Groei

Deze 8 films zou elke ondernemer een keer moeten kijken.

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar zelfontwikkeling. Dus als je na een lange werkdag je laptop toch nog 1 keer openklapt, is dat maar beter met een heel goede reden.

Clock 4 min
Artikel delen

Dit zijn films en documentaires die je tijd waard zijn. Over interessante grote ondernemers en mislukte projecten waarvan je kan leren.

The Big Short (2015).

Strijk die financiën glad

De Amerikaanse vastgoedbubbel die meer dan 10 jaar geleden enorm uit elkaar spatte, werd niet eerder zo goed in beeld gebracht als in The Big Short. De film met een indrukwekkende cast (Brad Pitt, Margot Robbie) volgt 4 Amerikaanse financiële experts die al vroeg doorkregen dat de Amerikaanse woningmarkt was gebouwd op drijfzand. De film toont op indrukwekkende wijze waar je als ondernemer op financieel gebied altijd rekening mee moet houden. Zo is het nodig dat je altijd volledig begrijpt wat je ondertekent en bij twijfel altijd nog even dingen navraagt. De film vraagt ondernemers om hun gevoel te gebruiken: neem de tijd om dingen verder te onderzoeken en begrijp de echte gevolgen van je financiële beslissingen.

La La Land.

Een ode aan dromen

Je houdt ervan of je haat het maar dat de cast in musicalfilm La La Land zo nu en dan uit het niets begint te zingen, versterkt de boodschap van de film alleen maar. Met fantastische hoofdrollen voor Emma Stone en Ryan Gosling is deze film 1 grote ode aan het waarmaken van ambities. Al moet je daarvoor extra werken als barista. De film zegt dat het goed is om uiteindelijk je baan op te zeggen en te gaan voor je droom. In haar Golden Globes-toespraak gaf Stone iedereen die ooit een tegenslag heeft gehad tijdens het waarmaken van hun droom een compliment. Inspirerend.

Steve Jobs: One last thing (2011).

Over de kracht van marketing en originaliteit

Je bent niets zonder goede marketing wist Apple-topman Steve Jobs. Als 1 van de meest gewaardeerde ontwerpers van onze tijd is hij een interessante persoonlijkheid voor deze documentaire waarin zijn inspirerende carrière, erfenis en productpresentatie centraal staan. De documentaire laat zien waarom presentatie en goede marketing net zo belangrijk zijn als het product dat je verkoopt. Bij goede marketing moet je begrip tonen voor je doelgroep. Jobs zag de wereld niet zoals deze is, maar zoals mensen willen dat deze zou moeten zijn.

Minimalism (2016).

Gefocust werken met minder

Minimalism is een documentaire over de belangrijke dingen. Minder is meer, klinkt de boodschap en het blijkt dat je als ondernemer ook daar je unique selling point van kan maken. Deze 1,5 uur durende indie-documentaire volgt Amerikanen die materialisme als levensstijl afwijzen en vrijheid krijgen door uitgaven laag te houden. Makers zijn Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus die met deze filosofie een bedrijf met 12 medewerkers en miljoenen klanten leiden. Als je als bedrijfseigenaar weinig geld uitgeeft, betekent dat niet dat je altijd maar moet doen. Het enige is dat je niet alles op dit moment kan doen. Richt je op 1 ding per moment, zo zeggen de ondernemers. Als iets loopt, kan je je richten op een volgend doel.

Jiro, dreams of sushi (2012).

Over veel inzet en de wil om het zo goed mogelijk te doen

De bekende sushimeester Jiro Ono (85) bewijst: veel inzet en het zo goed mogelijk doen, betalen zich terug. Als chef heeft de Japanner vele harten veroverd. Met een sushibar op een redelijk onbekend metrostation, kreeg zijn kleine sushibar Sukiyabashi Jiro 3 Michelinsterren. Jiro is verliefd op zijn werk met als enige doel zijn product te verbeteren. In zijn zoektocht naar de perfecte sushi zit de echte ondernemer: een kunstenaar in hart en nieren.

The Disaster Artist (2017).

Zelfvertrouwen behouden – ondanks het resultaat.

Dit is zo’n film die je met verbazing en een lach uitkijkt. Zeker als je beseft dat het scenario over de vreemde filmmaker Tommy Wiseau is gebaseerd op het boek The Disaster Artist: My Life Inside The Room, the Greatest Bad Movie Ever Made. Het toont hoe de film The Room (2003) van Wiseau tot stand kwam. Deze film ontving in eerste geval vooral negatieve beoordelingen, maar kreeg met haar (onbedoeld) grappige verhaal en acteerprestaties een populaire film. Het personage Wiseau is ook in deze succesvolle film iemand met een eigen wil en de koppigheid van een kind. Van grenzen of sociale regels trekt hij zich niks aan en hij bepaalt zelf wat hij doet. Eerst lijkt zijn resultaat een mislukking, maar niets is wat het lijkt.

The Wolf of Wall Street (2015).

Hoe belangrijk het is om erbij te willen horen

Deze biografische film van Martin Scorsese gaat over het leven van een beursmakelaar genaamd Jordan Belfort. Het verhaal is gebaseerd op zijn eigen verhalen, waarin bijna nooit op een eerlijke manier zaken worden gedaan.

Een ding kan je van hoofdpersonage Jordan Belfort wel aannemen: je bedrijf moet meer zijn dan een werkplek, het moet voelen als thuis. Hoe oneerlijk en strafbaar de werkzaamheden van Stratton Oakmond ook waren, de werknemers bleven hun bazen trouw ook toen de FBI hen vragen stelde. De film is verder vooral een les in wat je niet moet doen: weinig medeleven tonen, liegen en veel te veel geld uitgeven.

Final portrait (2017).

Volg je eigen rituelen

Final portrait neemt je mee in de wereld van wereldberoemd kunstenaar Alberto Giacometti (Geoffrey Rush) in het Parijs van de jaren ‘60. Hij, die pas zonder hoop en veel frustratie echt geluk ervaart, schildert op basis van ideeën die op dat moment in hem opkomen. Hij stopt alleen met schilderen om te lunchen met glazen rode wijn. In 2 weken maakt Giacometti een portret van zijn Amerikaanse vriend, schrijver en kunstcriticus James Lord (Armie Hammer). Zijn belofte dat het maar een paar uur duurt, kan hij niet waarmaken. We volgen de weg naar zijn laatste meesterwerk en zien wat twijfelen aan jezelf met je doet: uiteindelijk maakt het je alleen maar sterker.

Artikel delen
Beeld: Shutterstock