Business Blog

Social media fotograaf Maurice Jager: ‘Ik ben altijd bereikbaar’

Dé social media fotograaf van Nederland, noemt Maurice Jager zich. Want wat hij doet, doet eigenlijk niemand anders: hij heeft zich exclusief toegelegd op ‘headshots’ voor LinkedIn en dergelijke. Hoe belangrijk is mobiele technologie daarbij?

Voor zijn werk als social media fotograaf zit Jager met grote regelmaat in auto’s en vliegtuigen. Zijn mobiele telefoon is onderweg een van zijn eerste levensbehoeften. “Ik ben eigenlijk altijd wel mobiel bereikbaar, dat vind ik belangrijk. Als ik drie dagen wacht met beantwoorden, kan ik zomaar een kans verliezen. Dus waar ik ook ben op de planeet, ik zorg dat ik met iedereen in contact kan blijven en mensen meteen kan helpen.”

Studio in New York

Jager werkte na zijn studie commerciële economie jarenlang in het bedrijfsleven, maar zo’n kantoorbaan was het toch niet helemaal voor hem. “Toen ben ik gaan nadenken: wat kan ik nog meer doen, behalve de hele dag naar zo’n beeldscherm zitten staren?”

Hij kwam al snel uit bij zijn hobby, fotografie. Op YouTube stuitte hij op een video van een New Yorkse fotograaf, Peter Hurley, die precies deed wat hij tof vond. “Hij maakte castingachtige foto’s voor acteurs, maar ik dacht: wat voor acteurs geldt, geldt ook in toenemende mate voor ondernemers. Je krijgt maar één kans goed voor de dag te komen.

Iedereen scant tegenwoordig profielen op LinkedIn en andere sociale media om een indruk van iemand te krijgen. Het leek mij wel wat om ondernemers te helpen met soortgelijk beeld als die headshots van de acteurs.” Hij besloot de fotograaf te mailen en kreeg tot zijn verrassing binnen een paar dagen een reactie terug. Hurley wilde hem de fijne kneepjes van het vak wel bijbrengen. De rest is geschiedenis.

Nu werken ze regelmatig samen – ze runnen gezamenlijk de website Headshotcrew.com, waar ze meer dan 14.500 fotografen wereldwijd coachen en trainen – en werkt Jager ook vanuit Hurleys studio in New York. Daar doet hij hetzelfde als in Nederland: entrepreneurs in Manhattan voorzien van fantastische profielfoto’s.

Ondernemers

Als een van de weinige fotografen in Nederland richt Jager zich enkel en alleen op de ondernemer. Voor hem geen bruiloftsfotografie of andere ‘zijpaden’. Bij Jager draait het om de persoon die voor zijn camera staat, niet zozeer om alle randzaken.

“Ik probeer diegene uit te vogelen en op de best mogelijke manier vast te leggen in de vibe die hij of zij wil uitstralen. De manier waarop iemand zich voelt, is de manier waarop de foto later gezien wordt.”

Zelfverzekerd en professioneel

Waar moet je op letten bij een LinkedIn-foto? “Compostietechnisch zou ik net iets onder de schouders beginnen, de tweede knoop van het overhemd bij mannen, bij vrouwen net iets boven de borst.

Bij LinkedIn is de profielfoto een cirkeltje geworden. Het is niet erg om daarbij een beetje van de bovenkant van je hoofd af te halen, de onderkant biedt meer context dan dat topje. Zorg wel dat je de haarlijn in beeld hebt.

Het is vooral belangrijk om te zorgen dat je erop staat op een manier waarop je zelfverzekerd en professioneel overkomt. Tip: ga voor een raam staan met indirect zonlicht, met je gezicht daarnaartoe, dan heb je het meest egale licht zonder vreemde schaduwen. Over het algemeen is dat het meest fotogeniek.”

Content voor een jaar

Jager maakt zowel studiofoto’s als foto’s op locatie. “Mijn werk brengt me op bijzondere plekken, van bezemkast tot boardroom.” Hij wordt ingehuurd door mensen die serieus met hun carrière bezig zijn, van freelancer en serieuze starter tot directeur van een groot bedrijf.

Sinds een half jaar biedt hij ook complete fotobibliotheken aan voor op social media. Voor 5.000 euro gaat hij een dag met een ondernemer op pad en schiet hij 365 bruikbare foto’s, voor elke dag van het jaar één.

“Voorafgaand daaraan stel ik een hele strategie met ze op. Wie ben je, wat doe je, wat vind je leuk, welke boodschap wil je uitdragen? Ik vuur wel 50 vragen op ze af om ze beter te leren kennen. Na afloop hebben ze voor een heel jaar aan fotocontent. Ik heb ook kleinere, goedkopere pakketten.”

Alles digitaal

Naast het daadwerkelijke fotograferen speelt veel van Jagers werk zich digitaal af. “Groot voordeel is dat mensen mij boeken via mijn website en dat alles 100 procent digitaal is. Alle afspraken komen mobiel binnen in mijn agenda. Mijn sociale media houd ik ook bij via mijn mobiel.

Op Twitter, Instagram en Facebook heb ik bij elkaar meer dan 113.000 volgers. Dat is geen doel an sich hoor, ik zit niet de hele dag mijn pagina’s te F5’en om te zien of er volgers zijn bijgekomen, maar het is wel leuk en goed voor je zichtbaarheid. Ik probeer elke dag wel iets te plaatsen.”

Goede connectiviteit is voor Jager dan ook belangrijk. “Dat de roamingkosten zijn afgeschaft in Europa, maakt mij een gelukkig man. Nu Amerika nog. Daar koop ik altijd een simkaartje van Odido, zodat ik toch voordelig op LTE of 4G kan.”

Altijd bereikbaar

Is hij op vakantie ook altijd bereikbaar? “Als ik bezig ben kan ik mijn telefoon best wegleggen, maar ik vind het wel fijn om ’s avonds even te kijken wat er is binnengekomen. Ik ben niet iemand die de afwezigheidsassistent instelt op zijn mail, dat vind ik gek, als éénpitter.

Het is niet dat ik niets wil missen, ik vind het gewoon een beetje onbeleefd overkomen, zo van: ik vind je probleem belangrijk, maar wacht maar een week. Dat vind ik moeilijk te verkopen. Als er iets is wat ik moet en kan afhandelen, dan doe ik dat. Ook op vakantie.”

Exit mobile version