Al tijdens hun eerste bezoek aan het Aziatische land werden ze verliefd op de mensen, de cultuur, het eten en de schitterende natuur. Tijdens Ilonka’s eerste reis, meer dan 20 jaar geleden, maakte ze al aantekeningen van alles wat ze zag en meemaakte. Niet met de intentie om er iets mee te doen, maar voor zichzelf. Toen ze marketeer Riel ontmoette en ontdekte dat hij haar passie voor Thailand deelde werd het idee voor een Thailand Magazine geboren, een online magazine vol tips, informatie en inspiratie over Thailand. In dit artikel vertellen ze over werken in het buitenland, de techniek die dat mogelijk maakt en de mindset die je als ondernemer moet hebben om een digitale onderneming te runnen.
Niets houdt je tegen
Ontdek hoe je met het netwerk van Odido, jouw dromen kunt waarmaken.
LEES MEER!
Werken en wonen in het buitenland.
Niets houdt je tegen
Ontdek hoe je met het netwerk van Odido, jouw dromen kunt waarmaken.
Riel en Ilonka hebben een drukke dag. Voor ons gesprek hebben ze 4 afspraken staan, en ook na ons gesprek moeten ze snel weer door. De reden? Overmorgen trouwen ze in een Thaise villa. Niet in de villa waar ze nu verblijven, maar op een minstens net zo mooie plek. Deze reis verwennen ze zichzelf. Want dat luxe Thaise leven, leven ze lang niet altijd. Om een goed beeld te geven van Thailand en de Thaise hospitality-industrie slapen ze de ene keer in een luxe hotel met boxspring, de andere keer in een simpel hostel of in een bamboehutje met alleen een hard matje op de grond. Werken en wonen in het buitenland kan dus op ontzettend veel manieren.
Digital first.
Ondanks dat de naam anders doet vermoeden is Thailand Magazine een digitaal magazine. Riel legt uit waarom ze daarvoor kozen: ‘Het voordeel hiervan is dat we bomen besparen, snel content kunnen aanpassen én dat we meertalig kunnen zijn. We hebben de coronapandemie goed gebruikt om al onze content van het Nederlands naar het Engels te vertalen. Tijdens de lockdown konden we niet reizen, maar we zijn doorgegaan met content creëren. We wilden er zijn voor de Thai. Voor de bevolking en de hospitality-industrie.”
Samenwerken met lokale bedrijven.
Ilonka vertelt hoe ze in die tijd samenwerkten met lokale bedrijven: ‘We hebben verschillende projecten opgezet en lokale bedrijven benaderd om te vragen hoe het met ze gaat en hoe ze de tijd doorkwamen. Waar we konden hebben we geholpen, maar eerlijk gezegd voelden we ons vrij machteloos. In Nederland was alles goed geregeld. Natuurlijk zijn er ook bij ons mensen in de problemen gekomen doordat ze bijvoorbeeld hun baan verloren, maar in Thailand was de situatie echt anders.’ Daarom hebben Riel en Ilonka een speciale campagne voor de Thai ontwikkeld. Riel legt uit: ‘We hebben aan een deel van onze Thaise relaties gevraagd of ze mee wilden doen met onze From Thailand with LOVE campagne. Hiermee wilden we laten zien hoe ontzettend lief en vriendelijk de Thai zijn en zo ook de Thaise hospitality-industrie extra promoten in moeilijke tijden. Elke dag kwamen er nieuwe, liefdevolle persoonlijke berichten binnen. Van Michelin sterrenchefs tot aan het management van gerenommeerde accommodaties. Zoals altijd wilden we ook een stem geven aan de voor het publiek minder bekende partijen, zodat ook zij extra publiciteit kregen.’
Werken in het buitenland.
Riel en Ilonka reizen voor hun magazine door Thailand. Om dingen te ontdekken, te ervaren en ervaringen te delen. Verder hebben ze beiden een baan en een druk bestaan in Nederland. Riel is marketeer en Ilonka werkt in het onderwijs. Doordat Riel parttime bij Scheltema Leiden werkt en een deel van zijn werk makkelijk op afstand kan doen, en doordat Ilonka veel vakantie heeft, lukt het hen goed om hun Nederlandse leven te combineren met hun bestaan als digital nomads. Ilonka legt uit hoe werken in het buitenland er voor hen uitziet: ‘Als we in Thailand zijn doen we onderzoek op locatie. We maken veel aantekeningen en werken die vervolgens grotendeels in Nederland uit.’
Van geijkte paden afwijken.
