Groei

Maatschappelijke initiatieven sponsoren: zo pak je het aan.

Wil je met je bedrijf een positieve invloed hebben op de wereld om je heen? Dan is sponsoring van maatschappelijke initiatieven een interessante optie. Bij Odido vinden we dit heel belangrijk. Daarom zijn we trotse partner van TeamNL. We bouwen hiermee aan ons Nederlandse merk en dragen ook bij aan de ambitie van NOC*NSF om in 2032 het sportiefste land van de wereld zijn. Daar gaan we voor. Benieuwd hoe we dit aanpakken? En hoe je sponsoring zelf slim kan inzetten in je bedrijf? Onze sponsormanager Ferdi Merks vertelt er alles over.

Clock 5 min
Artikel delen

Van hobby naar baan.

Ferdi: ‘Mijn carrière begon ooit met het organiseren van festivals. Dat deed ik samen met vrienden, omdat er niet zo veel festivals waren in de omgeving waar ik vandaan kom. Zo kwam ik er achter wat ik echt leuk vind om te doen: organiseren. Want ik was altijd degene die de shirts regelde voor het hele team, die ervoor zorgde dat iedereen er was en dat iedereen wist wat die moest doen. Ik volgde toen een sportopleiding aan het CIOS en merkte dat ik die graag wilde combineren met het organiseren van dingen. Daarom ben ik Sportmanagement gaan studeren. Via een stage kwam ik bij Trefpunt terecht. Dit bureau is de grondlegger van de sportmarketing. Daar vond ik mijn passie: het combineren van sport en marketing. Na mijn afstudeerstage heb ik er nog 3 jaar gewerkt, aan veel verschillende projecten. Na een paar jaar bij Carnext, de KNVB en Helden, het blad van Barbara Barend, kwam ik in september 2023 bij Odido terecht. Hier ben ik nu met veel plezier sponsormanager.’  

Dit doet een sponsor manager.

Sponsor manager. Dat klinkt als een mooi beroep. Maar wat doe je precies als dit je baan is?  Ferdi vertelt: ‘Voor mij is geen dag hetzelfde. Ik ben verantwoordelijk voor onze partnerships met TeamNL en FC Utrecht. En hoewel ik geen vast team heb, stuur ik wel veel mensen inhoudelijk aan. Want bij sponsoring zijn veel mensen betrokken. Ons Enterpriseteam bijvoorbeeld, dat verantwoordelijk is voor het grootzakelijke stuk van B2B. Maar ook mensen van onze afdelingen Communicatie en Marketing. Op mijn 1e dag ben ik begonnen met het uitwerken van een strategie. Waarom willen we met sponsering aan de slag? Waar doen we het voor? En wat is het fundament waarop we bouwen? Dat soort vragen moesten eerst worden beantwoord. Daarna konden we aan de slag.’  

Foto: Ferdi Merks

‘Vanuit mijn rol zorg ik dat de grote lijnen kloppen. Ik zoek de atleten uit met wie we samen willen werken en doe de contractonderhandelingen met hen. Ook kijk samen met het communicatie- en marketingteam naar alle uitingen en activaties die we doen. Ik zorg dat de briefings kloppen, dat alles rechten technisch in orde is, en ben een verbinder. Binnen ons bedrijf, maar ook tussen ons bedrijf en de atleten, bonden en bureaus met wie we werken. Ook ga ik soms mee naar evenementen, om daar het gezicht en 1e aanspreekpunt van Odido te zijn. Ik heb dus een hele brede functie en werk met veel verschillende mensen. En precies dat maakt mijn werk zo leuk.’

Sponsoren om het sponsoren? Niet doen.

Weten waar je het voor doet. Dat is belangrijk volgens Ferdi. Want sponsoren om het sponsoren, of een deal sluiten met een sponsor die niet past bij je bedrijf, dat werkt niet. Ferdi: ‘Wat ik vaak zie, is dat sporters ingezet worden wat past bij het merk, maar dat het niet authentiek is. Niet doen. Het werkt niet, omdat het niet echt is. Mensen prikken daar zo doorheen. Ik zal een voorbeeld geven: Daphne Schippers heeft ooit een deal gesloten met Porsche. In die campagne zit ze achter het stuur van een Porsche. Het raam gaat open en Daphne zegt: ‘Porsche en ik gaan samenwerken, want we houden allebei van snelheid.’ Je ziet aan haar dat dit volledig gekunsteld is. Dat ze dit moet zeggen. En dan geloof je het niet.’  

