Groei

Succesvol ondernemen: het geheim van Olcay Gulsen

Voor de videoserie Voor Ondernemers, Door Ondernemers spraken we met toponderneemster Olcay Gulsen. Onder andere bekend van SuperTrash, Olcay Gulsen Beauty en haar tv-optredens. Ze vertelt over haar ervaringen als vrouwelijke ondernemer. Hoe werd ze succesvol? Waar liep ze tegenaan? En waar is ze trots op? Ook heeft ze tips voor startende (vrouwelijke) ondernemers. In deze blog kijk je alle video’s terug.
Clock 3 min

Zo werd Olcay een succesvolle vrouwelijke ondernemer.

Olcay wist al op jonge leeftijd dat ze haar eigen bedrijf wilde hebben. Toen ze 14 jaar oud was, schreef ze een persoonlijk ontwikkelingsplan waarin stond dat ze eigenaar van een modemerk wilde worden. En dat is gelukt. Op haar 21begon ze haar 1e modebedrijf. Door haar ervaringen en connecties werd ze een aantal jaar later eigenaar van het modemerk SuperTrash. Dat legde de basis voor het oprichten van veel meer bedrijven.

Olcay vertelt: ‘Ik start een onderneming om een product op de markt te brengen dat ik nodig heb, maar er op dat moment nog niet is. Het is daarbij belangrijk dat je voelsprieten aanstaan.’ Olcay luistert tegenwoordig ook naar haar volgers op social media en laat hen meedenken. ‘Soms hebben ze ideeën of zien ze dingen in het buitenland die we nog niet in Nederland hebben. Ze vragen aan mij of ik het in Nederland kan ontwikkelen. ‘Dat voegt zoveel waarde toe’, zegt Olcay. Ze vertelt ook nog dat ze door zoveel volgers online veel groter kan worden dan wanneer ze alleen in de winkel verkoopt.

Technologische ontwikkelingen.

Aanbiedingen voor ondernemers.

Thuiswerken onderzocht binnen de EU werken Nederlanders het vaakst vanuit huis-web

Ondernemen op het supersnelle en krachtige netwerk van Odido, met de beste telefoons, tegen een scherpe prijs.

Bestel nu
Succesvol ondernemen en succesvol blijven lukt alleen als je meegaat met de tijd. Hoe kijkt Olcay terug op de technologische ontwikkelingen in de afgelopen 20 jaar? Daar is ze vrij kort over: ‘Als je technologische ontwikkelingen negeert, schakel je jezelf als ondernemer uit.’ Maar die mening had ze niet tijdens haar hele carrière als ondernemer. Ze was erg bang voor de opkomst van internetverkoop. ‘We waren heel laat met online gaan. We zagen het als een bedreiging, want zo werden we een concurrent van onze klanten. We dachten helemaal niet vanuit de consument, maar meer vanuit ons businessmodel. We verkochten onze kleding aan winkels en winkels aan de consument, in plaats van direct aan de consument.’

Maar toen Olcay eenmaal online begon te verkopen, zag ze ook de positieve kanten. Bijvoorbeeld dat je veel betere service kan bieden. Olcay houdt de nieuwe technologische ontwikkelingen goed in de gaten. Zo kan je met AI je gezicht opmaken. En ze kijkt naar andere onderwerpen zoals loyalty en NFT’s. Soms zijn ontwikkelingen nog te technisch voor haar bedrijf. Dan bedenkt ze of en in welke vorm ze het kan toepassen. Zo wordt technologie gebruikt om consumentengedrag te analyseren. ‘Daar bouwen we flows voor. Als we zien dat je elke 6 weken een potje crème bij ons bestelt, sturen we je ruim op tijd een e-mail. Hierin staat dat je potje waarschijnlijk bijna leeg is en dat je alvast een nieuwe kan bestellen.’ Olcay vervolgt: ‘Zonder technologische ontwikkelingen hadden we dit niet kunnen doen. Alles wat we onze klanten aanbieden, is bedoeld om hun leven makkelijker te maken. En hierdoor kunnen we als bedrijf snel groeien.’

Van een persoonlijke ervaring naar maatschappelijk ondernemen.

Olcay vindt het belangrijk om met haar bedrijven bij te dragen aan een betere wereld. Zelf kreeg ze op jonge leeftijd te maken met huiselijk geweld, waarvoor ze zich schaamde. Toen ze met een nieuwe onderneming begon, wilde ze dat echt doorbreken. Daarom heeft ze met Olcay Gulsen Beauty vanaf het begin 1 doel: vrouwen in nood helpen die in hun relaties te maken krijgen met fysiek en mentaal geweld. Ze startte zelfs een samenwerking met de Verenigde Naties om samen met haar volgers zulke vrouwen te helpen. ‘Hiermee kan ik mijn eigen nare ervaring omzetten in iets positiefs.’

Meer vrouwelijke ondernemers aan de top.

Olcay vindt diversiteit ook belangrijk. In haar carrière werkte ze samen met vrouwen in topfuncties. Ook in haar eigen bedrijven wil ze succesvolle vrouwen naar de top brengen en jonge mensen een kans geven. Het maakt niet uit welke achtergrond ze hebben. ‘Het is een gemiste kans als je niet met verschillende type mensen werkt. Ik zie alleen maar voordelen van diversiteit. Nadelen zijn er niet.’

Tips om succesvol te ondernemen.

Succesvol ondernemen gaat met vallen en opstaan. En dat geldt ook voor Olcay. ‘Mijn grootste tegenslag is het faillissement van SuperTrash. Toch had ik het niet willen missen. Ik heb er zoveel van geleerd. Over mezelf, mijn persoonlijke verbeterpunten en wat ik beter had kunnen doen met SuperTrash. Het is de grootste spiegel die je jezelf kan voorhouden.’ Olcay vertelt dat je niet bang moet zijn om fouten te maken. Juist daar leer je van. Dit geeft ze ook mee aan haar collega’s. ‘Doordat ze bij mij fouten mogen maken, creëer ik een relaxte sfeer. Dat zorgt voor meer creativiteit.’

Naast de tip dat fouten maken mag, wil Olcay startende ondernemers nog iets anders meegeven: durf groot te dromen en kijk hoe ver je komt. ‘Werk het doel wat je voor ogen hebt verder uit en ga ervoor. Geef vooral niet op en zet door. Niet alles werkt meteen. Je moet echt de tijd nemen om dingen verder te ontwikkelen. Zolang je maar nooit stopt’, eindigt Olcay haar verhaal.

(On)gelijkheidheid op de werkvloer

Olcay laat zien dat een leidinggevende positie niet alleen voor mannen weggelegd is. Toch zien we dat het aantal vrouwen in die posities nog steeds achterblijft. Dit blijkt uit het rapport Women in the Workplace van McKinsey. Komt onder andere door de misvattingen die er bestaan over vrouwelijke ondernemers en vrouwen op de werkvloer. In het onderzoek worden er 4 uitgelicht waar we in dit artikel dieper op ingaan.

Beeld: Odido