat Nederland zo goed mogelijk op de agenda staat binnen Google, zodat het hele bedrijf weet welke geweldige dingen er in ons land gebeuren en kunnen. Als student werkte hij in een restaurant.
Martijn: ‘Na mijn studie wilde ik er graag een jaartje tussenuit. Ik moest hard aan de bak om daar zo snel mogelijk voor te kunnen sparen. Mijn favoriete baantje had ik bij een Mexicaans restaurant met tequila bar. Daar heb ik van alles gedaan. Van schoonmaak tot keukenhulp tot barman. In de horeca leer je in een sneltreinvaart met andere mensen om te gaan. De gouden regel die daar gold, geldt in mijn huidige werk nog steeds: de klant heeft altijd gelijk. Gebruikers moet je op de 1e plaats zetten. Verder heb ik in het restaurant geleerd hoe fijn het is als mensen aardig zijn, ongeacht je rol of plek. De restauranteigenaar wist al precies wie ik was toen ik nog in de schoonmaak werkte. Dat voelde goed. Zijn voorbeeld probeer ik te volgen.’
Van kleine ondernemer naar product marketingmanager.
Als product marketingmanager modern work bij Microsoft Nederland zorgt Remco voor de product marketing van de moderne werkplek. Een werkplek die is gebaseerd op Microsoft 365 met Microsoft Teams als belangrijkste basis voor goede prestaties. Het mooiste van zijn baan vindt hij het werken met de vele Microsoft-partners. Remco: ‘Onze partners zijn de kracht van ons bedrijf. Ze vullen het Microsoft 365 product aan, leveren het en helpen klanten met de gewenste aanpassingen. Door onze partners biedt Microsoft complete oplossingen voor onze klanten.’
De ondernemersgeest zat er bij Remco al vroeg in. Van zijn 17e tot zijn 21e had hij namelijk een eigen adviesbureau. Remco: ‘Ik gaf consumenten en kleine ondernemers uitleg over het werken met computers en het oplossen van verschillende IT-problemen. Dat veel mensen hier dat wilde, merkte ik doordat ik dankzij mond-tot-mond reclame al na 1 jaar meer opdrachten had dan ruimte naast mijn studie. Ik maakte goed gebruik van de vakantieperiodes door juist dan extra opdrachten aan te nemen.
Toen ik 17 was had ik meer dan gemiddeld, maar zeker niet veel kennis van IT. Vaak vond ik het spannend of ik een probleem wel op zou kunnen lossen voor een klant. Tijdens het proces leerde ik dat het kunst om te weten waar je je informatie vindt en hoe je dit snel tot je neemt belangrijker is dan het hebben van directe kennis. Omdat er zo snel vernieuwd wordt in de IT-wereld, is deze les steeds belangijker geworden. Het is nu zelfs een van de belangrijkste voorwaarden waar recruiters van Microsoft kandidaten op beoordelen.’
Van rozenknipper naar zakelijk directeur.
Egbert van Odido is in 2022 director B2B development & innovations. Hij is verantwoordelijk voor alle product- en propositieontwikkeling voor zakelijke gebruikers van Odido en voor vernieuwing op deze onderwerpen. Ook zorgt hij ervoor dat de zakelijke en uitvoerende afdelingen van Odido door middel van slimme IT-oplossingen zo goed mogelijk worden ondersteund. In zijn jonge jaren werkte Egbert in een rozenkwekerij, waar hij al snel kennis maakte met vernieuwingen en verbeteringen van bedrijfsprocessen.
Egbert: ‘Ooit was ik rozenknipper in een rozenkwekerij in Klazienaveen. Ik mocht rozen knippen, ze ophangen in een sorteermachine, helpen bij de bouw van een nieuwe kas en had verder nog wat algemene onderhoudstaken. Het bedrijf werd geleid door 2 personen. 1 van hen zat op uitvoering en personeel, de ander hield zich bezig met bedrijfsvoering en vernieuwing. Van beiden heb ik veel geleerd.
Binnen het bedrijf was er al heel vroeg een systeem waarmee je precies kon zien hoeveel rozen een medewerker knipte en van welke lengte. Hierdoor leerde ik over KPI’s (key performance indicators) en het effect daarvan op het gedrag en salaris van mensen. Ook leerde ik hoe je met technische vernieuwingen je bedrijfsprocessen kan verbeteren, en dat je als bedrijf onderscheid moet maken in het organiseren en uitvoeren van je vernieuwing.’
Meer inspiratie?
Wil jij net zo’n (tech)baas worden als Martijn, Remco of Egbert? Lees dan hoe WeTransfer, Print.com en Crisp uitgroeiden tot succesvolle bedrijven, en wat volgens The Financial Times en McKinsey de beste boeken voor ondernemers zijn. Liever luisteren of kijken? In deze podcast vertelt Tisha van Lammeren hoe zij met haar unlimited mindset CCO van Odido werd of bingewatch de 5 beste Netflix-documentaires die elke ondernemer gezien moet hebben.