Business
  • Groei
  • Productiviteit
  • Technologie
  • Connectiviteit
  • Academy
  • Zoeken
  • Business blog
  • Odido blog
Founders-jan-van-setten-personeel-web
Inhoudsopgave
  • 1. Alle neuzen weer dezelfde kant op.
  • 2. Handelen vanuit 6 basisbehoeftes.
  • 3. Mensen haken af als ze niet gezien worden.
  • 4. Balans tussen mens en techniek.
Overzicht Productiviteit

Zo blijf je verbonden met je personeel op afstand.

09-01-2023 Leestijd: 4 min.
Audio icon Audio icon
Deel dit artikel
Facebook share icon X share icon Whatsapp share icon Email share icon

Hoe blijf je verbonden met personeel dat veel op afstand werkt? En wat hebben ze nodig om zo goed mogelijk te presteren? Auteur en spreker Jan van Setten vertelt hoe je je medewerker op nummer 1 zet – met actief en gemotiveerd personeel als resultaat.

Niet de winstdoelstelling of een lijstje KPI’s, maar de mens is de motor van de business. Jan van Setten weet nog precies waar hij dat voor het eerst hoorde. ‘Het was 1998 en ik was manager bij Alcoa, een groot aluminiumbedrijf. Tijdens een managementmeeting in het buitenland zei de grote baas: jongens, iedereen gaat nu voor 2 uur naar buiten en de opdracht is: create something new. Verder gaf hij geen instructies.’

Jan: ‘Ik dacht: wat is dit joh? Maar even later vond ik mezelf toch buiten terug op een bankje, nadenkend over something new. Ik had geen idee waarom, maar ik deed het wel.’ Achteraf gezien was dat het vonkje dat Van Setten bracht op het spoor waar hij nu op zit. Hij houdt zich nu bezig met de psychologische gedragskant van het bedrijfsleven. Waarom geven medewerkers hun volle 100% voor een bedrijf bijvoorbeeld?

2 jaar na die managementmeeting startte hij in 2000 als zelfstandig coach, spreker en schrijver. Zijn boek Hoe krijg je ze zover was een management-bestseller. Met zijn optredens heeft hij al duizenden organisaties bereikt, waaronder bedrijven als ING, AFAS software en Nestlé.

Alle neuzen weer dezelfde kant op.

Met Van Setten praten we over hoe je ervoor zorgt dat je personeel het goed heeft bij je als werkgever. Een goed moment nu iedereen na de zomervakantie weer terugkomt op zijn plek. Alle neuzen moeten weer dezelfde kant op, maar dat kan best lastig zijn met een team dat deels thuiswerkt en alle nieuwe communicatie- en IT-mogelijkheden.

Jan van Setten ziet vooral kansen: ‘De kracht van een goede relatie tussen jou en je werknemers is een sommetje van de kwaliteit keer de hoeveelheid contactmomenten. IT heeft ons hierin geweldig geholpen. Zowel de technische kwaliteit als de mogelijke hoeveelheid is sterk toegenomen.’

Die contactmomenten vallen of staan met de juiste technische middelen: een perfecte internetverbinding en een comfortabele werkplek. Maar aandacht voor menselijk contact en ieders welzijn is net zo belangrijk, zegt Van Setten. ‘IT heeft ons de kansen gegeven om vaak contact te hebben op verschillende manieren. Het is aan jou als ondernemer om ook de inhoudelijke kwaliteit van die contactmomenten goed in te vullen.’

Handelen vanuit 6 basisbehoeftes.

Die inhoud bedenk je natuurlijk niet alleen vanuit jezelf als ondernemer; volgens Van Setten moet je net zoveel kijken naar de persoonlijke behoefte van je medewerker. ‘Ik zeg altijd: behandel een ander niet zoals jezelf behandeld wil worden. Je behoeftes zullen nooit precies hetzelfde zijn als die van je collega.’

In de basis handelt iedereen vanuit zes behoeftes, legt Van Setten uit. De behoefte aan 1. zekerheid 2. structuur 3. erkenning, 4. macht of invloed 5. saamhorigheid en 6. zingeving. ‘Voor iedereen staan die metertjes per behoefte anders ingesteld. Die behoeftes liggen vast. Dat zit nu eenmaal in je. Maar de manier waarop je met die behoeftes omgaat, kan je wel veranderen.’

