1. Gedrevenheid
Een succesvol bedrijf begint meestal met een idee, ontstaan uit een passie en/of ambitie. Deze passie zorgt ervoor dat je je bedrijf enthousiast begint en voortzet, maar ondersteunt je als ondernemer ook op de momenten dat het minder gaat. Door deze gedrevenheid doe je als ondernemer wat er nodig is om e bedrijf te laten slagen. Hoe groter de passie, hoe sterker het doorzettingsvermogen.
‘If you just work on stuff that you like and you’re passionate about, you don’t have to have a master plan with how things will play out.’ – Mark Zuckerberg, founder of Facebook
2. Eigenwijsheid
Als ondernemer moet je in jezelf en je product geloven. Een eigenwijze instelling is hierbij onmisbaar, want als je niet in jezelf gelooft, kan je je boodschap niet overbrengen. Je weet als beste wat goed is voor je bedrijf en het is aan jou om je visie aan je medewerkers, opdrachtgevers en klanten over te brengen. Overtuigd zijn van jezelf zorgt ook voor overtuigingskracht op anderen. De eigenwijze instelling, gecombineerd met de juiste dosis zelfvertrouwen en een goed afgestelde blik op de realiteit, zorgt voor een sterke houding als ondernemer.
‘There’s lots of bad reasons to start a company. But there’s only one good, legitimate reason, and I think you know what it is: it’s to change the world.’ – Phil Libin, CEO of Evernote
3. Moed
Je gaat als ondernemer tegen problemen aanlopen, maar je mag niet in problemen gaan denken. Als ondernemer moet je oplossingen en mogelijkheden blijven zien op de momenten dat het misschien moeilijk wordt. Daarnaast is een groot onderdeel van ondernemerschap het nemen van risico’s. Niet elke situatie zal positief uitpakken, maar je moet als ondernemer bereid zijn dit risico te nemen en alles op alles te zetten voor een positief resultaat.
‘I’ve missed more than 9,000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times I’ve been trusted to take the game’s winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life and that’s why I succeed.’ – Michael Jordan, NBA Hall of Famer
4. Sociaal vaardig
1 van de belangrijke kwaliteiten die een ondernemer moet hebben zijn sociale vaardigheden, zowel online als offline. Door de juiste houding aan te nemen, interesse te tonen en jezelf en je bedrijf voor te stellen, bouw je een netwerk op. Dit netwerk kan essentieel zijn voor de ontwikkeling van je bedrijf op ontelbare gebieden. Zo kan iemand je bijvoorbeeld tips geven op je vakgebied, heeft iemand een klant over die bij jou terecht kan of kan diegene je weer voorstellen aan een ander persoon. Verlies hierbij niet uit het oog dat jij ook iets te bieden hebt aan anderen: de ene hand wast de andere.
‘Giving connects two people, the giver and the receiver, and this connection gives birth to a new sense of belonging.’ – Deepak Chopra
5. Leergierigheid
Als ondernemer moet je meegaan met de tijd en de ontwikkelingen op je vakgebied blijven volgen. Af en toe deelnemen aan een cursus, workshop of masterclass helpt je niet alleen om je bedrijf in te richten op de toekomst, maar ook om je als ondernemer vakspecialist te maken die op de hoogte is van de nieuwste trends. Zo wordt en blijf je aantrekkelijker voor klanten aantrekkelijker.
‘If you can’t fly then run, if you can’t run then walk, if you can’t walk then crawl, but whatever you do you have to keep moving forward.’ – Martin Luther King, Jr., pastor, activist, humanitarian and Civil Rights leader.
6. Initiatiefrijk
Als jij als ondernemer een mogelijkheid, een kans of een opening ziet, moet je initiatiefrijk zijn om daarop in te (durven) spelen. Het nemen van initiatief is essentieel in het begin van je bedrijf, want in deze fase moet je jezelf naamsbekendheid te geven. Door het nemen van initiatief laat je ook enthousiasme en lef zien en dat zal gewaardeerd worden!
‘If you’re not a risk taker, you should get the hell out of business.’ – Ray Kroc, founder of McDonald’s
7. Flexibiliteit
Flexibiliteit bij een ondernemer kan veel voordelen hebben. Zo kan het je helpen maatwerk te leveren aan een klant en je dus aan te passen naar zijn of haar wensen. Daarnaast kan je door deze instelling ook goed omgaan met veranderingen in situaties. Hierdoor blijf je efficiënt onder wisselende omstandigheden.
‘The human capacity for burden is like bamboo- far more flexible than you’d ever believe at first glance.’ – Jodi Picoult, My Sister’s Keeper
8. Betrouwbaarheid
Als je eenmaal een klantenbestand hebt, hou je dat door een betrouwbare ondernemer te zijn. Als je je als ondernemer aan de gemaakte afspraken houdt en je werk op tijd en goed aflevert, zal je betrouwbaarheid je ook goede mond-op-mond-reclame opleveren. Zo ga je de boeken in als iemand die niet alleen kundig is, maar ook heel betrouwbaar is.
‘Always deliver more than expected.’ – Larry Page, co-founder of Google.
Bezit jij al deze eigenschappen?
Deze eigenschappen zijn typische kenmerken van ondernemend gedrag. Herken je jezelf in een paar of zelfs al deze eigenschappen? Dan schuilt er zeker een ondernemer in je.