Business Blog

Telecomtrends 2021: snellere digitalisering, IoT, cybersecurity en edge computing.

Founders-telecom-trends-2021-web

Wat zijn de belangrijkste trends van 2021 op het gebied van zakelijk internet en bellen? We vroegen het Egbert Kroon, directeur B2B development & innovations bij Odido. Hij vertelt over belangrijke telecomtrends voor de kleinzakelijke markt en mkb’ers.

Naar een IoT-businesscase in 5 stappen.

Hoe zet je IoT om in een businesscase voor je bedrijf? In deze whitepaper geven we een concreet stappenplan om je op weg te helpen.

Lees direct
De wereld van internet en bellen staat nooit stil. Het is een wereld waarin we altijd te maken hebben met ontwikkelingen, innovaties en nieuwe technologieën. Als ondernemer heeft dit ook gevolgen voor je bedrijf. Deze telecomtrends kan je verwachten in 2021:

Telecomtrend 1: snellere digitalisering.

Door de coronapandemie moesten bedrijven sneller digitaliseren. Egbert vertelt over een voorbeeld in de horeca: ‘Bij mij op de hoek zit een restaurant. Daar kon je online reserveren, maar dat was het. Het restaurant heeft nu hun bedrijfsmodel omgegooid en is helemaal overgestapt naar online bestellen en afhalen. Zo zie je dat veel bedrijven hun bedrijfsmodel moesten veranderen met digitale transformatie. Hierdoor zijn ze niet meer afhankelijk van mogelijke klanten die toevallig langs hun winkel lopen.’

Aansluiten bij online platforms.

Winkels zijn webwinkels geworden en sluiten zich aan bij online platforms zoals Bol.com of Amazon. Zo verkopen de winkels hun producten ook via die platforms. Restaurants doen hetzelfde, zij sluiten zich aan bij platforms als Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats. Deze platforms brengen producenten en klanten bij elkaar, en zorgen voor de digitale infrastructuur die daarvoor nodig is. In ruil voor die dienst rekenen de platforms kosten per bestelling of reservering. ‘Als klein bedrijf kan je hierdoor versneld digitaliseren’, zegt Egbert.

Telecomtrend 2: IoT.

1 van de belangrijkste telecomtrends in 2021 is IoT: Internet of Things. IoT helpt bedrijven met het slimmer inrichten van bedrijfsprocessen. Zo kunnen bedrijven sneller digitaliseren. Egbert vertelt: ‘Een bedrijf dat elektromotoren verkoopt, verzorgt ook het onderhoud van deze motoren. De motoren zijn in eigen beheer en om de zoveel tijd moet een monteur bij de klant langs voor een onderhoudsbeurt. Met IoT kan de monteur dit op afstand doen. Hoeft hij dus minder vaak op pad. Een andere klant van Odido heeft een sensor in een cv-ketel gebouwd. De installateur kan daarmee op afstand zien of de cv-ketel het goed doet. En hoeft hierdoor maar 1 keer in de 2 jaar langs te komen in plaats van elk jaar.’ Zo kunnen kleinere bedrijven met IoT hun bedrijfsprocessen automatiseren, zodat zij niet meer op locatie maar op afstand dingen kunnen doen.

Geïntegreerde en gestandaardiseerde oplossingen.

Voor kleine bedrijven is het vaak lastig om oplossingen te vinden voor hun problemen. De behoefte wordt daarom steeds groter om een oplossing voor een probleem te integreren. ‘Je ziet steeds meer klanten die IoT-oplossingen met sensoren op maat laten maken om ze daarbij te helpen’, vertelt Egbert. Dat moet ook wel, want vaak gaat het om een bepaalde branche. Een elektromotor is geen cv-ketel, bijvoorbeeld. Dus naast een soort standaardisering van IoT-oplossingen, is er ook behoefte aan een marktplaats voor slimmere IoT-oplossingen. ‘Helaas bestaan zulke marktplaatsen nog niet in Nederland, maar ik denk dat dat bedrijven echt kan gaan helpen.’

