Technologie

Onderzoek PwC: ‘Metaverse zal snel ieder aspect van je bedrijf raken’.

De Metaverse wordt steeds populairder, niet alleen bij particulieren maar ook bij bedrijven en ondernemers. PwC, een grote zakelijke dienstverlener, heeft onderzoek gedaan en geconcludeerd dat de digitale wereld van de Metaverse binnenkort invloed zal hebben op alle aspecten van je bedrijf. Benieuwd naar wat ze nog meer hebben ontdekt? In dit artikel hebben we de belangrijkste resultaten van het PwC Metaverse-onderzoek voor je op een rij gezet.

Clock 4 min
Artikel delen

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 82% van de leidinggevenden verwacht dat ze binnen 3 jaar plannen moeten maken voor de Metaverse in hun bedrijfsactiviteiten. PwC heeft ook gekeken naar wat de volgende slimme stappen zouden zijn voor ondernemers in de Metaverse. Op basis van het onderzoek hebben ze 6 voorspellingen gedaan.

Voorspelling 1: bedrijven worden de belangrijkste gebruikers van de Metaverse.

In het begin was de Metaverse vooral voor gamers, met online games, chatten via avatars en virtuele shows van artiesten. Maar later begonnen steeds meer bedrijven de Metaverse te gebruiken. Zo werd winkelen met cryptocurrency steeds gebruikelijker. Je koopt een digitaal product in de Metaverse en krijgt vervolgens het fysieke product bij je thuisbezorgd.

PwC denkt dat dit zal blijven groeien, en in 2023 zullen bedrijven zelfs de leiding nemen in de Metaverse. Winkels zijn niet de enige, zelfs kantoren gaan de Metaverse in. Maar liefst 42% van de ondervraagden in het onderzoek van PwC gaf aan de Metaverse te (willen) gebruiken voor onboarding en training van collega’s, op de voet gevolgd door interactie met collega’s en het creëren van virtuele content voor klanten. Beide werden genoemd door 36% van de ondervraagden.

Voorspelling 2: vertrouwen is cruciaal voor het succes van de Metaverse.

PwC gelooft dat het succes van de Metaverse meer afhangt van vertrouwen dan van hoe goed het werkt. Ze bedoelen vooral dat de digitale beveiliging belangrijk is. Als ondernemer moet je de veiligheidsrisico’s van digitaal zakendoen begrijpen en zorgen dat je jezelf en je klanten goed beschermt. Niemand wil dat zijn bedrijf of klanten slachtoffer worden van fraude, een beveiligingsprobleem of inbreuk op de privacy. Daarom is het belangrijk om de risico’s van digitaal zakendoen te begrijpen en ze zoveel mogelijk te verminderen. Dit vergroot het vertrouwen van je klanten (en collega’s) in de Metaverse.

Voorspelling 3: AI en XR worden leiders van de Metaverse.

Artificial Intelligence (AI) en Extended Reality (XR – verzamelnaam voor Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality) hebben meer en meer de toekomst. Zeker in de Metaverse. VR en AR worden vaker gebruikt voor onboarding, trainingen, samenwerken en klantervaringen. AI is daarnaast een handige tool waarmee je makkelijk inzichten verkrijgt in massa’s gegevens. Kom er bijvoorbeeld achter wat Metaverse-avatars zoal kopen of doen, wie ze ontmoeten en hoe ze met merken omgaan. Daarnaast kan AI je helpen om interessante Metaverse-ervaringen en unieke klantervaringen te creëren, zelfs als je geen technische achtergrond hebt.

Natuurlijk brengt het gebruik van AI en XR ook risico’s met zich mee. Wees alert op deepfakes en misbruik. En houd er rekening mee dat het gebruik van AI hoogstwaarschijnlijk zal leiden tot nieuwe, Metaverse-specifieke regelgeving voor AI in verschillende rechtsgebieden.

merken-metaverse-decentraland-sandbox-voxels-somnium-space-founders_web

Voorspelling 4: de Metaverse wordt belangrijk voor zakelijk leiders.

