Productiviteit

Zo blijf je verbonden met je personeel op afstand.

Hoe blijf je verbonden met personeel dat veel op afstand werkt? En wat hebben ze nodig om zo goed mogelijk te presteren? Auteur en spreker Jan van Setten vertelt hoe je je medewerker op nummer 1 zet – met actief en gemotiveerd personeel als resultaat.
Clock 3 min

Niet de winstdoelstelling of een lijstje KPI’s, maar de mens is de motor van de business. Jan van Setten weet nog precies waar hij dat voor het eerst hoorde. ‘Het was 1998 en ik was manager bij Alcoa, een groot aluminiumbedrijf. Tijdens een managementmeeting in het buitenland zei de grote baas: jongens, iedereen gaat nu voor 2 uur naar buiten en de opdracht is: create something new. Verder gaf hij geen instructies.’

Jan: ‘Ik dacht: wat is dit joh? Maar even later vond ik mezelf toch buiten terug op een bankje, nadenkend over something new. Ik had geen idee waarom, maar ik deed het wel.’ Achteraf gezien was dat het vonkje dat Van Setten bracht op het spoor waar hij nu op zit. Hij houdt zich nu bezig met de psychologische gedragskant van het bedrijfsleven. Waarom geven medewerkers hun volle 100% voor een bedrijf bijvoorbeeld?

2 jaar na die managementmeeting startte hij in 2000 als zelfstandig coach, spreker en schrijver. Zijn boek Hoe krijg je ze zover was een management-bestseller. Met zijn optredens heeft hij al duizenden organisaties bereikt, waaronder bedrijven als ING, AFAS software en Nestlé.

Alle neuzen weer dezelfde kant op.

Met Van Setten praten we over hoe je ervoor zorgt dat je personeel het goed heeft bij je als werkgever. Een goed moment nu iedereen na de zomervakantie weer terugkomt op zijn plek. Alle neuzen moeten weer dezelfde kant op, maar dat kan best lastig zijn met een team dat deels thuiswerkt en alle nieuwe communicatie- en IT-mogelijkheden.

Jan van Setten ziet vooral kansen: ‘De kracht van een goede relatie tussen jou en je werknemers is een sommetje van de kwaliteit keer de hoeveelheid contactmomenten. IT heeft ons hierin geweldig geholpen. Zowel de technische kwaliteit als de mogelijke hoeveelheid is sterk toegenomen.’

Die contactmomenten vallen of staan met de juiste technische middelen: een perfecte internetverbinding en een comfortabele werkplek. Maar aandacht voor menselijk contact en ieders welzijn is net zo belangrijk, zegt Van Setten. ‘IT heeft ons de kansen gegeven om vaak contact te hebben op verschillende manieren. Het is aan jou als ondernemer om ook de inhoudelijke kwaliteit van die contactmomenten goed in te vullen.’

Handelen vanuit 6 basisbehoeftes.

Die inhoud bedenk je natuurlijk niet alleen vanuit jezelf als ondernemer; volgens Van Setten moet je net zoveel kijken naar de persoonlijke behoefte van je medewerker. ‘Ik zeg altijd: behandel een ander niet zoals jezelf behandeld wil worden. Je behoeftes zullen nooit precies hetzelfde zijn als die van je collega.’

In de basis handelt iedereen vanuit zes behoeftes, legt Van Setten uit. De behoefte aan 1. zekerheid 2. structuur 3. erkenning, 4. macht of invloed 5. saamhorigheid en 6. zingeving. ‘Voor iedereen staan die metertjes per behoefte anders ingesteld. Die behoeftes liggen vast. Dat zit nu eenmaal in je. Maar de manier waarop je met die behoeftes omgaat, kan je wel veranderen.’

Van Setten stelt dus dat iemands basisbehoeftes vastliggen, maar dat er uiteindelijk wel een balans uit moet komen. ‘Als ik grote behoefte heb aan samenhorigheid, terwijl ik je nooit op kantoor zie, dan gaat dat knellen. Daar moeten we elkaar in helpen. Bijvoorbeeld: je mag je eigen ding doen thuis, maar dan wil ik wel graag regelmatig bellen of skypen om te horen hoe het met je gaat. En bedenk ik een wekelijkse teamlunch om elkaar weer even te zien.’

Wil je nog meer voorbeelden over het in balans brengen van de behoeftes van het personeel en van het bedrijf? Lees in de whitepaper met Jan van Setten praktische tips over hoe je inzoomt op de drijfveren van je medewerker.

Mensen haken af als ze niet gezien worden.

Uit zijn jarenlange advieservaring bij verschillende bedrijven weet Van Setten dat mensen afhaken als ze niet gezien worden in een bedrijf. Een gemiste kans, volgens hem. ‘In deze arbeidsmarkt is de blik van veel managers gericht naar buiten. De focus ligt bij het aantrekken van nieuw personeel dat met auto’s en bonussen moet worden binnengehaald. Dat kan een bestaande medeweker sterken in het gevoel: ja hallo, en ik dan?’

Als iemand zich niet gezien voelt, zal diegene niet enthousiast reageren als er een nieuw systeem of methode wordt voorgesteld. ‘De teamleider ziet dat nieuwe CRM-systeem bijvoorbeeld helemaal zitten, maar de mensen die het moeten doen, hebben dat hele proces niet meegemaakt. Maak ze onderdeel van dat proces, anders raak je de connectie kwijt.’ Hoe je dat precies doet, legt Van Setten in 4 duidelijke stappen uit in de whitepaper. Download ‘m hier.

Balans tussen mens en techniek.

Als hij het vergelijkt met zijn beginperiode als adviseur, ziet Jan van Setten dat er op het vlak van productiviteit aan de ene kant veel is veranderd, maar aan de andere kant ook veel hetzelfde is gebleven. ‘Ik moet terugdenken aan toen ik mijn eerste telefoon in de auto kreeg. Man, ik was zo trots als een pauw. Ik kon bellen en werken tegelijk, fantastisch.’

Volgens van Setten gaat het in vraagstukken over productiviteit nu nog steeds over de balans tussen techniek en de mens. ‘Het zit in ons om altijd te willen groeien. Niemand wil terug, we willen vooruit. Als we die techniek nou inzetten om dat te bereiken, maar dan wel in menselijk contact blijven met elkaar. Ja, dán gaan mensen gas geven hoor.’

Beeld: Odido