Technologie

Identiteitsfraude: zo ga je ermee om als bedrijf.

Ons leven speelt zich grotendeels digitaal af. Dat biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich mee. Uit een rapport van IBM blijkt dat 71% va alle cyberaanvallen met identiteitsfraude te maken heeft. Maar hoe bescherm je je als bedrijf tegen identiteitsfraude? Voorbeelden van cyberaanvallen en handige tips om je bedrijf te beschermen lees je in dit artikel.
Clock 2 min

Cybercrime in je bedrijf

cybercrime-in-je-bedrijf_social

Cybercriminaliteit is in opkomst. Weet jij wat je moet doen als je bedrijf wordt aangevallen? En hoe je een aanval kunt voorkomen? Download ons gratis e-book en kom erachter.

DOWNLOAD GRATIS
Dit is identiteitsfraude.

Kleding bestellen zonder te betalen. Een telefoonabonnement afsluiten en de nieuwste telefoon in je zak steken. Geld lenen bij de bank en daarna spoorloos verdwijnen. Stel je eens voor dat iemand 1 van deze dingen doet onder jouw naam. Of iemand belt je en doet zich voor als iemand anders, zoals een medewerker van de Belastingdienst. De oplichter is nergens te vinden. En je zit zelf met de gevolgen. Dat is identiteitsfraude. Het gaat erom dat je identiteit oneerlijk gebruikt wordt.

Identiteitsfraude is een vorm van cybercriminaliteit. Met een cyberaanval zoals een phishingmail of via een onlineadvertentie, steelt een oplichter je identiteitsgegevens. Dit wordt steeds vaker ondersteund door de deepfake technologie. Daarmee kan je neppe berichten niet van echte onderscheiden. Iemands stem wordt bijvoorbeeld perfect nagedaan. Identiteitsgegevens zijn persoonsgegevens zoals je naam, adres, geboortedatum, pasfoto en Burgerservicenummer (BSN). Dit zijn ook gegevens die op je ID-kaart staan. Daarom is het belangrijk om als werkgever en medewerker netjes om te gaan met dit soort documenten.

Zo herken je identiteitsfraude.

Er zijn verschillende signalen waaraan je kan merken dat je slachtoffer bent van identiteitsfraude. Je ziet bijvoorbeeld onbekende transacties op je bankrekening of creditcardoverzicht. Of je krijgt een rekening van een product of dienst, terwijl je daar geen gebruik van hebt gemaakt. Ook kan je welkomstbrieven krijgen voor onlineplatforms of leningen waarvoor je je niet hebt aangemeld. Herken je dit soort signalen? Dan kan het zijn dat je gegevens door een oplichter worden gebruikt.

Voorkom cyberaanvallen door je bedrijf te beschermen.

De gevolgen van identiteitsfraude kunnen groot zijn. Daarom is het beter om cybercriminaliteit te voorkomen. Hiervoor kijk je naar potentiële risico’s binnen je bedrijf. Welke gegevens worden verzameld en opgeslagen? Zijn er zwakke punten in je beveiligingssysteem? Kijk daarbij goed naar gevoelige documenten en waar je ze opslaat. Bewaar identiteitsdocumenten van medewerkers op een veilige plaats, waar niemand bij kan. En sla gevoelige informatie veilig op. Stel bijvoorbeeld in dat je alleen kan inloggen met een 2-stapsverificatie. Denk aan Persoonlijke Identificeerbare Informatie (PII). Dat zijn namen, adressen en creditcardgegevens. Ook die van je medewerkers. Zorg dat je deze informatie alleen verzameld als het echt nodig is. Als je het dan toch opslaat, kan je encryptie gebruiken. Hiermee bescherm je zulke gegevens als je ze opslaat en deelt. Firewalls en antivirussoftware helpen je om software en computers te beschermen tegen een cyberaanval. Tot slot: zorg ervoor dat je je bewust bent van online risico’s. En dat je medewerkers daarvan op de hoogte zijn. Een cyberaanval kan ook een phisingmail zijn. Klik daarom niet zomaar op links in e-mails of sms’jes die je krijgt.

Tips als je gegevens worden gebruikt.

Denk je dat jij of je medewerkers het slachtoffer zijn van identiteitsfraude? Dan is het goed om meteen in actie te komen. Bel de politie en meld het bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. Deze organisatie  en je helpen om verdere stappen zetten. Zie je afschriften die je niet herkent? Laat het je bank weten. Verander alle wachtwoorden van je onlineaccounts en beveilig je identiteitsdocumenten, zoals je paspoort of identiteitskaart. Zo voorkom je dat de oplichter je gegevens verder kan gebruiken.

Cybercrime in je bedrijf.

Als werkgever kan je een protocol opstellen voor je bedrijf. Zo heb je een duidelijk stappenplan wat je kan volgen wanneer jijzelf of je medewerkers slachtoffer worden van een cyberaanval. Met de juiste maatregelen, bescherm je je bedrijf tegen cybercriminaliteit.

cybercrime-in-je-bedrijf_social

Cybercrime in je bedrijf

Cybercriminaliteit is in opkomst. Weet jij wat je moet doen als je bedrijf wordt aangevallen? En hoe je een aanval kunt voorkomen? Download ons gratis e-book en kom erachter.

DOWNLOAD GRATIS
Beeld: Odido