Connectiviteit

De technologie achter de discotaxi. De leukste taxi van Amsterdam (die ooit Justin Timberlake vervoerde).

Een taxirit saai? Niet als je instapt bij Maroni Sonelli. De enige echte discotaxi van Nederland. Al bijna 25 jaar brengt Sonelli zijn klanten in Amsterdam van A naar B onder het genot van muziek. Zelf noemt hij het een uit de hand gelopen hobby, maar ook een baan waarin hij geen stress kent en altijd vrolijk is. We spraken Sonelli over het ontstaan van de discotaxi en over de groei die hij de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.

Clock 3 min
Artikel delen

Een uit de hand gelopen hobby dus en geen vooropgezet plan. Toch komt het idee van muziek in de taxi niet helemaal uit de lucht vallen. Sonelli vertelt: ‘Ik ben opgegroeid in Suriname. Daar is het heel normaal dat er in de bussen muziek wordt gedraaid. Iets wat ik van kinds af aan al heel leuk vond. Toen ik naar Nederland kwam en hier in de jaren ‘90 taxichauffeur werd, vond ik mijn baan eigenlijk maar saai. Ik dacht: zodra ik eigen rijder (zelfstandig transportondernemer) word, bouw ik mijn auto vol met speakers, zodat ik altijd muziek in mijn taxi heb. En dat is precies wat ik heb gedaan.’

Niets houdt je tegen

discotaxi-maroni-sonelli-founders-web

Ontdek hoe je met het netwerk van Odido, jouw dromen kunt waarmaken.

LEES MEER!
Snelle groei.

Inmiddels heeft Sonelli’s discotaxi veel meer dan alleen een paar speakers. Met discolampen en een microfoon toverde hij zijn auto om tot een volwaardige club. Sonelli: ‘Al zo lang als ik rij, draai ik muziek in mijn taxi. Als collega’s in de taxicentrale of op de weg mijn stem over de radio hoorden, hoorden ze ook mijn muziek. Daar hebben we de disco taxichauffeur weer, klonk het dan lachend. Na een tijdje dacht ik, ik ga een echte disco maken van mijn taxi. Ik bouwde wat discolampen en een zangmicrofoon in mijn auto en zo werd mijn taxi de discotaxi.’ Vanaf dat moment ging het snel. In oktober 1999 werd Sonelli benaderd door TCA (Taxicentrale Amsterdam) die een mooie reclamestunt zag in de discotaxi. Er werden foto’s gemaakt, video’s en de discotaxi werd internationaal nieuws. Sonelli’s bekendste klant? Justin Timberlake. Zo’n 15 jaar geleden bracht Sonelli de wereldberoemde popster naar zijn albumpresentatie in Amsterdam.

Een echte entertainer.

Toen de discotaxi bekender werd, werd Sonelli’s idee al snel overgenomen door anderen. Zowel in Nederland, als in het buitenland. Toch heeft Sonelli iets wat hem onderscheidt van anderen. Sonelli: ‘Ik draai niet alleen maar muziek in mijn taxi, ik entertain mijn klanten ook. Andere chauffeurs laten hun klanten karaoke zingen in hun taxi, ik ga een stap verder. Door zelf te zingen en door grappen te maken sta ik echt met mijn passagiers in contact. Dat maakt mijn werk ook zo leuk. En het zorgt ervoor dat ik geen stress ervaar. Natuurlijk ben ik ook wel eens chagrijnig, maar mijn werk vrolijkt me op. De muziek en het plezier van mijn klanten, daar word ik echt vrolijk van. Het mooiste vind ik het als mensen niet weten dat ze in de discotaxi stappen. Is dit een grap? Hangt er een verborgen camera? Heerlijk! In soms maar 15 minuten kan ik mensen de tijd van hun leven bezorgen.’

Een snelle en stabiele internetverbinding.

In de bijna 25 jaar dat Sonelli zijn discotaxi rijdt, is er veel veranderd. Ook op het gebied van technologie. Sonelli: ‘Toen ik begon, werkte ik met CD-wisselaars. In totaal kon ik zo’n 900 songs draaien. Later kwamen de mp3-spelers, voor die tijd een grote technologische vooruitgang. Die mp3’s moest ik dan thuis van tevoren downloaden en op een harde schijf zetten. Tegenwoordig stream ik muziek vanaf een iPad. Via Spotify, Soundcloud en een DJ-programma. Daar heb ik een goede internetverbinding voor nodig. Als mijn iPad uitvalt, gebruik ik mijn mobiele telefoon. Streamen zorgt er ook voor dat mijn klanten hun eigen muziek kunnen kiezen. Als iemand van tevoren mijn taxi bestelt, vraag ik diegene welke muziek hij of zij graag wil horen onderweg, zodat ik die kan streamen in de taxi. Soms laat ik mensen hun eigen muziek afspelen. Dan maken ze verbinding met mijn installatie via Bluetooth. Daarnaast gebruik ik veel social media. De meeste van mijn klanten kennen me via mond-tot-mond reclame en zoeken me vervolgens op via Google, Facebook of Snapchat. Of ze sturen me een e-mail. Het is dus belangrijk dat ik altijd goed bereikbaar ben.’

Kijk wat er kan met Odido Business.

Odido ondersteunt Sonelli in zijn connectiviteit, zodat niets hem tegenhoudt en hij fijn met zijn discotaxi kan blijven rijden. Benieuwd hoe Odido jou kan helpen? Kijk wat er kan met Odido Business. Samen maken we je droom waar.

discotaxi-maroni-sonelli-founders-web

Niets houdt je tegen

Ontdek hoe je met het netwerk van Odido, jouw dromen kunt waarmaken.

LEES MEER!
Artikel delen
Beeld: Odido