‘Ik probeer een low media diet aan te houden, maar de laatste weken komt daar weinig van terecht.’ Barbara, oprichtster van het inmiddels verkochte The Bootcamp Club en van High Studios, is veel meer met haar telefoon bezig dan ze zou willen.
Bizarre resultaten.
‘Ik zit de hele dag op dat ding. Niet zo gek ook, want bij High Studios gaat alles digitaal. Van het registreren van nieuwe klanten tot de boekingen, de check-ins en de betalingen. We hebben helemaal geen mappen waar papieren in zitten. Als mijn internet eruit ligt, heb ik echt een probleem. Mijn hele bedrijf draait om online.’
Waar grote fitnessketens lesjes kickboksen, yoga én crossfit aanbieden, richten boutique gyms zich op 1 ding. In het geval van High Studios is dat een door Barbara zelf ontwikkelde training van 45 minuten waarbij zowel cardio- als krachtoefeningen aan bod komen. In die driekwartier verbrand je tot 1000 calorieën, zegt ze. ‘Als je daarna lekker aan je uitsmijter zit, verbrand je nog steeds calorieën.’
Zelf zweert ze ook bij de lessen. ‘5weken na mijn tweede zwangerschap ben ik weer begonnen met sporten, ik was binnen no time weer in shape. Het is bizar wat voor resultaten we boeken.’
Boutique fitness.
In 2016 opende de eerste vestiging van High Studios in de Weesperstraat in de Amsterdamse Plantagebuurt. In mei kwam daar een tweede vestiging bij in de Jordaan. Verder zijn er nog 7 zogenaamde shop-in-shops, zalen van High Studios in bestaande vestigingen van fitnessketen TrainMore. Voor High Studios deed Barbara net als voor The Bootcamp Club inspiratie op in het buitenland. ‘In Amerika is boutique fitness enorm, maar hier bestond het nog niet.’
De doelgroep van High Studios – de millennial en de generatie daarvoor – is druk-druk-druk. ‘Ze hebben weinig tijd, maar willen wél graag fit zijn en er goed uitzien. Bij High Studios zit je niet vast aan een abonnement (al is die optie er wel), je betaalt alleen als je traint. Je deelt als het ware de kosten van een personal trainer met de groep’, legt Barbara uit.
Een ander punt waarop High Studios zich onderscheidt, is de ervaring. ‘Budget-fitnessketens als BasicFit zitten op afgelegen industrieterreinen en bieden geen extra’s. Bij ons is het design hoogwaardig, de muziekbeats zijn hard, de zalen donker. Het is bijna alsof je in een nachtclub staat. Als je binnenkomt liggen er schone handdoekjes klaar, in de kleedkamers staan verzorgingsproducten. Persoonlijke aandacht is voor ons prioriteit, daarmee creëer je een gemeenschap.’
High Studios op Instagram.
Ook sociale media spelen daarbij een grote rol. Met name op Instagram is High Studios actief. ‘Bij The Bootcamp Club lag de focus nog op Facebook, maar daar zit de doelgroep nu veel minder, hebben we het idee. Je merkt dat advertenties daar ook steeds minder opleveren. Op Instagram proberen we elke dag iets te posten en echt na te denken over nieuwe content. We hebben een huisfotograaf die ervoor zorgt dat we ook genoeg leuk beeldmateriaal hebben om te plaatsen.’
Allemaal app-groepjes.
Privé probeert Barbara zoals gezegd zo weinig mogelijk media te consumeren. Met wisselend succes. ‘Ik zit in megaveel app-groepjes. Om 7 uur ’s ochtends, als de trainers beginnen, klappen de app-groepen al uit elkaar. Dat gaat de hele dag door. In sociale app-groepjes reageer ik bijna nooit, dat weten mijn vrienden ook van me. Daar ben ik gewoon te druk voor. Als er 100 appjes worden gestuurd voor een afspraak, stuur ik: Oké jongens, samenvatting: hoe laat moet ik waar zijn?’
Bellen begon ze ook steeds minder te doen, maar dat doet ze nu bewust weer vaker. ’Ik vind het in zakelijk contact belangrijk om te blijven bellen. Miscommunicatie sluipt er veel eerder in bij geschreven berichten, en daarnaast vind ik persoonlijk contact veel waardevoller. Soms moet je elkaar ook even zien. Ik heb het nodig om mijn mensen te motiveren en de energie in een club te brengen.’
High Studios zit nu nog alleen in Amsterdam, maar de ambities van Barbara gaan verder. ‘We willen ook naar andere grote steden in Nederland gaan kijken en daarna naar het buitenland. Het concept is echt gericht op steden. Onze communicatie is in het Engels en we richten ons op een snelle, stedelijke doelgroep. Dan ben je in Nederland wel snel klaar.’