Ruimtevaart lijkt voor veel mensen iets ingewikkelds, iets voor wetenschappers en experts. Toch is ruimtevaart nog nooit zo aantrekkelijk geweest voor ondernemers als nu. De kosten voor de productie en exploitatie van satellieten zijn bijvoorbeeld nog nooit zo laag geweest. En ook de lanceerkosten zijn door het gebruik van herbruikbare raketten een stuk lager dan een aantal jaar geleden. Dit biedt ondernemers kansen om de zakelijke toepassingen ervan te verkennen, zoals space data-as-a-service.
Wat is space data-as-a-service?
In de ruimte wordt een enorme hoeveelheid data verzameld. Data die je kan gebruiken voor veel verschillende doeleinden. Denk aan grote doelen zoals militaire communicatie soepel laten verlopen, klimaatverandering monitoren en noodsituaties snel opsporen. Maar wist je dat je ook op kleinere schaal kan denken? De verzamelde ruimtedata kan bijvoorbeeld worden ingezet om zelfrijdende auto’s te besturen of om het Internet of Things (IoT) nóg slimmer te maken. Space data-as-a-service is dus niets meer dan data-as-a-service op basis van gegevens uit de ruimte. Een bijna onuitputtelijke bron van informatie.
Zo zet je space data-as-a-service in.
De hoeveelheid data die vanuit de ruimte naar aarde wordt verzonden groeit razendsnel. Experts verwachten dat de informatiestroom maar liefst 14 keer groeit tussen 2020 en 2030. Hoe meer verschillende informatie er wordt verzameld, hoe breder de verzamelde informatie inzetbaar zal zijn. Deloitte verwacht de komende jaren in ieder geval een groei van de volgende toepassingen van ruimtedata:
- Betere en meer nauwkeurige observaties van de aarde en haar grondstoffen. De verzamelde data zal worden gebruikt om de landbouw te ondersteunen. Hoe? Door beter inzicht te krijgen in beschikbare grondstoffen kan landbouwgrond beter en duurzamer worden gebruikt.
- Edge computing in de ruimte. Edge computing is het slimmer maken van IoT-apparaten, waardoor ze minder afhankelijk zijn van centrale dataverwerking in de cloud. Als dit al bij de bron in de ruimte gebeurt, zal edge computing zorgen voor nóg snellere gegevensverwerking en overdracht op aarde.
- Data-analyse met behulp van AI. In de ruimte worden enorme hoeveelheden data verzameld. Hoe sneller de verzamelde gegevens worden geanalyseerd, hoe eerder de data bruikbaar is.
- De inzet van zeer gedetailleerde (geografische) informatie. Hoe meer (geografische) informatie er wordt verzameld, hoe breder deze informatie kan worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan de (door)ontwikkeling van Digital Realty-technologieën zoals AR, VR en digital twins. Handig als je wil ondernemen in de Metaverse en daar een exacte kopie wil maken van je bedrijf. Maar denk ook aan nog meer gedetailleerde GPS-informatie die kan helpen bij het besturen van zelfrijdende auto’s.
De belangrijkste databronnen.
Data is dus heel belangrijk. Maar hoe wordt al die data eigenlijk verzameld? Volgens Deloitte zijn er 3 belangrijke bronnen:
- Observatiesatellieten: deze satellieten verzamelen informatie over het aardoppervlak en de atmosfeer met camera’s, radars en spectrometers. De verzamelde informatie wordt gebruikt om het aardoppervlak en de atmosfeer te bestuderen en te monitoren. De verzamelde gegevens zijn onder andere goed bruikbaar in de landbouwsector.
- Wereldwijde satellietnavigatiesystemen: satellietsystemen als GPS, GLONASS en BeiDou leveren live locatie- en tijdinformatie die gebruikt wordt voor plaatsbepaling en navigatie. Handig voor zelfrijdende auto’s en zelfstandig vliegende drones, maar ook zeer goed bruikbaar voor AR- en VR-doeleinden.
- Telecommunicatiesatellieten: deze satellieten reizen in een baan om de aarde om data-, spraak- en videosignalen uit te zenden en te ontvangen. Dankzij deze satellieten kunnen we overal ter wereld bellen en internetten. Ook kunnen ze helpen om nog meer apparaten aan te sluiten op het Internet of Things.
Pak je kans.
De ruimtevaartmarkt groeit snel. Space data-as-a-service biedt ondernemers veel mogelijkheden. Om deze kansen te benutten moeten publieke organisaties en bedrijven volgens Deloitte goed samenwerken. Zo kunnen ze samen kansen pakken. Deloitte verwacht dat (bedrijfs-)technologische innovaties de kosten voor (ondernemen in) de ruimte zullen blijven verlagen. Zo wordt zelf een satelliet de ruimte in sturen steeds toegankelijker. Stap jij ook in?
Het Internet of Things.
Met het Internet of Things ben je klaar voor de toekomst. Doordat apparaten slim met elkaar communiceren kunnen ondernemers processen verbeteren, nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelen en duurzaam ondernemen. Zo ben je klaar voor een mooie toekomst. Ontdek de eindeloze mogelijkheden van IoT van Odido Business en start vandaag nog met toekomstbestendig ondernemen.