Naar een IoT-businesscase in 5 stappen.
Hoe zet je IoT om in een businesscase voor je bedrijf? In deze whitepaper geven we een concreet stappenplan om je op weg te helpen.
Eneco Connected Module (ECM).
In 2018 besloot Eneco om een IoT-toepassing te ontwikkelen waarmee communicatie tussen de cv-ketel en de thermostaat (Toon) mogelijk gemaakt werd. Met deze toepassing kunnen ze storingsmeldingen inzien en voorspellen. Zo werd ook het onderhoud makkelijker en informeerde Eneco de klant beter. Dit concept bleek ook toepasbaar te zijn op andere apparatuur, zoals een warmtemeter, tapwatermeter en op een warmtepompset. Daarom werd de Eneco Connected Module (EMC) ontwikkeld: een apparaat dat verbonden is met mobiel internet en de apparaten van Eneco bij bedrijven en in huis aan elkaar koppelt. Een soort router dus, maar dan voor energie-gerelateerde apparaten. De ECM ziet er zelfs uit als een kleine router, die in de meterkast hangt en communiceert met de warmtemeter.
Warmtemeter stadswarmte eerste toepassing van de ECM.
De warmtemeter voor stadswarmte is het eerste apparaat waarmee de ECM op grote schaal wordt ingezet. Met toestemming van de klant stuurt de ECM de meterstanden automatisch door naar Eneco. Op basis hiervan maakt Eneco een overzicht van het warmteverbruik van de klant. Die klant ontvangt dan maandelijks een verbruiksoverzicht en krijgt zo beter inzicht in het warmteverbruik.
Odido als connectiviteitspartner.
Om de Eneco Connected Module met het internet te verbinden heeft Eneco in Odido een betrouwbare connectiviteitspartner gevonden. Via de internationale roaming- mogelijkheden verbindt de ECM niet alleen via het eigen Odido-netwerk, maar ook met het netwerk van andere telecomproviders. Hierdoor kan je de ECM overal inzetten en heeft de verbinding automatische back-up-mogelijkheden. Ook in de slimme warmtemodules worden IoT-simkaarten van Odido gezet. Eneco plaatst de modules bij de klant en daarna wordt de data automatisch uitgelezen en verzonden.
Extra waarde creëren.
Meer verbonden apparaten leveren meer data. Op basis van die data krijgen we nieuwe inzichten en nemen we betere beslissingen. IoT creëert daarmee extra waarde, zowel voor de klant als Eneco. Zo gebruikt Eneco de gegevens om betere voorspellingen te doen over potentiële storingen en het oplossen van deze storingen. In sommige gevallen kan dit zelfs op afstand. Dit bespaart Eneco en de klant een bezoek van een monteur bijvoorbeeld.
Geen omkijken meer naar.
Odido is voor de slimme warmtemodule een langdurige samenwerking aangegaan: de komende 10 jaar gaan we voor Eneco de modules voorzien van de IoT-simkaarten. Deze simkaarten installeren we bij de klant thuis en hoeven we niet meer te wisselen. Hierdoor heeft Eneco er de komende 10 jaar geen omkijken meer naar. Odido en Eneco zijn ondertussen samen ook andere trajecten gestart en blijven daarin de samenwerking opzoeken.
Lees alles over onze oplossingen voor zakelijk internet en bellen. Ben je zzp’er? Ontdek dan ook de voordelen van zakelijk internet voor zzp.
Meer inspiratie?
Weten wat het Internet of Things voor je onderneming kan betekenen? Ga dan naar onze website.
Naar een IoT-businesscase in 5 stappen.
Hoe zet je IoT om in een businesscase voor je bedrijf? In deze whitepaper geven we een concreet stappenplan om je op weg te helpen.