Groei

Zo maak je als ondernemer maatschappelijk het verschil in deze decembermaand.

Het is weer december: de maand waarin we onze aandacht net iets meer op onze dierbaren leggen. En ook voor bedrijven is dit een maand om zich in te zetten voor maatschappelijke projecten. Maar hoe doe je dit als bedrijf? Leggen we je uit. We delen een aantal prachtige voorbeelden van bedrijven die iets goeds doen voor de wereld. Ook geven we tips waar je op moet letten bij je maatschappelijke actie.
Clock 3 min

Aanbiedingen voor ondernemers.

Thuiswerken onderzocht binnen de EU werken Nederlanders het vaakst vanuit huis-web

Ondernemen op het supersnelle en krachtige netwerk van Odido, met de beste telefoons, tegen een scherpe prijs.

Bestel nu

Facebooklikes voor voedselpakketten.

Helaas is er nog steeds veel honger in de wereld. Dat zag ook voedingsmiddelenbedrijf Kraft Heinz, bekend van onder andere Heinz ketchup. In 2011 startten ze de campagne Huddle to Fight Hunger. Voor iedere like die ze op Facebook kregen, doneerden ze een geldbedrag aan de voedselbank. Dit bedrag stond gelijk aan 1 voedselpakket. De campagne werkte zó goed, dat Kraft Heinz een terugkerende samenwerking startte met de organisatie Rise Against Hunger. Jaarlijks organiseren ze samen een voedselpakkettenevenement.

Nike brengt kinderen in beweging.

Nike, bekend van de (sport)kleding, heeft meerdere maatschappelijke acties. Het Made to Play project is daar 1 van. Dit project richt zich op het in beweging krijgen van kinderen, en met name meisjes. Nike werkt hiervoor samen met regionale organisaties. Het doel? Meer coaches voor vrouwelijke atleten opleiden en sport toegankelijker maken voor meisjes uit kansarme milieus. Zo krijgen meer dan 20.000 meiden op Chinese scholen gender-inclusieve trainingen en opleidingen. Daarbij wordt er ook al aandacht besteed aan het opleiden van jonge vrouwelijke coaches. Want daar ontbreekt het in de sportwereld nog wel aan. Misschien heb je als ondernemer niet de middelen van een wereldbedrijf als Nike. Maar je kan bijvoorbeeld ook investeren in lokale sportinitiatieven in je regio.

Doneren via #ShareTheLove.

Automerk Subaru heeft al 16 jaar de Share What You Love campagne. De invulling hiervan verschilt soms. Een paar jaar geleden riep het automerk haar fans en volgers op een foto te delen op hun campagnepagina met de #ShareTheLove hashtag. Nadat deelnemers hun foto gedeeld hadden, kregen ze de keuze uit 4 goede doelen om $ 250 uit naam van Subaru te doneren. De goede doelen zijn al jaren ASPCA (dat opkomt voor dierenwelzijn), Make-A-Wish (dat wensen van kinderen laat uitkomen), Meals on Wheels (levert maaltijden voor eenzame ouderen) en de National Park Foundation (onderhoudt Amerikaanse natuurparken). Tegenwoordig krijgen kopers van Subaru auto’s nog steeds de keuze om na aankoop $ 250 te doneren aan 1 van deze 4 goede doelen.

Vrijwilligerswerk voor een donatie.

Aetna, dat gezondheidszorgverzekeringen en andere gezondheidsdiensten aanbiedt, heeft een andere creatieve actie om donaties te doen. Werknemers van Aetna kunnen vrijwilligerswerk doen bij een goed doel naar keuze. Als zij 20 uur vrijwilligerswerk gedaan hebben, doneert Aetna $ 300 aan dit goede doel.

WarnerMedia doet het op net een andere manier. Ook hun werknemers mogen vrijwilligerswerk doen bij een goed doel. Alleen maken zij kans op een vrijwilligersbeurs van $ 500 als zij minstens 30 uur vrijwilligerswerk doen. Ook verdubbelt WarnerMedia donaties van werknemers aan goede doelen. De maximale verdubbeling is $ 1.000 per werknemer.

4 tips voor het kiezen van een succesvol maatschappelijk project.

Met deze voorbeelden hebben we je als ondernemer wat ideeën gegeven om zelf in de praktijk te brengen. Doe donaties, laat je werknemers een goed doel kiezen, doe vrijwilligerswerk, of start een project in samenwerking met een maatschappelijke organisatie. Met deze tips vergroot je je kans op een succesvolle maatschappelijke actie:

  1. Kies een goed doel dat aansluit bij je merk en doelgroep. Dit zorgt voor meer geloofwaardigheid en betrokkenheid bij je campagne.
  2. Wil je donaties doen? Kies dan een bedrag dat past bij de moeilijkheid van de actie. Doe je donaties als medewerkers vrijwilligerswerk hebben gedaan? Dan is een hoger bedrag beter dan wanneer mensen alleen een social media post hoeven te liken of delen.
  3. Richt je aandacht volledig op het goede doel. Doe niet te veel aan zelfpromotie. Dat heeft geen positief effect op je campagne.
  4. Maak gebruik van een aparte webpagina of hashtag om het succes van je campagne te meten. Op deze aparte webpagina kan je ook meer uitleggen over je campagne.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Odido.

Bij Odido hebben we meerdere maatschappelijke initiatieven. Van duurzaamheid en diversiteit tot iedereen laten meedoen in een digitale wereld. Ook deelden we vorig jaar al tips voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Belangrijkste les? Begin met kleine, haalbare initiatieven.

Thuiswerken onderzocht binnen de EU werken Nederlanders het vaakst vanuit huis-web

Aanbiedingen voor ondernemers.

Ondernemen op het supersnelle en krachtige netwerk van Odido, met de beste telefoons, tegen een scherpe prijs.

Bestel nu
Beeld: Odido