Groei

Tisha van Lammeren over de kracht van rebranding: hoe T-Mobile evolueerde tot Odido.

Het afgelopen jaar maakte T-Mobile een bijzondere reis. Het merk transformeerde naar Odido. Deze transformatie duurde bijna 2 jaar. Tisha van Lammeren, onze eigen consumer en programmaleider van de brand transformatie (CCO), deelt haar belangrijkste lessen en persoonlijke inzichten.
Clock 3 min

Het kan ook zo

Het kan ook zo

We zijn er voor je. Wat voor ondernemer je ook bent.

Lees meer
Opmerkelijke groei: 6 belangrijke momenten.

Tisha werkt al sinds 2005 bij T-Mobile en heeft het merk dus écht zien groeien. Volgens haar zijn er 6 belangrijke momenten die de groei en evolutie naar Odido hebben vormgegeven:

Focus op de zakelijke markt
‘1 van de eerste beslissende momenten voor Odido was de strategische beslissing om te focussen op het zakelijke segment. Dit bleek een slimme zet. Het zorgde niet alleen voor meer omzet, maar ook voor een grotere klanttevredenheid.’

Van alleen mobiel, naar een volledig pakket met internet en televisie

‘We boden eerst alleen mobiele internetdiensten aan. Al snel kwamen daar vaste internetdiensten en televisiediensten bij. Zo werd Odido de ultieme one-stop-shop voor communicatie.’

Lancering van vernieuwende proposities, zoals Unlimited
‘Door de markt uit te dagen en onbeperkte data aan te bieden, konden we ons onderscheiden van de concurrentie.’

Investeringen in netwerktechnologie

‘We hebben flink geïnvesteerd om ‘s werelds beste mobiele netwerk te worden. Ook zorgt onze samenwerking met glasvezelpartijen voor een betrouwbare en snelle verbinding.’

Herpositionering van ons merk
‘Waar we eerst een puur functioneel merk waren, zijn we nu menselijk, optimistisch en vooruitstrevend.’

Lancering van Odido
‘We hebben met meer dan 700 mensen en 100 partners hard gewerkt aan deze lancering. Als alles dan samenkomt, is dat heel bijzonder. De overgang van T-Mobile naar Odido opent nieuwe deuren en biedt kansen om te groeien.’

Van T-Mobile naar Odido: een innovatieve reis.

Rebranding is vaak een strategische zet om een merk nieuw leven in te blazen. En om beter aan te sluiten op de veranderende behoeften van de markt. Tisha vertelt ons meer over dit proces. ‘Odido is op 5 september gelanceerd, maar het idee startte ongeveer 2 jaar geleden. Het begon allemaal met het verkennen van de mogelijkheid om de merken T-Mobile en Tele2 samen te voegen. Dit besluit opende de deur naar een wereld van mogelijkheden en strategische keuzes. Het belangrijkste doel was duidelijk: een echt Nederlands merk neerzetten dat van onszelf is.’ En zo werd Odido geboren.

De nieuwe visie op merkontwikkeling.

Als je een sterk merk herpositioneert, gaat het niet alleen om een nieuw logo ontwerpen. ‘We hebben een bedrijfstransformatie gedaan, met een nieuwe strategie, nieuwe positionering, nieuwe merknaam en nieuwe cultuurwaarden’, vertelt Tisha. ‘Je moet naar binnen kijken om de kerncultuur en waarden van je bedrijf te begrijpen. Maar je moet ook naar buiten kijken om te begrijpen waar mensen zich zorgen over maken.’ Denk dus als bedrijf niet alleen na over wat je doet. Maar ook over waarom je het doet. En hoe je bijdraagt aan de samenleving. Technologie hoeft niet koud en afstandelijk te zijn. Het kan juist bijdragen aan een diepere menselijke connectie. ‘We willen technologie menselijker maken en een positieve impact hebben op de wereld om ons heen.’

Een maatschappelijk merk.

Odido is niet alleen te zien als een telecomaanbieder. Het is ook een maatschappelijk bedrijf. ‘Met 8 miljoen gebruikers en een sterke financiële positie, geloven we sterk in onze maatschappelijke verantwoordelijkheid’, vertelt Tisha. ‘Technologie is steeds in ontwikkeling. En we willen dat iedereen mee kan blijven doen. Daarom is het belangrijk dat ouderen nieuwe technologieën begrijpen.’ Voor deze groep mensen organiseert Odido regelmatig smartphone-workshops. ‘We gaan ook langs bij basisscholen om scholieren meer te leren over digitale veiligheid. Samen met Bureau Jeugd & Media hebben we hier een speciaal lespakket voor samengesteld.’ Een ander belangrijke samenwerking is die met Join Us. Join Us zet zich in om eenzaamheid onder jongeren te verminderen. Ze brengen hen met elkaar in contact én maken ze sociaal sterker. ‘De samenwerking met TeamNL en NOC*NSF en de gedeelde ambitie om Nederland aan het sporten te krijgen, sluit hier goed bij aan.’

Tips voor rebranding.

Denk je zelf aan een rebranding? Weet dan dat besluiten nemen en implementeren tijd kosten. Voordat je een nieuwe positionering, naam, logo of merkidentiteit kiest, is het belangrijk om na te denken over wie je wil zijn als bedrijf. Wat zijn je kernwaarden en wat wil je uitstralen? Begrijpen wat je doelgroep wil en wat hen aanspreekt, is van onschatbare waarde als je een effectieve bedrijfstransformatie ontwikkelt. Tisha benadrukt het belang van deadlines. Dit kan de drijvende kracht zijn achter vooruitgang en actie. ‘Zonder een deadline gebeurt er gewoon niets’, merkt ze op. Daarom stond onze lanceringsdatum 5 september 2023 al een jaar vast. Ook vertelt ze meer over het belang van een ijzersterk team om de visie tot leven te brengen. ‘Het succes van een bedrijfstransformatie staat of valt met de mensen die eraan werken.’

De toekomst van Odido.

De toekomst van Odido ziet er opwindend uit. Met innovatie, maatschappelijke betrokkenheid, technologische vooruitgang en uitbreiding als kernthema’s. ‘De overgang naar Odido is een nieuw begin. We zijn vastberaden om een positieve impact te blijven maken in de wereld van telecommunicatie en daarbuiten. We zullen iedere dag hard werken om te bewijzen dat waar we als merk voor staan ook waarmaken.’

Het kan ook zo

Het kan ook zo

We zijn er voor je. Wat voor ondernemer je ook bent.
Lees meer
Beeld: Odido