Trend 1: innovatieve techniek As a Service.
Steeds meer ondernemers bouwen fantastische oplossingen voor problemen in de maatschappij met behulp van nieuwe technologie. Van robotics tot artificial intelligence (AI) en Internet of Things (IoT). Yumen Bionics bijvoorbeeld is een start-up die met eigen financiering een exoskelet bouwt om jongens met Duchenne – een ernstige, erfelijke spierziekte waarbij iemand steeds minder spierkracht krijgt – te ondersteunen.
Maar alleen de techniek of zorg innovatie is niet genoeg. Want 5G en slimme robots zijn allebei weinig waard als het gebruik niet wordt gefaciliteerd. Zorginstellingen hebben steeds meer behoefte aan een complete dienst. Noemen we ook wel innovatieve techniek As a Service. Een term die volgens het Bechtle Trendrapport inmiddels bekend is bij 80% van de zorginstellingen. Dit is heel belangrijk voor de adoptie en daarmee ook opschaling. Zo gaan zorginstellingen van een uitvoeringorganisatie naar een regieorganisatie.
Een mooi voorbeeld is Momo Medical, die de Momo BedSense ontwikkelde. Een sensorplaat die onder het matras van een bewoner ligt en informatie geeft over druk, houding en trillingen. Verpleeghuismedewerkers zien deze informatie in een app. Zo weten ze welke bewoners er rustig in bed liggen, wie onrustig is en wie er hulp nodig heeft. Zorgmedewerkers kunnen snel in actie komen als dat nodig is. En bewoners genieten van een betere nachtrust, omdat ze niet onnodig wakker worden gemaakt.
Voor de Momo BedSense levert Odido de connectiviteit, Momo Medical de sensoren. We zorgen dus niet voor 1 techniek, maar een complete dienst As a Service. Betekent dat als zorginstellingen de Momo BedSense bestellen, ze niet los connectiviteit bij Odido hoeven af te nemen. Wel zo handig. Voor een vast bedrag per maand wordt alles uit handen genomen rond deze oplossing, zoals beheer, logistiek en service. Zo zijn zorgmedewerkers minder bezig met de techniek en kunnen ze betere zorg verlenen. Hierdoor hebben ze meer tijd voor patiënten en cliënten.
Trend 2: meer initiatieven voor preventieve zorg.
Tegenwoordig wonen ouderen veel langer thuis. Het is de bedoeling dat ze zoveel mogelijk dingen zelfstandig blijven doen. Komt door het tekort aan zorgpersoneel. Hierdoor wordt preventieve zorg steeds belangrijker. Mensen moeten hun gezondheid zelf in kaart kunnen brengen. De nieuwe technieken dragen hieraan bij. En die zijn tegenwoordig voor iedereen bereikbaar. Wearables bijvoorbeeld. Dit zijn apparaatjes die je op je lichaam draagt, waarmee je gegevens verzamelt over je hartslag, bloeddruk, slaap en nog veel meer. Zo zijn mensen veel beter in staat om hun eigen patronen in kaart te brengen. En dat doen ze graag. Je ziet dan ook dat Apple met Apple Health vol inzet op de gezondheidsindustrie. Google doet dat met Google Fit. In die hele industrie gaat echt nog een hoop gebeuren.
Samsung werkt nu aan een slimme Galaxy Ring om je gezondheid te meten. Je kan met de ring je bewegingen, hartslag en ademhaling bijhouden. Net als bij een smartwatch. Het fijne is dat deze wearable kleiner en subtieler is dan een horloge om je pols. Een geweldige ontwikkeling, vindt Dennis Klerk, zorg accountmanager bij Odido. ‘Veel ouderen hebben een alarmketting, maar die dragen ze niet. Want het is gewoon onhandig en staat niet mooi. Zo’n ring kunnen ze omdoen, zonder dat ze er last van hebben. En die leest alles uit wat belangrijk is.’
Het zou mooi zijn als we, dankzij 5G, steeds meer apparaten en zaken om ons heen met elkaar kunnen verbinden. Steeds meer mensen hebben een connected weegschaal. Ze houden op hun fiets bij wat ze doen. Al hun stappen worden geteld. En hun hart wordt continu gemonitord met een hartslagmeter. Door jezelf te meten en in de gaten te houden, kan je de medische sector veel waardevolle informatie geven.
Het grote voordeel van al dat meten, is dat mensen niet altijd meer een dokter nodig hebben. Zo kunnen diabetespatiënten een bloedglucosemeter gebruiken die de gemeten gegevens via bluetooth naar een app stuurt. Die gegevens geeft de patiënt door aan de arts. Je hoeft alleen langs te komen als er afwijkende waarden zijn. Dat scheelt je tijd en het ontlast de gezondheidszorg. Handig toch?
Trend 3: technologie als hulpmiddel voor menselijke zorg.
In 2023 was Artificial Intelligence (AI) een veelbesproken term. Het ging vooral om wat het allemaal kan en hoe het ons werk kan overnemen. Hierdoor riep het gebruik van technologie vaak weerstand op. Want zeg nou zelf: we vertrouwen onze familie en vrienden toch liever toe aan een mens dan aan techniek? Maar het misverstand dat technologie de warme, menselijke zorg vervangt, wordt dit jaar weggenomen. Want de trend is dat we kijken hoe AI de zorgprofessionals kan helpen, zonder dingen over te nemen. Steeds vaker wordt technologie ingezet om efficiënter te werken. Dit leidt tot minder druk op de gezondheidszorg. De arts of zorgverlener heeft dan meer tijd om een patiënt of cliënt de zorg te geven die nodig is. Zo wordt de zorg een stuk menselijker.
Ook op de afdeling Radiologie van ziekenhuizen wordt gebruik gemaakt van technologie om efficiënter te werken. Zo kan AI helpen bij het beoordelen van echo’s en aangeven of er bepaalde afwijkingen zijn. Komen er bijvoorbeeld 60 foto’s uit, dan laat AI de arts weten welke foto’s anders zijn dan normaal en dus extra aandacht nodig hebben. Op die manier ziet de arts niks over het hoofd.
Meer interessante trends lees in je ons artikel AI-trends in de zorg.
Trends voor persoonlijke zorg.
Al deze mooie ontwikkelingen hebben 1 ding gemeen: ze brengen een patiënt of cliënt beter in beeld en helpen om zorgprocessen effectiever of schaalbaarder te maken. Alles om de persoonlijke zorg te verlenen die ook in de toekomst nodig blijft.
Innovatie hub
Op zoek naar nieuwe, innovatieve ideeën voor ondernemers? Kom naar onze Innovatie Hub en laat je inspireren.