‘Bij Odido willen we het anders doen’, vertelt Ferdi verder. ‘Neem onze campagne voor TeamNL rondom de Olympische Spelen. Daarvoor hebben we video’s opgenomen met India Sardjoe en Marrit Steenbergen en maken we een commercial Sifan Hassan en Para-atleet Joël de Jong. In die video’s vertellen we wat het team achter de prestatie voor hen betekent en hoe die menselijke verbinding hen helpt. In een hele natuurlijke, authentieke setting.  Dan is het echt en komt er emotie in. Dat is wat je wil. Want alleen dan is je campagne geloofwaardig.’    

Kies de samenwerking die past bij je bedrijf.

Samenwerken met mensen die passen bij je bedrijf. Dat is de belangrijkste tip van Ferdi. Maar hoe kies je die? Ferdi vertelt hoe hij dat bij Odido heeft gedaan. Ferdi: ‘Alles begint met een goede strategie. Bij Odido zijn we het menselijke merk. We zijn er voor iedereen en we vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Voor deze campagne kozen we de slogan ‘Elke stap naar voren, begint bij de mensen achter je’. Dat hebben we gedaan omdat we niet alleen de sporters willen laten zien, maar ook iedereen daaromheen. De coaches, familieleden, vrienden en de fans. De mensen die je helpen om de top te bereiken. We zochten sporten en atleten met potentie en met een goed verhaal. Die passen bij wat we als merk belangrijk vinden. Dat iedereen mee kan doen. En dat we het samen doen, maar wel op je eigen manier. En dat we goed zijn voor elkaar en voor de wereld om ons heen. Maar die ook onderscheidend zijn. Dat klinkt misschien makkelijk, maar we werken samen met 28 sportbonden met heel veel verschillende disciplines onder zich. Dus waar begin je? Je moet keuzes maken, want je kan niet alles doen.’ 

Samen op weg naar Parijs.

Elke stap naar voren, begint bij de mensen achter je. Dat weten de 4 atleten van TeamNL die een samenwerking met Odido aangingen als geen ander. Voor de campagne rondom de Olympische Spelen koos Odido er 4: India Sjardoe (breaking), Marrit Steenbergen (zwemmen) en Sifan Hassan en Joël de Jong (atletiek). Ferdi: ‘De samenwerkingen die we hebben gekozen met deze sporten en atleten, passen stuk voor stuk goed bij de waarden van Odido. Opkomende sporten met veel potentie, zoals breakdance en zwemmen. En atletiek, een sport met een groot bereik die veel mensen aanspreekt. Nadat we de sporten hadden gekozen, gingen we op zoek naar sporters met een goed verhaal. Sporters die tegenslagen hebben overwonnen bijvoorbeeld, zoals Marrit en Joël. Of India en Sifan, die meer bereiken door de liefde en steun van hun vrienden, familie, coaches en andere mensen om hen heen. In onze campagne laten we zien waar ze nu staan en hoe ze daar zijn gekomen. En wie hen daarbij heeft geholpen. Dus, hoe ze het samen hebben gedaan.’ 

Sponsoring kan met elk budget.

Elk bedrijf kan beginnen met sponsoring. Hoe groot of klein ook. Zo lang je maar kiest voor een samenwerking die past bij je bedrijf. Ferdi: ‘Denk altijd vanuit jezelf. Waar staat mijn bedrijf voor? Welk verhaal wil ik vertellen met sponsoring? En wie wil ik ermee bereiken? Ik geloof dat sponsoring altijd voor meerwaarde zorgt. Maar het moet wel kloppen. Logisch zijn. En het kan met elk budget. Want sponsoring op grote schaal, zoals we dat bij Odido doen, is natuurlijk niet voor elk bedrijf weggelegd. Hoeft ook helemaal niet. Want een sponsordeal kan je ook sluiten met het lokale voetbalteam. Of met de bakker op de hoek. Zo lang het verhaal maar klopt en je dicht bij jezelf blijft.’  

TeamNL x Odido

We zijn trotse partner van TeamNL. Met deze samenwerking ondersteunen we niet alleen de topsporters, maar dragen we ook bij aan de missie om Nederland in 2032 het sportiefste land ter wereld te maken. Wil je meer weten over dit mooie partnerschap? Check onze TeamNL pagina.

Artikel delen
Beeld: Odido