Van Setten stelt dus dat iemands basisbehoeftes vastliggen, maar dat er uiteindelijk wel een balans uit moet komen. ‘Als ik grote behoefte heb aan samenhorigheid, terwijl ik je nooit op kantoor zie, dan gaat dat knellen. Daar moeten we elkaar in helpen. Bijvoorbeeld: je mag je eigen ding doen thuis, maar dan wil ik wel graag regelmatig bellen of skypen om te horen hoe het met je gaat. En bedenk ik een wekelijkse teamlunch om elkaar weer even te zien.’

Wil je nog meer voorbeelden over het in balans brengen van de behoeftes van het personeel en van het bedrijf? Lees in de whitepaper met Jan van Setten praktische tips over hoe je inzoomt op de drijfveren van je medewerker.

Mensen haken af als ze niet gezien worden.

Uit zijn jarenlange advieservaring bij verschillende bedrijven weet Van Setten dat mensen afhaken als ze niet gezien worden in een bedrijf. Een gemiste kans, volgens hem. ‘In deze arbeidsmarkt is de blik van veel managers gericht naar buiten. De focus ligt bij het aantrekken van nieuw personeel dat met auto’s en bonussen moet worden binnengehaald. Dat kan een bestaande medeweker sterken in het gevoel: ja hallo, en ik dan?’

Als iemand zich niet gezien voelt, zal diegene niet enthousiast reageren als er een nieuw systeem of methode wordt voorgesteld. ‘De teamleider ziet dat nieuwe CRM-systeem bijvoorbeeld helemaal zitten, maar de mensen die het moeten doen, hebben dat hele proces niet meegemaakt. Maak ze onderdeel van dat proces, anders raak je de connectie kwijt.’ Hoe je dat precies doet, legt Van Setten in 4 duidelijke stappen uit in de whitepaper. Download ‘m hier.

Balans tussen mens en techniek.

Als hij het vergelijkt met zijn beginperiode als adviseur, ziet Jan van Setten dat er op het vlak van productiviteit aan de ene kant veel is veranderd, maar aan de andere kant ook veel hetzelfde is gebleven. ‘Ik moet terugdenken aan toen ik mijn eerste telefoon in de auto kreeg. Man, ik was zo trots als een pauw. Ik kon bellen en werken tegelijk, fantastisch.’

Volgens van Setten gaat het in vraagstukken over productiviteit nu nog steeds over de balans tussen techniek en de mens. ‘Het zit in ons om altijd te willen groeien. Niemand wil terug, we willen vooruit. Als we die techniek nou inzetten om dat te bereiken, maar dan wel in menselijk contact blijven met elkaar. Ja, dán gaan mensen gas geven hoor.’

Beeld: Odido
Deel dit artikel
Facebook share icon X share icon Twitter share icon Email share icon

Gerelateerde artikelen

Productiviteit online word
08-04-2025

6 tips om online Word te gebruiken.

Goede zakelijke teksten schrijven voor je bedrijf? Het kan met een tekstverwerker. En zeg je tekstverwerker, dan zeg je Word. Gebruik je tegenwoordig ook online in je browser. Wel zo makkelijk, want zo staan je teksten meteen in de cloud. Maar wist je dat er veel meer tekstverwerkers zijn? In dit blog tippen we 6 online Word programma’s. Van gratis oplossingen tot uitgebreide pakketten. Zo is er altijd 1 die past bij je bedrijf.

Productiviteit modern-worplace-werkplek-web
22-05-2025

Het geheim van de perfecte moderne werkplek.

We werken steeds vaker hybride. Niet alleen op kantoor, maar ook thuis, onderweg of zelfs in het buitenland. Om dat goed te kunnen doen, hebben we een werkplek nodig die meebeweegt. Dat noemen we een moderne werkplek. Maar wat is het precies? En wat heb je nodig om die zo goed mogelijk in te richten? We zochten het voor je uit.

Productiviteit alternatief chatgpt
06-05-2025

5 goede alternatieven voor ChatGPT.

Je kan niet om de populariteit van ChatGPT heen. Dit slimme taalmodel beantwoordt snel je vragen. Het helpt je ook bij je werk. Zo reageer je sneller op mails, zet je aantekeningen makkelijk om naar notulen en werk je er makkelijker ideeën mee uit. Maar het model van OpenAI is niet het enige dat dat kan. Er zijn allerlei alternatieven voor ChatGPT. In dit artikel staan 5 van de beste op een rij, met voordelen en de prijs. Zo weet je na het lezen welke het beste past bij je werk.

