Groei

Van oude voetbalshirts naar unieke items: een duurzaam initiatief van FC Utrecht.

Nadat sponsor T-Mobile verderging als Odido, heeft FC Utrecht de oude voetbalshirts gerecycled. Hiermee zet FC Utrecht een stap in de goede richting naar een meer circulaire toekomst. En het resultaat mag er zijn: unieke items die niet alleen supporters blij maken, maar ook het milieu.
Clock 2 min

Aanbiedingen voor ondernemers.

Thuiswerken onderzocht binnen de EU werken Nederlanders het vaakst vanuit huis-web

Ondernemen op het supersnelle en krachtige netwerk van Odido, met de beste telefoons, tegen een scherpe prijs.

Bestel nu
Een nieuw leven.

Het idee ontstond toen FC Utrecht besloot om oude shirts een nieuw leven te geven. De shirts met verouderde sponsorbedrukking werden ingezameld in de Fanshop en tot voor kort omgetoverd tot hippe tasjes. Maar binnenkort ook worden daar ook nog een aantal andere items aan toegevoegd. Die gaan gebruikt worden om supporters en Utrechters mee te verrassen. Vooral degenen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Echt leuk.

Samenwerking met FC88.

FC Utrecht heeft dit idee uitgevoerd samen met het Nederlandse bedrijf FC88. Dit bedrijf richt zich op circulaire oplossingen en maakt van oude voetbaltenues nieuwe producten voor voetbalclubs, sportfederaties en hun sponsors. Vaak kopen voetbalfans elk seizoen een nieuw shirt van hun favoriete club of speler. Maar wat gebeurt er met de teamshirts die niet worden verkocht of niet meer nodig zijn? Nicole van FC88 vroeg het zich af. Ze zag dat deze shirts vaak werden vernietigd of eindeloos werden opgeslagen. Want kledingfabrikanten eisen dat de shirts alleen voor de club gebruikt mogen worden.

Een duurzame oplossing.

Vernietiging of opslag van oude shirts draagt bij aan een grote CO₂-voetafdruk. Daarom besloot FC88 te starten met upcyclen. Dit is een vorm van recycling waarbij het product wordt verwerkt tot 1 of meer nieuwe producten. Nicole vertelt in een interview met het ondernemersmagazine De Ondernemer: ‘We willen upcyclen betaalbaar en bereikbaar maken voor alle sportorganisaties. Onze producten maken we bijvoorbeeld allemaal met de hand, lokaal in onder andere Rotterdam. Hierdoor zijn de kosten hoger dan wanneer een fanartikel in Azië wordt gemaakt.’ Door oude shirts om te toveren tot nieuwe producten, zorgt FC88 dat er veel meer mogelijk is. En kunnen voetbalfans niet alleen hun favoriete club steunen, maar ook bijdragen aan een groenere planeet.

Nog meer toekomstplannen.

En dit is pas het begin. In samenwerking met de SupportersVereniging FC Utrecht krijgen nog veel meer ingezamelde shirts een nieuw doel.

Thuiswerken onderzocht binnen de EU werken Nederlanders het vaakst vanuit huis-web

Aanbiedingen voor ondernemers.

Ondernemen op het supersnelle en krachtige netwerk van Odido, met de beste telefoons, tegen een scherpe prijs.

Bestel nu
Beeld: Odido