Business Blog

Zo kunnen bedrijven met IoT-data sneller reageren op veranderingen in de markt.

iot-data-bedrijven-reageren-veranderingen-markt-web

De wereld van de consument verandert snel. Heel snel. Ook voor jouw klanten. Hoe zorg je ervoor dat je op hun behoeften kan blijven inspelen? Het Internet of Things (IoT) kan helpen. IoT biedt bedrijven veel mogelijkheden om gegevens uit verschillende bronnen te verzamelen en te benutten voor strategische besluitvorming. IoT-apparaten, zoals industriële sensoren en slimme thermostaten, leveren waardevolle data op die kunnen bijdragen aan het verbeteren van bedrijfsprocessen. IT-managers creëren hiermee een datagestuurde cultuur die zorgt voor meer innovatie en efficiëntie. Benieuwd hoe je IoT slim in kan zetten in je bedrijf? In dit artikel vertellen we je er meer over.

Wat is IoT en waarom is het interessant voor bedrijven?

Het Internet of Things, of IoT, is een netwerk van verschillende apparaten dat met elkaar en met het internet zijn verbonden. Ze genereren en verzamelen gegevens en wisselen die met elkaar uit. Denk aan machines die realtime worden gemonitord in fabrieken, vrachtwagens met GPS-sensoren en slimme thermostaten in kantoorgebouwen. Bedrijven kunnen al deze data gebruiken om beter onderbouwde beslissingen te nemen, processen te optimaliseren en kosten te besparen.

Voor IT-managers kan IoT een concurrentievoordeel opleveren. Want de data die de verschillende apparaten genereren kunnen helpen om patronen en afwijkingen (snel) te herkennen. Of om kansen te spotten. Zo kan IoT je dus helpen om snel te reageren op veranderingen in de markt.

Hoe IoT-data bedrijfsbesluitvorming beïnvloedt.

IoT heeft veel verschillende toepassingen die allemaal bijdragen aan beter geïnformeerde bedrijfsbeslissingen. We laten je graag zien hoe bedrijven in verschillende sectoren al profiteren van IoT-gestuurde inzichten:

Productie en onderhoud.

In de industriële sector wordt IoT al veel gebruikt voor voorspellend onderhoud en conditiebewaking. Slimme sensoren op machines meten temperatuur, trillingen, geluidsniveaus en meer. Hierdoor worden afwijkingen die op slijtage of een naderend defect wijzen snel opgemerkt. Een voorbeeld hiervan is een autofabrikant die IoT gebruikt om de levensduur van assemblagemachines te verlengen. Zodra de sensoren waarschuwen dat er een afwijking is gevonden, kan het onderhoudsteam meteen actie ondernemen. Dit voorkomt plotselinge stilstand en bespaart kosten.

Naar een IoT-businesscase in 5 stappen.

Hoe zet je IoT om in een businesscase voor je bedrijf? In deze whitepaper geven we een concreet stappenplan om je op weg te helpen.

Lees direct

Supply Chain optimalisatie.

In logistiek en supply chain management biedt IoT grote voordelen op het gebied van tracking en optimalisatie. Met IoT-tracking weten bedrijven altijd realtime wat de locatie en status van hun goederen is. Handig voor een groot logistiekbedrijf bijvoorbeeld. Met GPS-sensoren en temperatuurmonitors kan dat de conditie van bederfelijke goederen tijdens transport goed controleren. Als de temperatuur stijgt, kan de bestuurder op tijd maatregelen nemen. Ook kunnen bedrijven dankzij deze realtime data hun routes optimaliseren en vertragingen proactief aanpakken. Hierdoor worden leveringen betrouwbaarder en kan voorraden effectiever worden beheerd. Zorgt voor langere opslagkosten en minder verspilling.

Slim gebouwbeheer.

Slimme gebouwen gebruiken IoT-sensoren om het energieverbruik te optimaliseren. Denk aan een groot kantoorpand dat slimme thermostaten, bewegingssensoren en slimme verlichting heeft geïnstalleerd. Al die sensoren monitoren het gebruik van ruimtes en passen de verlichting en temperatuur automatisch aan op basis van aanwezigheid en tijd van de dag. Is er niemand in een ruimte? Dan hoeven de verwarming en het licht niet aan. Zo bespaar je op energiekosten en draag je bij aan een duurzamere wereld. Want onnodig energieverbruik is verleden tijd. De slimme sensoren geven een facilitair manager directe inzichten in het energiegebruik per ruimte. En de mogelijkheid om snel maatregelen te nemen als het verbruik hoger is dan normaal.

Klantenservice en Personalisatie.

IoT biedt ook veel mogelijkheden voor klantgerichte inzichten. Een technologiebedrijf dat slimme huishoudelijke apparaten produceert, kan via IoT bijvoorbeeld data verzamelen over het gebruik van deze apparaten door hun klanten. Dit helpt om te begrijpen welke functies het meest gebruikt worden, welke problemen gebruikers ervaren en wanneer er onderhoud nodig is aan een apparaat. Met deze informatie kan het bedrijf zijn producten verbeteren en proactieve klantenservice aanbieden. Zoals herinneringen aan onderhoud of tips om het apparaat efficiënter te gebruiken. Deze persoonlijke aanpak versterkt de klantrelatie en verhoogt de klanttevredenheid.

Praktische tips voor IT-managers om IoT succesvol te implementeren.

Ook enthousiast geworden? Logisch, want veel bedrijven zetten IoT in om de productiviteit, duurzaamheid en efficiëntie binnen het bedrijf  te verbeteren. Om de voordelen van IoT volledig te benutten, is een strategische aanpak heel belangrijk. Weet je niet (goed) waar je moet beginnen? Geen punt. We geven je graag tips:

IoT: een belangrijk onderdeel voor innovatie en groei.

IoT biedt veel verschillende mogelijkheden voor bedrijven die data willen inzetten om beslissingen te verbeteren en bedrijfsprocessen te optimaliseren. IT-managers spelen hierbij een belangrijke rol. Door IoT-strategieën te ontwikkelen en te implementeren die zorgen voor efficiëntie, maar die ook bijdragen aan de bedrijfsdoelen. Er kan heel veel. En met de juiste aanpak kan IoT de komende jaren een belangrijk onderdeel worden voor innovatie en groei.

Naar een IoT-businesscase in 5 stappen.

Hoe zet je IoT om in een businesscase voor je bedrijf? In deze whitepaper geven we een concreet stappenplan om je op weg te helpen.

Lees direct
Exit mobile version