Productiviteit excel alternatief
06-05-2025

5 handige Excel alternatieven.

Grote kans dat je als ondernemer weleens Excel gebruikt. Wil je eens wat anders uitproberen? In dit artikel zetten we goede Excel alternatieven voor je op een rij. En na het lezen weet je wat de voor- en nadelen zijn per programma.

Productiviteit copilot outlook
10-04-2025

Copilot in Outlook: sneller e-mails schrijven, beantwoorden, samenvatten én afspraken plannen.

Een vraag stellen aan een collega, een offerte sturen naar een klant of een afspraak bevestigen. Als ondernemer stuur je flink wat e-mails. Heb je veel taken en afspraken? Goed agendabeheer helpt je om je dag zo slim mogelijk in te delen. Microsoft Outlook is 1 van de meest bekende programma’s voor e-mail en agendabeheer. En nu is er Copilot, de handige AI-assistent van Microsoft. Maakt werken in Outlook slimmer en makkelijker. Want deze AI-assistent helpt je bij het schrijven van e-mails, planning en meer. In dit artikel vertellen we je hoe je alles uit Copilot in Outlook haalt.

Productiviteit online word
08-04-2025

6 tips om online Word te gebruiken.

Goede zakelijke teksten schrijven voor je bedrijf? Het kan met een tekstverwerker. En zeg je tekstverwerker, dan zeg je Word. Gebruik je tegenwoordig ook online in je browser. Wel zo makkelijk, want zo staan je teksten meteen in de cloud. Maar wist je dat er veel meer tekstverwerkers zijn? In dit blog tippen we 6 online Word programma’s. Van gratis oplossingen tot uitgebreide pakketten. Zo is er altijd 1 die past bij je bedrijf.

Productiviteit modern-worplace-werkplek-web
22-05-2025

Het geheim van de perfecte moderne werkplek.

We werken steeds vaker hybride. Niet alleen op kantoor, maar ook thuis, onderweg of zelfs in het buitenland. Om dat goed te kunnen doen, hebben we een werkplek nodig die meebeweegt. Dat noemen we een moderne werkplek. Maar wat is het precies? En wat heb je nodig om die zo goed mogelijk in te richten? We zochten het voor je uit.

Productiviteit alternatief chatgpt
06-05-2025

5 goede alternatieven voor ChatGPT.

Je kan niet om de populariteit van ChatGPT heen. Dit slimme taalmodel beantwoordt snel je vragen. Het helpt je ook bij je werk. Zo reageer je sneller op mails, zet je aantekeningen makkelijk om naar notulen en werk je er makkelijker ideeën mee uit. Maar het model van OpenAI is niet het enige dat dat kan. Er zijn allerlei alternatieven voor ChatGPT. In dit artikel staan 5 van de beste op een rij, met voordelen en de prijs. Zo weet je na het lezen welke het beste past bij je werk.

Productiviteit excel alternatief
06-05-2025

5 handige Excel alternatieven.

Grote kans dat je als ondernemer weleens Excel gebruikt. Wil je eens wat anders uitproberen? In dit artikel zetten we goede Excel alternatieven voor je op een rij. En na het lezen weet je wat de voor- en nadelen zijn per programma.

Productiviteit copilot outlook
10-04-2025

Copilot in Outlook: sneller e-mails schrijven, beantwoorden, samenvatten én afspraken plannen.

Een vraag stellen aan een collega, een offerte sturen naar een klant of een afspraak bevestigen. Als ondernemer stuur je flink wat e-mails. Heb je veel taken en afspraken? Goed agendabeheer helpt je om je dag zo slim mogelijk in te delen. Microsoft Outlook is 1 van de meest bekende programma’s voor e-mail en agendabeheer. En nu is er Copilot, de handige AI-assistent van Microsoft. Maakt werken in Outlook slimmer en makkelijker. Want deze AI-assistent helpt je bij het schrijven van e-mails, planning en meer. In dit artikel vertellen we je hoe je alles uit Copilot in Outlook haalt.

Productiviteit online word
08-04-2025

6 tips om online Word te gebruiken.