Een voorbeeld: een bedrijf had last van een muizenplaag en zocht daar een oplossing voor. Muizenvallen neerzetten mag niet, omdat de kans te groot is dat de muis te lang in de val blijft zitten. Toen is er een IoT muizenval ontwikkeld, die automatisch een berichtje stuurt als er een muis is gevangen. Handig.

Telecomtrend 3: cybersecurity.

‘Doordat er op kantoor steeds meer IoT-sensoren komen, is het risico op hacken ook groter. Hoe meer verbindingen je met het internet maakt, via wifi of IoT, hoe meer risico je loopt’, vertelt Egbert. Zo was er een klant van Odido met 20 man personeel in dienst, die maar liefst 168 apparaten verbonden had via internet. Zo wordt de kans dat de apparaten onveilig worden steeds groter.’ Cybersecurity in je bedrijf is een proces dat altijd doorgaat. ‘Of het nou gaat om je wifi of je mobiele netwerk, als ondernemer wil je zeker weten dat je verbinding veilig is. Zodat je apparaten niet gehackt kunnen worden. En dat ze er verder niks mee kunnen als ze toch gehackt worden.’ Door het thuiswerken worden medewerkers ook verspreid. ‘Ze werken niet meer allemaal veilig op kantoor, maar overal en nergens: op de camping, een vakantiepark of gewoon thuis. Hoe zorg je er dan voor dat de medewerkers veilig verbonden zijn met de systemen zoals op kantoor. Nieuwe technologieën zoals SASE, een moderne variant van VPN, bieden daar complete oplossingen voor. Vanuit de cloud.’

Telecomtrend 4: edge computing.

Een andere belangrijke telecomtrend is edge computing. Edge computing is een manier om dataverkeer van IoT-apparaten sneller en slimmer te maken. Zo krijg je zonder vertraging belangrijke data-analyses. Egbert geeft een voorbeeld van hoe dit eruit kan zien in een distributiecentrum: ‘Een drone scant de voorraad en verwerkt deze meteen. Hierdoor kan de medewerker zien dat de gescande voorraad bijvoorbeeld niet klopt met wat er in het ERP-systeem staat. De medewerker bestelt dan nieuwe voorraad of past online de voorraad aan. Zo kan je de hele tijd zien wat de echte voorraad op dat moment is en daar rekening mee houden. Op die manier zorg je dat je bedrijfsprocessen optimaal zijn. Voor de klant, de leverancier of de inkooppartner.’

Telecomtrend 5: meer capaciteit.

De laatste telecomtrend die Egbert noemt draait om de toenemende vraag naar capaciteit. Dat komt door het thuiswerken en omdat we steeds meer in de cloud werken. Want wanneer je online werkt, is het belangrijk dat je goede internetverbinding hebt en je bedrijfssystemen goed werken. ‘Je wil dat je business altijd kan draaien, zonder te letten op wat de rest van je omgeving doet”, vertelt Egbert ‘Dat je wel thuis in Teams kan vergaderen terwijl je kind Netflix kijkt. Of dat je wel in Salesforce kan terwijl je partner iets op YouTube kijkt.’ Zo sprak Egbert een reisorganisatie die kan blijven bestaan doordat ze is overgestapt naar een beleving: rijke content en minder brochures. ‘Er wordt veel gebruik gemaakt van video- en beeldmateriaal om de klant mee te nemen in die beleving. Dat vraagt wel wat van onze systemen. We hebben bijvoorbeeld veel sterkere internetverbinding nodig om al die content te kunnen plaatsen en delen.’

Lees meer over onze oplossingen voor Internet en bellen voor de zaak, ook voor zzp’ers. Benieuwd hoe snel je internet op dit moment is? Check dan onze zakelijke speedtest.

Naar een IoT-businesscase in 5 stappen.

Hoe zet je IoT om in een businesscase voor je bedrijf? In deze whitepaper geven we een concreet stappenplan om je op weg te helpen.

Lees direct
Exit mobile version