Business Blog

IoT in de klas: slimme CO2 -meters gaan de strijd aan met slechte ventilatie en lage CITO-scores.

Iot-co2-meters-cito-basisschool-founders-web

Uit onderzoek van de Universiteit Maastricht is gebleken dat basisschoolleerlingen die les krijgen in een slecht geventileerd klaslokaal, gemiddeld lager scoorden op de CITO-eindtoets dan kinderen die les kregen in een goed geventileerde ruimte. In deze Business Blog delen we de hoogtepunten van het onderzoek en laten we zien hoe basisschool De Pijler uit Rotterdam IoT inzet in de strijd tegen slechte ventilatie in de klas.

Weet je nog hoe zenuwachtig je was toen je de CITO-eindtoets moest maken? Voor leerlingen uit groep 8 is deze toets misschien wel het belangrijkste moment uit hun basisschoolcarrière. De score die je haalt op deze toets bepaalt voor een groot deel je middelbare schooladvies. Veel ouders en docenten waren bang dat hun kinderen door de sluiting van scholen tijdens de coronapandemie een leerachterstand op zouden lopen en daardoor slechter zouden scoren op de CITO-toets. Maar wat bleek? Slechte ventilatie heeft een nog groter negatief effect.

Het onderzoek van de Universiteit Maastricht.

Kinderen brengen gemiddeld 8 uur per dag door op school. Toch was er maar weinig bekend over de (effecten van) ventilatie in klaslokalen. Hoog tijd om dat te onderzoeken, vonden ze bij de Universiteit Maastricht. Het onderzoek duurde 5 jaar en vond plaats in 270 klaslokalen verspreid over 27 basisscholen. De schoolgebouwen waren gemiddeld 25 jaar oud en de meeste hebben een mechanisch ventilatiesysteem. Tijdens het onderzoek werden de schoolprestaties van leerlingen van groep 3 tot en met groep 8 gevolgd door middel van vaste toetsmomenten. Wat bleek? Hoe hoger de CO₂-blootstelling, hoe lager de scores van leerlingen.

Meer CO2: 13% minder kans op havo/vwo-advies.

Opvallend is dat vooral oudere leerlingen lager scoorden op hun toetsen. En dan vooral op het gebied van rekenen en begrijpend lezen. Omdat in groep 8 van de basisschool de CITO-eindtoets wordt afgenomen is de leeftijd dus een belangrijk aandachtspunt. Als leerlingen veel CO2 inademden tijdens het laatste half jaar van groep 8, scoorden leerlingen slechter op de CITO-eindtoets dan leerlingen die minder CO₂ inademden. De slechtere scores maakten de kans op een havo/vwo-advies 13% lager. Daar moet dus echt iets aan gedaan worden.

Basisschool de Pijler gaat de strijd aan met CO₂.

Basisschool de Pijler uit Rotterdam is 1 van de 1e basisscholen die de strijd aan ging met CO₂. Door het plaatsen van slimme CO₂-meters kreeg de school inzicht in de luchtkwaliteit in de verschillende klaslokalen. Maar dat niet alleen. De CO₂-meters meten namelijk ook luchtvochtigheid, hoeveelheid vluchtige organische stoffen (deeltjes die in onder andere vloerbedekking, schilderijen en meubels zitten en die vrijkomen door het gebruik van elektronische apparaten), temperatuur, luchtdruk, fijnstof en radon. Dat is een natuurlijk radioactief gas dat onder andere voorkomt in beton. Al deze data kan je realtime bekijken op je laptop. Zo zien leerkrachten wanneer ze willen hoe de ventilatie in de klas is geregeld en kunnen ze ingrijpen als dat nodig is.

Het Internet of Things.

CO₂-melders zijn een mooi voorbeeld van het Internet of Things (IoT). Met deze slimme technologie staan verschillende apparaten de hele tijd met elkaar in contact. Via speciale sensoren en een goede internetverbinding praten de apparaten met elkaar. De data die wordt verzameld lees je af in een speciaal dashboard. Zo kan je altijd en overal data inzien en apparaten bijsturen waar nodig.

Slimme leerlingen met slimme CO₂-meters.

Begin 2022 kondigde de overheid aan dat scholen en onderwijsinstellingen verplicht een CO₂-meter in ieder klaslokaal moeten hangen om zo de ventilatie te verbeteren. Om scholen zo goed mogelijk te helpen ikunnen ze van de overheid geld krijgen. Lees meer over het nut van CO₂-meters in het onderwijs, en over de maatregelen en de hulp vanuit de overheid. Bestel vandaag nog een CO₂-meter.

Exit mobile version