Goede zakelijke teksten schrijven voor je bedrijf? Het kan met een tekstverwerker. En zeg je tekstverwerker, dan zeg je Word. Gebruik je tegenwoordig ook online in je browser. Wel zo makkelijk, want zo staan je teksten meteen in de cloud. Maar wist je dat er veel meer tekstverwerkers zijn? In dit blog tippen we 6 online Word programma’s. Van gratis oplossingen tot uitgebreide pakketten. Zo is er altijd 1 die past bij je bedrijf.

Werk
  • BCC-mail: zo werkt het.
Telefoons
  • Samsung Galaxy S24: stijlvol design, professionele camera’s en slimme AI-functies.
  • Google Pixel 8 Pro: Het beste van Google. Op en top Pro.
  • Tips & tricks voor je nieuwe iPhone [video’s]
  • iOS 17: deze nieuwe slimmigheden vind je terug in de iPhone 15.
  • De 8 beste do’s & don’ts om je telefoon op te laden.
cybercrime
  • Deepfakes ontmaskerd: hoe deze startup een deepfake over Zelensky ontmaskerde.
Digitalisering
  • Hoe digitaal inclusief is je bedrijf?
IoT
  • Hoe je het IoT ook makkelijk in je bedrijf gebruikt.
  • Vijf Internet of Things oplossingen die onze omgeving slimmer maken
Technologie
  • Pentest: essentieel voor de beveiliging van je IT-infrastructuur. 
  • Hoe SCION een beveiligingsprobleem oplost waar bedrijven al decennia op zitten te wachten.
  • FWA is Fixed Wireless Access en zo werkt het voor je bedrijf.
  • Kijken: De Verschilmakers met Weco en Yumen Bionics.
  • IoT bij KLM: dit zijn de slimme oplossingen van Odido.
Mobile Tech
  • eHerkenning: digitaal inloggen voor ondernemers en organisaties.
  • Wanneer een hufterproof telefoon handig is.
  • 5 tips voor het schrijven van een zakelijke e-mail.
  • Phishingmail herkennen? Zo doe je dat.
  • Alles wat je moet weten over een werktelefoon.
Connectiviteit
  • Wat is IoT en hoe gebruik je het slim in je bedrijf?
  • Dit zijn de nieuwste functies die Microsoft Teams in 2025 nog slimmer gaan maken.  
  • VoIP-telefonie: slimmer bellen voor bedrijven.
  • Het komt eraan: 5G Internet voor Bedrijven.
  • 2G en 3G verdwijnen: zo hou je je IoT-apparaten verbonden.
5G
  • 5G in het buitenland: zo ver zijn ze in de rest van de wereld.
  • 5G test van Odido laat snelheden tot wel 850 Mbps zien.
  • Wat is 5G?
Productiviteit
  • Het geheim van de perfecte moderne werkplek.
  • 5 goede alternatieven voor ChatGPT.
  • 5 handige Excel alternatieven.
  • Copilot in Outlook: sneller e-mails schrijven, beantwoorden, samenvatten én afspraken plannen.
  • 6 tips om online Word te gebruiken.
Groei
  • Met deze e-learnings en online cursussen kunnen ondernemers een leven lang leren.
  • Goede voornemens? Met deze topsport tips van NOC*NSF, FC Utrecht en Mindgym duik je fris 2025 in.
  • Workation: wat het is en waarom je het wil.
  • Inspirerende Netflix-films die iedere ondernemer deze kerstvakantie gekeken moet hebben.
  • Laat AI je helpen in de zoektocht naar nieuw personeel.
Populair
  • AI afbeeldingen maken: 7 tools voor de perfecte AI foto.
  • Grote bestanden versturen vanaf je telefoon doe je met deze apps.
  • Dit zijn de 7 beste stevige telefoonhoesjes voor je telefoon.
  • 5 AI-tools voor audio en video transcriberen.
  • Getest: dit zijn de 6 beste scanner-apps voor iOS en Android.
Business blog
  • Het geheim van de perfecte moderne werkplek.
  • eHerkenning: digitaal inloggen voor ondernemers en organisaties.
  • Wanneer een hufterproof telefoon handig is.
  • Wat is IoT en hoe gebruik je het slim in je bedrijf?
  • 5 tips voor het schrijven van een zakelijke e-mail.
Business Blog – Odido

Odido.nl