Als start-up kon je vroeger bijna alleen maar terecht bij vrienden, familie of bij een bank. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden voor een investering krijgen veel groter. Zo kan je geld ophalen bij Venture Capital Fondsen, maar ook bij zogenaamde business angels. Een Venture Capital Fonds is een investeringsfonds dat zich richt op risicovolle investeringen in vernieuwende en/of snelgroeiende bedrijven, binnen een bepaalde sector. Een business angel is iemand die vanuit zakelijk oogpunt in ondernemingen investeert. Hij kan een ondernemer bijstaan, doordat hij zelf ondernemer is of is geweest.
Start-up financiering.
Ook al is er veel geld beschikbaar, toch is het voor veel ondernemers lastig om start-up financiering op te halen. Waar moet je op letten om dit voor elkaar te krijgen? We vroegen het Jeroen Bertrams. Hij helpt als adviseur en investeerder bedrijven bij groei en innovatie. Al bijna 20 jaar helpt hij organisaties bij het bedenken, bouwen en op de markt brengen van producten en diensten. Hij is ook auteur van 10 boeken.
Tip 1: Wees goed voorbereid.
Wil je die financiering voor je stap snel binnenhalen, dan is een goede voorbereiding natuurlijk erg belangrijk. ‘Het start natuurlijk met een sterk team en een goed product, waarmee je een enorme markt supersnel wil veroveren’. legt Jeroen uit. ‘De uitdaging is om je plannen op een goede manier in een pitchdeck te verwerken. Dat is het document waarop investeerders een eerste beoordeling doen. Hier gaat het vaak al mis: wanneer je pitchdeck matig is, haken investeerders meteen af. Hoe goed je bedrijf ook is.’
Tip 2: Zorg voor het optimale pitchdeck.
‘Een uitstekend pitchdeck bestaat uit maximaal 15 slides, duurt maximaal 10 minuten om te lezen en is gemaakt met een lettertype van minimaal 30 pixels. Je hebt dus maar heel weinig ruimte en moet deze goed gebruiken,’ legt Jeroen uit. ‘Het voordeel is dat je goed moet nadenken over wat je gaat vertellen. Beschrijf alles kort en krachtig: kom direct tot de kern. De eerste slide moet (grote) interesse opwekken bij investeerders. Beschrijf bijvoorbeeld de interesse van een aantal belangrijke klanten of investeerders in je bedrijf, toon het pad naar 100 miljoen omzet en bewijs dat het team als geen ander in staat is tot uitvoering.’
Start-up financiering: waar letten investeerders op?
De vraag is nu waar investeerders specifiek op letten wanneer ze een bedrijf beoordelen. In zijn boek ‘Succesvol investeren in startups’ benoemt Jeroen een groot aantal punten. Enkele belangrijke onderdelen zijn:
- Hoe groot kan het bedrijf worden?
- Hoe sterk is het team?
- Hoe uniek en kansrijk is het product?
- Is het businessmodel goed?
- Is er ruimte voor groei?
- Hoeveel interesse is er?
- Hoe groot is de markt en hoe sterk is de concurrentie?
- Aan wie zou het bedrijf verkocht kunnen worden?
Al deze zaken moeten terugkomen in je pitchdeck. En niet onbelangrijk: zorg dat je tijdens gesprekken met investeerders de antwoorden op deze vragen kan geven. Jeroen licht toe: ‘Realiseer je goed dat investeerders niet alleen naar redenen zoeken om in je bedrijf te investeren, maar ook naar punten om juist af te haken. Hoe beter je bent voorbereid, hoe groter de kans van slagen.’
Tip 3: Zoek contact met de juiste investeerders – en in de juiste volgorde.
‘Maak een lijst met 20 investeerders die perfect passen bij je start-up. Neem eerst contact op met investeerder nummer 4 tot en met 10 om te kijken welke feedback je ontvangt,’ zegt Jeroen. ‘Voor de top 3 investeerders verbeter je het pitchdeck, voordat je het verstuurt.’
Tip 4: Zorg dat je via e-mail interesse opwekt.
Denk goed na over de tekst en het onderwerp van je e-mail aan investeerders. Jeroen legt uit: ‘Dit is hét moment dat je hen moet overhalen om je pitchdeck te lezen. Je krijgt vaak maar 1 keer de kans. Zorg dat de tekst precies past bij de investeerder die je benadert. Gebruik niet voor elk Venture Capital Fonds precies dezelfde tekst.’
Tip 5: Houd investeerders op de hoogte.
Stuur regelmatig een bericht naar de investeerders die je hebt gesproken. Jeroen: ‘Zorg voor indrukwekkende updates en ontwikkelingen. Veel investeerders zullen je vragen om hen op de hoogte te houden. Een financieringsproces duurt vaak 3 tot 4 maanden. Tijdens die periode kan je gewoon 3 tot 4 updates versturen.’