1. Mad Men
De tv-serie Mad Men was bijna meteen een groot succes. En dat komt niet alleen door de liefdesperikelen van Don Draper. Het is aan Don en de mannen van zijn reclamebureau om mensen te overtuigen de producten van zijn klanten te kopen. Zelfs als het product eerst onmogelijk te verkopen lijkt. Want adverteren gaat om 1 ding, het overbrengen van een geluksgevoel. Kijk verder dan de gladde kapsels, de grote hoeveelheid alcohol die wordt gedronken en de antieke communicatiemiddelen van de jaren ’60. Dan zie je dat je veel lessen uit deze serie kan halen. Don denkt altijd buiten de lijntjes en weet zijn klanten te verbazen met vernieuwende invalshoeken. Dat creatieve denkvermogen maakt hem uniek. Daarnaast durft de ondernemer risico’s te nemen, weet hij het talent van zijn secretaresse Penny in te zetten en ziet hij overal nieuwe kansen.
2. Abstract
Ontwerpen is bij elke onderneming belangrijk. Of dat nou het ontwerp van een product, website of dienst is. Want zelfs als je het allerbeste idee ter wereld hebt, is de uitdaging om dat idee goed over te brengen. Welk verhaal wil je vertellen? Wie wil je bereiken? En welk gevoel wil je aan je doelgroep overbrengen? Dit soort vragen zijn het startpunt voor je ontwerp.
De documentaire Abstract neemt je mee in de verhalen van 8 verschillende ondernemingen of ondernemers. Van illustrator Christoff Niemann tot auto-ontwerper Ralph Gilles. Deze topdesigners worden elke dag uitgedaagd om nét dat stapje extra te zetten. En na het zien van Abstract heb je genoeg nieuwe inspiratie om dat ook te doen. Beloven we.
3. Chef’s Table
Je doet het elke dag. Sterker nog, je kan niet leven zonder: eten. Maar achter deze eerste levensbehoefte schuilt een wereld aan wetenschap, ervaring en kunst. De grootste chef-koks ter wereld zijn misschien wel de beste ondernemers. Want een sterrenrestaurant starten lukt je niet zomaar. Hier gaan bloed, zweet en tranen aan vooraf. En jaren aan voorbereiding. Net zoals bij elke topfunctie.
Chef’s Table neemt je 3 seizoenen lang mee in de culinaire werelden van ’s werelds meest creatieve en gedreven chefs. Magnus Nilsson kreeg het voor elkaar om culinaire kenners uit alle hoeken van de wereld naar zijn restaurant in het afgelegen Zweedse Järpen te lokken. Hoe? Door te blijven vernieuwen met technieken en producten. En met veel doorzettingsvermogen. Kwaliteiten die elke ondernemer zonder twijfel moet bezitten.
4. Girlboss
Met de goede aanpak kan je zomaar een succesvolle onderneming starten. De situatie van hoofdrolspeelster Sophia lijkt onmogelijk: ze is net haar baan en huis kwijtgeraakt en winkelt regelmatig in kringloopwinkels. Toch lukt het haar om geld te verdienen met haar grote passie voor vintage kleding.
Sophia weet haar leven om te draaien en iets op te zetten wat resultaten oplevert. Ook al heeft ze geen geld of onderdak. Zo zorgen haar eigenwijze karakter en ijzersterke wil er uiteindelijk voor dat ze alsnog goed terechtkomt. De boodschap van deze serie? De situatie waar je nu in zit, hoeft niet de rest van je leven of carrière te bepalen.
5. Hip Hop Evolution
Muziek is veel meer dan die paar deuntjes die uit je koptelefoon komen als je in de trein zit. De muziekindustrie is een onzekere wereld waar mensen hard werken om hun dromen waar te maken. Kan je dat dan vergelijken met een gemiddelde kantoorbaan? Nee, maar als ondernemer kan je van de muziekindustrie wel een paar hele belangrijke lessen leren. In de documentaireserie Hip Hop Evolution krijg je een kijkje in de hiphop scene. Rapper Shad Kabango belt aan bij dj’s en muzikanten die een rol speelden in de opkomst van het populaire muziekgenre, tussen de jaren ’70 en ’90. Wat heeft hiphop te maken met het ondernemerschap? Bij alle grote ondernemingen is 1 ding belangrijk: passie voor het vak. En die passie spat in deze serie van het scherm. Kijk ‘m na een zware dag op kantoor, dan kan je er de volgende dag met een creatieve boost weer tegenaan.
6. Breaking Bad
Nee, het is niet de bedoeling dat je je gaat bezighouden met criminele praktijken. De serie Breaking Bad draait om Walter White en zijn drugshandel. Toch kan je als ondernemer veel leren van het verhaal van Walter, die eerst scheikundedocent was. Het belang van goede kwaliteit, bijvoorbeeld. Of het nou gaat om een presentatie, app of drugs. White laat zich niet tegenhouden op zijn weg naar succes in de drugswereld. Daardoor verliest hij wel vrienden en familie. Dit laat zien dat de weg naar succes niet makkelijk is, en dat je soms moet kiezen tussen werk en privé. Laat de serie een waarschuwing zijn om voor een goede balans te zorgen met je eigen onderneming. Maar laat je ook inspireren om nooit op te geven.
7. The Beginning of Life
Alles begint in je kindertijd. Tijdens je jeugd ontwikkel je nieuwsgierigheid en begin je aan het ontdekken van je passie. Dit zie je ook aan de carrières van topsporters en muzikanten. Sport of muziek speelde altijd al een rol in hun leven. En die rol werd alleen maar groter. Het is belangrijk dat je nooit stopt met ontdekken, zeker als ondernemer. The Beginning of Life is een documentaireserie die laat zien wat voor invloed de omgeving heeft op jonge kinderen. En hoe kinderen een belangrijke rol in onze toekomst spelen. Het gevolg: een gezonde dosis zelfreflectie. En het besef dat het goed is om net zo nieuwsgierig te zijn als toen je kind was.