Groei

Zo helpt Facebook Shops je om online meer te verkopen.

Verkopen via sociale media? Dat kan met Facebook Shops. Geeft je een extra mogelijkheid om producten te verkopen via hun eigen bedrijfspagina. Wat kan je ermee en waarom is deze tool een belangrijke nieuwe retailoplossing? Vertellen we je in dit artikel.

Clock 2 min
Artikel delen

Met Facebook Shops voeg je gratis een online winkelomgeving toe aan je bedrijfspagina. In eerste instantie is de shop-functie geïntegreerd in Facebook en Instagram, maar het idee is om in de toekomst uit te breiden naar WhatsApp en Messenger. 

Aan de slag met Facebook Shops.

Heb je besloten om te starten met online verkopen? Het opzetten van je eigen Facebook-winkel is zo gedaan: 

  • Via je bedrijfspagina maak je een ‘Winkel’ tabblad aan. Zodra je de algemene voorwaarden hebt geaccepteerd, kan je aan de slag.  
  • Kies de gewenste betaalmethode, stuur klanten meteen door naar je webshop of laat ze via de berichtenfunctie de aankoop afronden.  
  • Beschrijf in maximaal 200 tekens wat je precies verkoopt., Geef informatie over de producten in je shop of vertel iets over de achtergrond van je winkelconcept.  
  • Voeg producten toe aan je winkel. Deze komen in een catalogus terecht die je mooi kan maken met afbeeldingen en kleuraccenten. Ook de URL voor het betaalproces mag niet ontbreken, deze kopieer je vanaf de detailpagina van het product in je webshop.  
  • Controleer je ingevoerde producten goed, want ze worden pas goedgekeurd als ze aan alle richtlijnen voldoen   

De voordelen van een Facebook-winkel.

Facebook Shops is dus ideaal voor (r)etailers die klanten willen bereiken via Facebook. Twijfel je nog waarom verkopen via Facebook voordelig is voor jouw onderneming? Het kan waardevol zijn om de volgende redenen:

  1. Zoveel producten toevoegen als je wilt – Je zit niet gebonden aan een limiet en hoeft niet eerst een compleet productassortiment te uploaden. Verkoop je veel producten? Dan kan je ervoor kiezen om ‘Collecties’ te maken om je aanbod beter te organiseren.
  2. Gemakkelijk je productvoorraad aanpassen – Producten kun je eenvoudig ordenen, zodat klanten per categorie door je winkel kunnen bladeren.
  3. Uitgelichte producten beter zichtbaar op je profiel – Deze producten worden bovenaan je winkelpagina getoond en zijn ook zichtbaar op je startpagina. Bezoekers zien dus in één oogopslag je belangrijkste producten op de pagina, zonder te scrollen.
  4. Direct contact met je klanten – Vanuit de winkelpagina kunnen klanten meteen contact met je opnemen. Communiceren gaat eenvoudig via de chatfunctie. Je winkel promoten gaat via Stories en advertenties.
  5. Zicht op je statistieken – Je hebt inzicht in een flink aantal statistieken, zoals weergaven, clicks en aankopen. Voor elk individueel product kan je statistieken inzien.

Voor wie is Facebook Shops interessant?

Facebook Shops is de ideale kans om extra verkopen te genereren, zowel voor kleine en middelgrote ondernemers als voor grotere merken. Retailers halen een stuk meer uit hun bedrijfspagina. Je beheert je winkel, webshop en voorraad met 1 online tool. Het is een steuntje in de rug voor bedrijven om het winkelen naadloos te laten verlopen. 

Artikel delen
Beeld: Facebook