Groei

Jobmarketing 3.0: Ultieme handleiding voor het binnenslepen van je droombaan

Job Marketing 3.0 is vooral een praktische en overzichtelijke handleiding bij het zoeken naar nieuw werk. Maar het boek van loopbaangoeroe Aaltje Vincent is ook interessant voor ondernemers en HRM’ers.

Clock 3 min
Artikel delen

Voor:

Iedereen die werk zoekt. Of zoals de schrijfster het zelf verwoordt: ‘Of je nou 19 jaar bent en net klaar met je opleiding of 55, boventallig en misschien nog nooit hebt gesolliciteerd.’

De auteur:

Aaltje Vincent is een van Nederlands bekendste deskundigen op het gebied van loopbaanbegeleiding en werk vinden. Onder de vlag van haar eigen onderneming Aaltje Vincent & Company ontwikkelt ze trainingen en methodes en deelt ze kennis via (social) media en boeken als Jobmarketing, Solliciteren via LinkedIn en Sollicitatiegesprekken doe je zo.

Solliciteren is met je spierballen rollen

Welke emoji zou jij kiezen om op LinkedIn je vakmanschap te illustreren? Aaltje Vincent beschrijft in Jobmarketing 3.0 dat ze koos voor deze drie: ??✅: je wordt bekeken, wees krachtig en solliciteren is een stappenplan.

Het is een rake samenvatting van de derde editie van Vincents werkzoekbijbel. HR-medewerkers, recruiters en eigenlijk iedereen die medewerkers zoekt, hebben namelijk meer mogelijkheden dan ooit om een potentiële werknemer online te checken (‘je wordt bekeken’). Op zijn of haar beurt moet een werkzoekende niet meer afwachten tot een bedrijf een vacature publiceert.

Als je nieuw werk wilt, zul je actief je arbeidsmarkt moeten leren kennen, mensen uit het veld spreken en relevant blijven voor werkgevers (‘ben krachtig’). En wat dat stappenplan betreft: Vincent beschrijft helder alle fases die je moet doorlopen om uiteindelijk aan de sollicitatietafel terecht te komen.

Jezelf in de markt zetten

Schrijfster en loopbaangoeroe Vincent is sinds 2007 dé pleitbezorger van ‘jobmarketing’. Dat wil zeggen dat werkzoekenden zich presenteren als ‘oplossing’ voor potentiële werkgevers. Die oplossing proberen ze vervolgens in de markt te zetten, zoals een ondernemer zijn product of dienst. Aaltje Vincent verdeelt zo’n jobmarketing-proces in drie fasen:

1. Arbeidsmarktklaar zijn en weten hoe een specifieke arbeidsmarkt werkt

2. Aan de sollicitatietafel komen

3. Het sollicitatiegesprek

De eerste fase draait om onderzoek. Wil je een baan vinden, dan moet je eerst weten wat je wil, wat je kan en of de arbeidsmarkt daar wel om vraagt. ‘Zoek werk waar vraag naar is, want alleen dan vind je werk’, is de luid en duidelijke waarschuwing. Vincent ontrafelt het fenomeen vacatures.

Interessant weetje: 30 procent van alle vacatures zijn ‘latent’; dat wil zeggen dat er (nog) geen enkele wervingsactiviteit heeft plaatsgevonden. Het is daarom belangrijk om de ‘levensloop’ van een vacature goed door te hebben. Zie je dat iemand uit je netwerk een andere baan heeft veroverd, en doet diegene werk waar jij naar op zoek bent? Dan is het zaak om snel actie te ondernemen, voordat de vacature wél extern gaat.

Ondernemingen steken ook steeds vaker in op ‘referrals’; werknemers die zelf nieuwe werknemers aandragen. De kwaliteit van de kandidaten is in dat geval doorgaans beter, ze zijn tevredener en het sollicitatieproces verloopt efficiënter en goedkoper.

Belang van een goed netwerk

Voor waardevolle referrals, maar überhaupt voor het relevant blijven op de arbeidsmarkt, kan niemand meer zonder een goed on- en offline netwerk. Vincent onderstreept het belang om zo’n netwerk te blíjven onderhouden, ook op momenten dat je niet op zoek bent naar een (andere) baan.

En geeft vervolgens een helder, systematisch en makkelijk te volgen stappenplan om je netwerk uit te breiden en de overstap te maken van ‘warme’ naar ‘koude’ gesprekken en LinkedIn-uitnodigingen. Knap: ze doet dat op zo’n positieve en enthousiasmerende toon, dat zelfs bij de grootste koudwatervrees de temperatuur spontaan een paar graden stijgt. Voor je het weet heb je zelf een logboek aangemaakt en ben je gesprekken aan het oefenen met je ‘werkvindmaatje’.

Interessant voor ondernemers

Jobmarketing 3.0 is er in de eerste plaats voor mensen die werk zoeken in dienstverband. Toch is het boek ook interessant voor ondernemers, freelancers en (andere) professionals op het gebied van personeelswerving.

Het staat bol van de adviezen en interessante weetjes over gesprekstechnieken, het belang van een goede presentatie (altijd je onderooglid optrekken op een foto!) en de arbeidsmarkt in het algemeen (er is veel meer werk dan er vacatures zijn). Ook het gedeelte over het voeren van sollicitatiegesprekken en onderhandelen over arbeidsvoorwaarden is interessant voor werkgevers en HR-medwerkers; het geeft een mooi inkijkje in hoe het er aan de andere kant van de tafel aan toe gaat. Aaltje Vincent doet haar reputatie als ‘toonaangevend loopbaanexpert’ met deze 3.0-versie wederom eer aan.

Jobmarketing 3.0, Aaltje Vincent, Spectrum Unieboek, € 17,99

Foto’s via Unieboek Het Spectrum
Artikel delen
Beeld: Shutterstock