Business Blog

Chatten, bellen of appen? Dit vinden je collega’s het fijnst.  

Hoe communiceer je met collega’s? Hou je ouderwets je telefoon aan je oor of beweeg je je vingers over het toetsenbord? Bellen, appen, chatten en e-mailen: elk communicatiemiddel heeft voor- en nadelen. En iedere collega zo z’n voorkeur. Benieuwd welke? Vertellen we je in dit artikel.

Hoe communiceer je met collega’s? Hou je ouderwets je telefoon aan je oor of beweeg je je vingers over het toetsenbord? Bellen, appen, chatten en e-mailen: elk communicatiemiddel heeft voor- en nadelen. En iedere collega zo z’n voorkeur. Benieuwd welke? Vertellen we je in dit artikel.

E-book Bedrijfsnetwerk van de toekomst.

bedrijfsnetwerk-toekomst_social

Wat kan jij er aan doen om jouw bedrijfsnetwerk klaar te maken voor de toekomst? Lees je in dit e-book.

Lees direct
Collega’s chatten het liefst met elkaar. 

Appen en chatten, we kunnen niet meer zonder. Ga maar eens na: hoe vaak per dag check je je WhatsApp of iMessage? Logisch dat chatten ook populair is op de werkvloer. Volgens recent Amerikaans onderzoek stuurt 59% van de medewerkers het liefst een chatbericht. Dat gebeurt via tools zoals Slack, Google Chat of Microsoft Teams. 52% kiest voor appen of sms’en om te communiceren met collega’s. 

Niks verslaat de e-mail. 

Ondanks nieuwe technologieën en tools, wint de oude, vertrouwde e-mail voor communicatie op werk. Van de 1030 fulltime medewerkers die voor het onderzoek geïnterviewd zijn, stuurt 86% het liefst een e-mail naar collega’s. Wel zegt 90% af en toe miscommunicatie te ervaren bij e-mailcontact. Maar miscommunicatie hoort erbij. Ook via sms’jes (80%) en chats (79%) komt de boodschap soms verkeerd over. Toch vinden we typen fijn. Als we maar niet gebeld worden.  

Mij niet bellen. 

Belangst is een groeiend probleem. Raak je gestrest als de telefoon gaat? Of neem je een onbekend nummer nooit op? Je bent niet de enige. Het onderzoek toont aan dat we bijna net zo zenuwachtig (31%) als benieuwd (39%) zijn als een collega ons onaangekondigd belt. Dat kan komen doordat je voor moeilijke gesprekken vaker de telefoon pakt. Want dan is er minder ruimte voor ruis en je voelt je meer verbonden met elkaar. Goede omstandigheden voor een slecht-nieuwsgesprek, zou je denken. Maar het verklaart ook waarom je hart in je keel zit als je een oproep van je baas ziet.  

Toch bellen? Voorzorg en nazorg is belangrijk.  

Bellen is simpel gezegd steeds meer verleden tijd. 3 van de 4 medewerkers is in de afgelopen 5 jaar steeds minder gaan bellen. Zelfs videobellen haalde het niet tot de top-communicatiemiddelen in het onderzoek, terwijl 1 van de 5 geïnterviewden het fijn vindt om te beeldbellen met vrienden en familie. Moet je je collega toch telefonisch spreken? Kondig je telefoontje dan aan door even te appen. 67% van de geïnterviewden geeft aan dat ze liever een aankondiging krijgen voordat ze gebeld worden. Of dat nu is door een collega of een manager. En als de ander niet opneemt, laat dan geen voicemail achter. 2 van de 5 collega’s luisteren die niet eens af, als ze door hebben dat het over werk gaat.  

Spraakberichten: liever niet op de werkvloer.  

Is een spraakbericht dan een goede middenweg tussen bellen en e-mailen? Niet altijd. 28% van de medewerkers vindt spraakberichten efficiënt, maar 23% van hen vindt het ook opdringerig (23%) en zelfs ongeorganiseerd (14%). Ook wordt 1 van de 4 medewerkers zenuwachtig van een onverwacht spraakbericht, net als een onverwachte oproep. Niet zo gek, als je ziet dat 1 op de 10 medewerkers weleens streng is toegesproken via een spraakbericht. Ook heeft 22% eerder kritische feedback ontvangen via een voicememo. Het onderzoek laat zien dat er een generatiekloof zit tussen de babyboomers en Gen Z. De boomers sturen spraakberichten vooral op professioneel vlak (15%). Gen Z gebruikt ze liever voor persoonlijke interacties (21%). Slechts een kleine 7% is blij met een onverwacht spraakbericht in professionele context.  

Dit is de kantooretiquette.  

Conclusie: stuur je collega’s een e-mail of bericht. Bel je liever? Licht ze dan van tevoren even in. En elkaar persoonlijk spreken, kan natuurlijk ook bij de koffieautomaat. 

E-book Bedrijfsnetwerk van de toekomst.

Wat kan jij er aan doen om jouw bedrijfsnetwerk klaar te maken voor de toekomst? Lees je in dit e-book.

Lees direct
Exit mobile version