Nu de Metaverse (potentieel) overal aanwezig is, zou elke zakelijk leider er volgens PwC een rol in moeten spelen. Als gevolg van de nieuwe verantwoordelijkheden die ontstaan door de opmars van de Metaverse geeft PwC de volgende tips:

  • CEO’s en raden van bestuur: maak van de Metaverse een prioriteit. Bereid je bedrijf voor op veranderende verwachtingen van klanten en medewerkers én op nieuwe bedreigingen en risico’s.
  • Algemeen directeuren: help bij het invoeren en gebruiken van nieuwe tools en technologieën die ondernemen in de Metaverse makkelijker maken.
  • Hoofd marketing: denk na over klantbinding, klantervaring en merkbouwen in een digitaal universum en pas hier je (huidige) marketingplannen en -strategieën op aan.
  • Hoofd financiën: verdiep je in de verschillende cryptocurrencies. In een digitale wereld betaal je namelijk ook met digitale betaalmiddelen.
  • HR-managers: gebruik de Metaverse voor werving, onboarding, trainingen, connectiviteit en samenwerking.
  • Juridisch adviseurs: verdiep je goed in de wet- en regelgeving rondom de Metaverse en digitale dienstverlening in het algemeen. En zorg ervoor dat je altijd op de hoogte blijft. In een digitale wereld kan er snel veel veranderen. Ook op het gebied van wet- en regelgeving.
  • Het belangrijkste advies van PwC? Doe dit niet alleen, maar werk samen met je IT-manager, chief information officer (CIO) en security officer. Samen bereik je meer dan alleen.

Voorspelling 5: de Metaverse zal blijvend impact hebben.

Dat de Metaverse het leven van consumenten en ondernemers op meerdere vlakken makkelijker gaat maken, mag duidelijk zijn. De Metaverse zal goed zijn voor mens en milieu, denkt PwC. Door vergaderingen op kantoor te vervangen door digitale vergaderingen in de Metaverse hoeven collega’s minder naar kantoor te reizen. Mogelijk kan zelfs het aantal zakenreizen naar het buitenland door deze ontwikkelingen omlaag. En door consumenten eerst digitaal producten te laten uitproberen voordat ze overgaan tot aanschaf, zorgt hopelijk voor minder retouren.

De Metaverse biedt ook kansen voor meer inclusieve bedrijven. In een digitale wereld ben je niet gebonden aan locaties en tijdzones, wat het aannemen van mensen van over de hele wereld makkelijker maakt. Ook maakt werken in een digitale wereld het makkelijker voor mensen met een arbeidshandicap om zich in te zetten voor je bedrijf. In de Metaverse kan iedereen altijd en overal aan de slag met de voorzieningen die hij of zij nodig heeft.

Voorspelling 6: bereid je voor op de uitdagingen van de Metaverse.

Hoewel de Metaverse voordelen biedt, brengt het ook uitdagingen met zich mee. Nieuwe technologieën vragen namelijk om nieuwe vaardigheden en gespecialiseerde kennis, zoals beveiligingsmaatregelen gericht op privacy en digitaal betalingsverkeer, zowel met echt geld als met cryptocurrency, maar ook aan webdesigners, internet UX-specialisten en 3D-kunstenaars die helpen om je medewerkers en klanten de ultieme digitale ervaring te bezorgen. Hoe groter de Metaverse wordt, hoe meer de vraag naar vakspecialisten groeit. Het is belangrijk om op tijd de juiste mensen aan te nemen of op te leiden.

De Metaverse blijft.

De Metaverse gaat ondernemers veel brengen, maar vraagt tegelijkertijd ook veel van hen. Profiteer van de voordelen van de Metaverse en zorg dat je op tijd meedoet. Neem technologische stappen, werf en train de juiste mensen, en begin nu al met het integreren van online en offline activiteiten in je bedrijf. Want wat je er ook van vindt: de Metaverse blijft.

Artikel delen
Beeld: Odido