Groei

MassiveMusic bepaalt hoe een merk klinkt

Het Amsterdamse MassiveMusic groeide sinds de oprichting in 2000 uit tot een van de grootste muziekproductiebedrijven ter wereld. Oprichter en CEO Hans Brouwer over het succes: “Iedereen die bij Massive werkt, heeft hetzelfde DNA.”
Clock 4 min

Wat is de overeenkomst tussen het WK voetbal voor vrouwen, de kerstcampagne van Zalando en deze commercial van Odido? De bijbehorende muziek werd geproduceerd door het Amsterdamse MassiveMusic, een van ’s werelds grootste muziekproductiebedrijven.

Hans Brouwer is founder en CEO van ‘Massive’. Zijn onderneming viert in 2020 haar twintigste verjaardag. Brouwer is door de jaren heen een bekend gezicht geworden in de creatieve sector in Nederland. Een van zijn ‘side projects’ is de A’dam Tower in Amsterdam-Noord. Samen met Sander Groet, Duncan Stutterheim en projectontwikkelaar Lingotto nam hij het initiatief om de voormalige Shell-toren te renoveren en er een creatieve en toeristische hotspot van te maken, waarin muziek centraal staat.

Boven in de toren

Brouwer reserveerde er een van de mooiste plekken voor zijn eigen bedrijf. Het was de afgelopen twee decennia hard werken om MassiveMusic letterlijk, maar ook figuurlijk ‘boven in de toren’ te krijgen. Brouwer: “Groot worden in je branche gaat in eerste instantie om het maken van het beste werk. Als je dat voor elkaar hebt, zorgt een netwerk, goede pr en bijvoorbeeld het winnen van awards ervoor dat je als de beste wordt gezien. Maar de kwaliteit en je serviceniveau zijn essentieel.”

Bij Massive zit ‘m dat vooral in het strategisch meedenken, een enorme bak kennis en een uitgebreid netwerk van goede componisten. Daardoor veranderde het aanbod ook in de loop der tijd. Leverde het bureau in het begin voornamelijk muziek onder commercials, tegenwoordig is ‘sonic branding’ steeds belangrijker.

Hans Brouwer: “We bepalen hoe een merk klinkt. Want merken hebben vaak wél een huisstijl, kleur en een logo, maar ze denken niet meteen na over geluid en muziek in hun corporate identity. Bedrijven moeten in beeld én geluid herkenbaar zijn op alle kanalen en platforms. Luister bijvoorbeeld naar de uitingen van KLM, een van onze klanten: alles wat je hoort heeft hetzelfde muziek-DNA. Of het nou de veiligheidsinstructie in het vliegtuig is, de muziek onder een reclame of een uiting online: het is een herkenbaar geluid, ontstaan uit één basiscompositie.”

Freelancers

MassiveMusic begon klein, maar Brouwer haalde al snel klanten binnen als Gatorade en Sony Playstation en beleefde daardoor een flinke groeispurt. Inmiddels werken er 70 mensen vast en meer dan 300 freelancers voor Massive en heeft het bedrijf vestigingen in Berlijn, Los Angeles, Tokio, Londen en New York.

Die groei zorgde ervoor dat de gemiddelde werkdag voor Brouwer er heel anders uit is gaan zien. Opvallend genoeg lijdt zijn privétijd minder onder het werk dan vroeger. “Vooral omdat ik zelf geen productiewerk meer doe, en dus ook niet de druk ervaar van de deadlines die daarbij horen. Maar daar komen weer andere dingen voor in de plaats. Bijvoorbeeld woordvoering doen in de media, die je vaker weten te vinden als je groter wordt. En andere zaken waar je nou eenmaal vaker tegenaan loopt als je de baas bent. Maar weet je wat het is: Massive is mijn kindje. Ik ben vanaf 0 begonnen. Je hoort mij daarom ook nooit klagen over lange dagen: ik weet dat het erbij hoort.”

Zwaaien op een bootje

Brouwers mobiele telefoon is van levensbelang, al sinds zijn eerste gsm-toestel in 1995. “Ik stond toen op een bootje in de gracht te zwaaien naar een vriend die voor het raam stond in zijn huis. Die ging uit z’n dak dat ik hem belde vanaf een boot!” Van de rekeningen ging Brouwer zelf toentertijd niet bepaald uit z’n dak. “Ik belde toen ook al veel naar het buitenland en moest in die begintijd 2000 tot 2500 euro per maand aftikken.”

Binnen MassiveMusic vindt de communicatie anno nu voor een groot deel op Whatsapp plaats. “Dat werkt heel functioneel en is uitstekend voor een MKB-onderneming als die van ons. Ik vind communiceren via Whatsapp ook prettig. Als je iemand belt, wordt er meestal toch wat smalltalk verwacht. Terwijl je via een appje meteen ter zake kan komen. Als je een beetje kan tikken met twee duimen, kost communiceren weinig tijd. En dat is waar het tegenwoordig allemaal om draait. Naast Whatsapp gebruiken we bij Massive Google G Suite, Slack en Salesforce. We mailen natuurlijk ook nog. En om muziek te delen gebruiken we gespecialiseerde platforms.”

Meteen vertrouwd

Alle mensen bij MassiveMusic hebben hetzelfde DNA, het voelt als familie
Tweet
Is het met zes vestigingen wereldwijd niet lastig om het ‘Massive-gevoel’ te bewaken? “Absoluut niet”, vindt Brouwer. “Alle mensen die bij MassiveMusic werken hebben hetzelfde DNA. Het voelt als familie. Als er nieuwe mensen bijkomen en je ziet hen voor het eerst collega’s ontmoeten, dan voelt het meteen vertrouwd. Ook al wonen en werken ze op een ander continent. Het is ook essentieel dat ze voldoen aan twee belangrijke criteria om bij ons te mogen werken: je moet het hart op de juiste plek hebben en een buitensporig grote passie voor muziek.”

Volgens Brouwer is het vinden van de juiste mensen om bij je bedrijf te werken dan ook van levensbelang. “Als je dat lukt, heb je nooit het gevoel dat je mensen moet inspireren om een doel te bereiken. Dan inspireert iedereen elkaar. En bij Massive voel je dat vanzelf. Of je nou in Londen, Tokio of hier in Amsterdam zit.”

Portretfoto: Kevin Rijnders

Een vast nummer voor jouw bedrijf

Ben je ZZP’er maar wil je wel graag een vast nummer voor je eigen zaak? Inclusief doorschakelen buiten werktijd? Dat kan al vanaf €8,50 per maand!

Office Essential
Beeld: Shutterstock