Technologie

Raak nooit meer data kwijt met een back-up.

Back-ups maken is iets wat veel mensen vergeten. Maar zeker voor ondernemers is regelmatig een back-up maken belangrijk. In dit artikel leggen we je uit waarom. En je krijgt 7 tips om op een slimme manier back-ups te maken.
Clock 3 min
Artikel delen

Wat is een back-up? Een back-up is een kopie van al je belangrijke bestanden, zoals klantgegevens, een presentatie voor een nieuwe klant, uitgewerkte projecten, foto’s, video’s en e-mails. In plaats van je bestanden op 1 plek te bewaren, zoals op je laptop of telefoon, maak je een kopie op een andere veilige plek.

Waarom is een back-up maken zo belangrijk?

Bestanden raken kwijt. En waarschijnlijk vaker dan je denkt. Een foutje kan ervoor zorgen dat je maanden werk verliest. Een computer of telefoon kan kapotgaan, kwijtraken of gestolen worden. Maar het kan ook gebeuren dat je per ongeluk het verkeerde bestand wist. Of dat criminelen gegevens stelen tijdens een cyberaanval. Reden genoeg dus om voorzichtig te zijn. Een paar feitjes:

  • In 29% van de gevallen van dataverlies worden gegevens of bestanden per ongeluk gewist.
  • 21% van alle mensen heeft nog nooit van zijn leven een back-up gemaakt.
  • Per minuut raken er maar liefst 113 mobiele telefoons kwijt.
  • 30% van alle computers is al geïnfecteerd met malware.

7 slimme tips om back-ups te maken.

Overtuigd? Mooi. Ga aan de slag met deze 7 slimme tips om back-ups te maken.

Tip 1: maak een back-up in de cloud.

Een slimme zet is om je gegevens in de cloud te bewaren. Het grootste voordeel van deze oplossing is dat je back-up altijd en overal beschikbaar is. Ook kan de cloud, in tegenstelling tot een externe harde schijf of usb-stick, niet kapotgaan of kwijtraken. Zorg wel dat je back-up goed beveiligd is, zodat anderen niet zomaar bij je gegevens kunnen.

Tip 2: maak een back-up op een externe harde schijf of usb-stick.

Een oude maar vertrouwde manier van om een back-up te maken is je gegevens en bestanden opslaan op een externe harde schijf of usb-stick. Het voordeel is dat je maar 1 keer opslagruimte hoeft te kopen en dat alleen jij toegang hebt tot je gegevens. Het nadeel van deze methode is dat zowel een externe harde schijf als een usb-stick kapot kunnen gaan of gestolen kunnen worden. Gebruik deze methode daarom het liefst niet als enige back-up methode, maar als aanvulling op een cloud of andere online back-up.

Tip 3: laat een specialist een back-up van je pc maken.

Wil je graag een back-up maken van je eigen computer of van een aantal bedrijfspc’s, maar doe je dat liever niet zelf? Roep dan de hulp in van een specialist. Zo weet je zeker dat er van al je gegevens en bestanden een volledige en veilige back-up wordt gemaakt. Een paar veel gebruikte pc-back-up-specialisten zijn Backblaze, iDrive, Acronis en LiveDrive.

Tip 4: maak een reservekopie van je telefoon.

Een back-up maken van je telefoon gebeurt niet automatisch. Wist je bijvoorbeeld dat Apple je foto’s en bestanden niet opslaat als je een reservekopie van je iPhone maakt? Dat komt omdat deze gegevens 9 van de 10 keer in iCloud opgeslagen zijn. Handig, maar het grote nadeel hiervan is dat je je gegevens kwijt bent als je iCloud-account wordt gehackt. Gebruik daarom een andere cloud-opslag of back-up-partij voor back-ups van belangrijke bestanden en foto’s die op je telefoon staan.

Tip 5: maak een back-up via een NAS.

Deze tip is vooral interessant voor kleine bedrijven en ervaren pc-gebruikers. Maak een back-up via NAS (Network Attached Storage). Dit is een soort draadloze harde schijf die je kan gebruiken voor netwerkopslag. Je koopt een NAS bij een elektronicazaak of webshop die elektronische producten verkoopt.

Tip 6: maak een back-up van je website.

Je website is vaak het eerste wat klanten van je bedrijf zien. Daarom is het belangrijk om ook van je website een back-up te maken. Dat doe je zo: open de file manager via het webhostingbedrijf dat je website beheert of via een FTP-server. Kopieer vervolgens alle mappen van de website naar een map op de harde schijf of naar de cloud. Zo kan je je website snel herstellen als er iets misgaat.

Tip 7: maak een back-up van WhatsApp.

WhatsApp wordt steeds meer zakelijk gebruikt. Het is dus verstandig om ook van deze app regelmatig een back-up te maken. Zo raak je je gesprekken met klanten nooit meer kwijt. De back-up maak je via de exportfunctionaliteit van WhatsApp of via de functie reservekopie. Goed om te weten: reservekopieën buiten de export om kan je alleen opslaan bij het besturingssysteem van je telefoon. Bij iPhone is dat iCloud, bij Android Google Drive.

Hulp nodig?

Een back-up maken is altijd een goed idee. Odido kan je helpen met onze veilige cloud- en netwerkoplossingen. Met Cloud Connect van Odido Business bijvoorbeeld. Of met een eigen bedrijfsnetwerk. Meer weten? Kijk snel hoe Odido je helpt om veilig online te werken én back-ups te maken.

Artikel delen
Beeld: Odido