Business Blog

Hoe binnenvaart-influencer Liana Engibarjan haar eigen koers vaart.

Founders_binnenvaart-influencer-liana-engibarjan_web

Elke maand zetten we een inspirerende ondernemer in de spotlight. Ondernemers met een mooi verhaal die op een bijzondere manier technologie en connectiviteit inzetten. Liana Engibarjan (31) combineert haar werk als aflosschipper met creatieve vlogopdrachten en haar gezin. ‘Mijn werk is heel makkelijk te combineren, wat me extreem flexibel maakt.’

Liana is het perfecte voorbeeld van een mobiele werker en vernieuwende ondernemer. Samen met haar man Alex woont ze elke maand 2 weken aan boord van een tankschip. Jaarlijks vervoeren ze 400 tot 500 miljoen liter diesel en benzine over de West-Europese rivieren en kanalen. ‘Ik werk 2 weken aan boord en daarna weer 2 weken vanuit huis. Dan ben ik vooral bezig met vloggen en social media en is Alex vrij.’ Het stel is daarbij niet anders gewend dan dat zakelijk en privé in elkaar overlopen. Tijdens de periode aan boord werken ze met elkaar en met de overige bemanning. Ook in de avonden gaat iedereen vriendschappelijk met elkaar om. ‘Daarbij ben ik steeds bezig met mijn influencerwerk’, vertelt Liana. ‘Hierin deel ik mijn leven met een breed publiek van volgers.’

Niets houdt je tegen

Ontdek hoe je met het netwerk van Odido, jouw dromen kunt waarmaken.

LEES MEER!
Vrouwen in de binnenvaart.

In de binnenvaart kijken ze er niet gek van op als een vrouw in de stuurhut zit. Maar vrouwen moeten zichzelf ook naar buiten toe laten zien. ‘De maatschappij mist het beeld waarin je ziet dat er vrouwen in de binnenvaart werken’, vindt Liana, die het nu helemaal geweldig vindt dat een stuk of 30 vrouwen gehoor hebben gegeven aan haar oproep. ‘Post gewoon een selfie, laat zien wat je doet!’ Het is een wens om een langdurige campagne op te kunnen starten om meer vrouwen in de vaart te krijgen. ‘Daar zou ik jonge meiden in willen begeleiden, maar ook zij-instromers: vrouwen die al een gezin of andere carrière hebben.’

Extreem flexibel.

Als schipper bepaal je zelf hoe lang je er over doet om naar de aanmeldplaats te varen. Je moet wel rekening houden met rusttijden, maar als er een opdracht staat voor over 2 dagen en de rit duurt maar 10 uur, kan er in 1 ruk worden doorgevaren, maar ook om de 2 uur worden aangemeerd. Liana: ‘Er zijn natuurlijk laad- en lostijden waar ik me aan moet houden, maar scheepsonderhoud kunnen we bijvoorbeeld prima in de avond plannen. Daarbij is mijn werk heel makkelijk te combineren, wat me extreem flexibel maakt.’

Vooruitwerken

Het enige waarin Liana nog wel wat zoekende is, is het inplannen van vrije tijd. ‘Ik ben altijd bezig met werk. Met een leeg hoofd iets gaan doen, is er niet bij.’ Maar tegelijk met het probleem heeft de oplossing zich ook al aangediend: ‘Mijn werk als influencer stelt me in staat om vooruit te werken. Content vooraf maken, voorbereiden en voor de komende weken inplannen. Ik adviseer dit aan klanten, maar zelf vind ik het lastig.’  Over de belangrijkste valkuil stapt de binnenvaart-influencer gelukkig vrolijk heen: ‘Het is heel gek maar ik zit bijna nooit op mijn telefoon.’ Mijn vriendinnen zeggen: ‘Je bent de enige influencer die niet met een telefoon in haar handen zit.’ De komst van haar nu 1-jarige zoon heeft ervoor gezorgd dat Liana zelfs nog minder op haar telefoon zit. ‘Ik geniet meer van hem en van de mensen om me heen.’

Betrouwbare connectiviteit.

Om haar social media up-to-date te houden, heeft Liana behoefte aan een goede en betrouwbare connectiviteitspartner als Odido. Logisch, want als ze een vlog maakt, wil ze hem wel snel kunnen plaatsen. Bovendien wordt aan boord een trackpilotsysteem gebruikt dat het schip zelfstandig over een op de elektronische kaart uitgezette koerslijn stuurt, inclusief alle bochten. ‘Dankzij de wekelijkse updates varen we zo altijd de juiste koers’, aldus Liana. ‘Op de plaats van bestemming melden we ons vervolgens online aan, zodat we op de wachtlijst komen om te kunnen laden of lossen.’

Tijdrovende papierafhandeling.

Dit klinkt vernieuwend, maar het verwerken van de hoeveelheid papierwerk die het verkeer en vervoer over de binnenwateren vervolgens met zich meebrengt, laat nog te wensen over. Het meeslepen en vaak ook nog dubbel invullen en verwerken van papieren formulieren is een zeer tijdrovend proces. ‘Een enkele keer wordt de papierafhandeling via de fax gedaan, maar het komt ook voor dat ik er superver voor moet lopen.’ Liana rolt met haar ogen: ‘Ik hoop maar dat de invoering van het elektronisch verwerken eraan zit te komen, dat zou zoveel tijd besparen!’

Andere ideeën.

De binnenvaart is een redelijk ouderwetse wereld waarin Liana graag het verschil maakt. Ze hoopt dat de volgende generatie er meer voor open staat om online, en met social media aan de slag te gaan. ‘De eerste stappen worden nu pas gezet’, realiseert ze zich. ‘Soms heb ik hele andere ideeën dan de persoon waar ik zaken mee doe en moet ik een klant echt overtuigen.’ Daarnaast zijn er gelukkig steeds vaker bedrijven die naar haar toekomen en inzien dat het tijd is voor verandering. ‘Zorg dat het persoonlijk wordt, laat de ligplaats zien en breng het werk aan het schip in beeld’, vertel ik ze dan. ‘Of organiseer een Q&A-sessie. Zolang het maar om meer draait dan alleen een lomp schip.’

3 social media tips van Liana Engibarjan.

Wil je weten hoe Odido je op koers brengt? Kijk wat er allemaal kan met Odido Business. We zijn er voor je.

Niets houdt je tegen

Ontdek hoe je met het netwerk van Odido, jouw dromen kunt waarmaken.

LEES MEER!
Exit mobile version