Business Blog

Veel telefonisch klantcontact? Met deze 5 tips verbeter je je klantrelaties.

Heeft je bedrijf veel telefonisch contact met klanten of opdrachtgevers? In succesvol klantcontact valt in 2020 veel te verbeteren. Organisatie-expert Daniëlle de Jonge geeft advies om je klantcontact te verbeteren.

Maak van je klantcontact een beleving. Je telefoon is daarbij je beste contactmiddel. Gesprekken zijn persoonlijk, op maat en geven een snel antwoord. Samen met Daniëlle geven we je 5 makkelijke tips om je professionele telefoongesprekken te verbeteren.

Tip 1: kies voor een persoonlijke aanpak.

Als ondernemer lever je vast een geweldig product of onmisbare dienst, maar dat doet je concurrent ook. Wees anders en ontdek wat je doelgroep echt wil en doe daar iets unieks mee.

Daniëlle: ‘Bel je klanten gewoon eens op om te vragen of ze nog tevreden zijn. Of stuur na een gesprek een kaart met een persoonlijk bericht.’ Deze aanpak schept een band. En daarmee vertrouwen.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle is zelfstandig ondernemer en expert in klantrelaties van nu. Ze helpt met lezingen en workshops om zakelijk aantrekkelijk te zijn. Daniëlle is spreker, trainer en auteur van Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht.

Veel menselijk contact gebeurt digitaal, maar iedere klant, van jong tot oud, waardeert persoonlijk contact het meest. De telefoon is daarom een sterk en betrouwbaar contactmiddel. Een luisterend oor en een enthousiaste stem doen wonderen. Geef een compliment en de beller verandert in een fan. Heb je iemand aan de lijn, mis je kans niet en vraag om feedback. De klant voelt zich gehoord én jij ontvangt waardevolle inzichten.

Daniëlle: ‘Een FAQ-systeem laat het wel eens afweten. Een goede collega niet.’

Tip 2: focus op kwaliteit.

Daniëlle: ‘Wanneer een mogelijke klant de moeite neemt om telefonisch op onderzoek uit te gaan, is het aan jou om de juiste vragen te stellen. Hierna weet je of je kan helpen en hoe je de verwachtingen overtreft.’ Niemand heeft zin in iemand die zijn verkoopdoelen moet halen. De klant wil een product dat precies bij hem past. Daniëlle raadt aan om 60% van je energie te besteden aan de inhoud van een telefoongesprek, zoals het beantwoorden van een vraag of het verkopen van een product. De andere 40% gebruik je voor het onderhouden van relaties. Dus de andere partij tevreden maken of hun vertrouwen winnen.

Tip 3: voorkom belirritaties.

Telefonisch klantcontact kan leiden tot irritaties. Voorkom deze veelgemaakte fouten:

Niet wéér die Anoniem
Zelf neem je een afgeschermd nummer ook niet op, toch?

‘Sorry, ik ga je toch nog even doorverbinden’
Mensen wachten liever 1 keer wat langer dan 3 keer te worden doorverbonden.

En toen bleef het stil…
Heb je gezegd dat je terugbelt, doe dat dan ook.

Hallo, [voornaam]
Klanten willen service die bij hen past en niet een standaard verhaal.

‘Oké Hans. Ik ga even voor je kijken, Hans’
Niemand wil een nummer zijn, maar steeds je naam horen werkt op je zenuwen.

Tip 4: stop energie in je medewerkers.

Goed naar mensen luisteren en hun willen begrijpen is niet iets wat je zomaar aanleert. Neem dus goede klantenservicemedewerkers die de beller echt willen helpen. Volgens Daniëlle verdienen medewerkers een behandeling als klanten, zodat ze met plezier aan hun werkdag beginnen. Een vrolijk en betrokken persoon aan de telefoon doet het erg goed. En dat zie je weer terug in je verkoopcijfers.

Daniëlle: ‘Zorg voor je medewerkers. Ze geven je blije klanten als beloning.’

Tip 5: communiceer duidelijk over je bereikbaarheid.

Mensen verwachten dat je altijd bereikbaar bent. Via de telefoon en online. Geef je medewerkers de mogelijkheid om op eigen tijden en locaties te werken. Dit waarderen de meesten. Daniëlle: ‘Of je medewerker nu thuis of op kantoor werkt: de klant hoort het verschil niet aan de telefoon. Denk dus mee en zorg voor technische oplossingen.’

Exit mobile version