Als je naar een reisbureau gaat krijg je vaak een heel standaardantwoord op de vraag waar je heen moet en wat leuk is om te doen. Natuurlijk geven we die informatie ook. Er zijn veel mensen die daar behoefte aan hebben, maar we vinden het juist leuk om dingen te doen die anderen niet doen. Dat brengt ons weleens in situaties, zoals een hele zware trekking, waarvan we denken: waarom doen we dit? Maar meestal maken we hele gave dingen mee.’ Riel: ‘Wij willen ons onderscheiden door juist van de geijkte paden af te wijken en te kijken waar de lokale inwoners zijn. Waar ze eten bijvoorbeeld. Soms zie je een restaurant met een uithangbord waar alleen Thaise letters op staan. Misschien zou je daar niet zo snel naar binnen gaan, omdat je niet weet wat ze er serveren, maar als we van de Thai hebben gehoord dat je juist daar ontzettend lekker kan eten, proberen we het graag uit. Onze dagen hier zitten vol, propvol. We staan om 6 uur ‘s ochtends op en gaan rond 10 uur ‘s avonds weer naar bed. We nemen wel eens een dag rust, maar meestal zijn we op pad of vullen we onze tijd met werken aan onze site. Hier doen we dat op een kleine laptop, thuis in Nederland in ons kantoor op 2 grote schermen. De cockpit noem ik het.’
Technologische ontwikkelingen.
In alle jaren dat Riel en Ilonka reizen en in het buitenland werken is er veel veranderd. Nam je vroeger bijvoorbeeld een goede camera met verschillende lenzen mee op reis? Tegenwoordig maak je fantastische foto’s en filmpjes met je telefoon. Ilonka: ‘De technologie van nu is zo goed dat we alle foto’s met onze telefoon, een OPPO, maken. Bij de aanschaf van onze telefoons hebben we dan ook vooral op de camera gelet.’ Riel: ‘En op de batterij. Die moet niet alleen lang meegaan, maar ook snel opladen. Maar daar hebben we geen omkijken naar dankzij VOOC, de snellaadtechnologie van OPPO. We hebben altijd een oplader en powerbank bij ons en steken onze telefoon even snel in het stopcontact als we ergens lunchen. Daarnaast gebruiken we onze telefoon vaak voor om aantekeningen te maken. Dingen uitwerken doen we vaak op een kleine laptop op onze verblijfplaats. Dat is soms een luxe hotel en soms niet meer dan een bamboehutje. Het maakt niet uit. Zolang er een goede, stabiele internetverbinding is redden we ons wel. Als die er niet is maken we gebruik van mobiel internet via een hotspot.’
Digitaal (samen)werken in het buitenland.
Ilonka legt uit hoe ze op een slimme manier hun werk aanpassen aan de kwaliteit van het internet van de locatie waar ze op dat moment zijn: ‘Stabiel internet in een accommodatie helpt ons vooral bij het maken van back-ups. We maken vaak wel honderden foto’s per dag. Zodra we weer op onze slaapplek zijn, uploaden we die direct naar de cloud. Verder maken we veel gebruik van social media. Instagram, Facebook en WhatsApp zijn niet alleen goede marketingtools, het zijn ook manieren om elkaar verder te helpen.’ Riel vult aan: ‘We hebben een WhatsApp-groep waar zo’n 350 mensen in zitten die momenteel in Thailand zijn, of die hier binnenkort heenreizen. In die groep wordt veel kennis gedeeld. Niet alleen over leuke dingen om te doen, maar bijvoorbeeld ook over het weer op een bepaalde bestemming. Zelfs de beste ziekenhuizen in een bepaalde omgeving worden erin gedeeld.’
Superapp
‘Over apps gesproken; mensen doen hier alles via de superapp Grab,’ zegt Ilonka. ‘Als je in Nederland iets nodig hebt uit de supermarkt maar het regent, dan ga je meestal alsnog wel de deur uit om het te halen. Hier niet. Hier gebruik je Grab. Wil je een nieuw jurkje? Ook dan ga je niet zelf naar de winkel, maar laat je een medewerker van Grab het voor je kopen. Ze brengen zelfs je bibliotheekboek voor je terug. Voor ons is dat bizar, maar hier is het heel normaal. En voor de meeste Thai, zeker in Bangkok, heel goed betaalbaar.’ Riel: ‘Ken je de 7-Eleven-tosti? Die koop je hier voor gemiddeld 40 baht. Als je 2 tosti’s en 2 koffieshakes bestelt via Grab kost dat je 150 baht, nog geen 5 euro. Als je iets voor meer dan 100 baht bestelt wordt het gratis gebracht. Moet je bij Albert Heijn eens proberen.’
Tips voor startende ondernemers.
Denk jij erover na om (gedeeltelijk) als digitale nomad aan de slag te gaan? Riel en Ilonka delen hun tips.
- Tip #1: hou vol
Riel: ‘Dé tip die ik aan iedere beginnende ondernemer wil geven is geef niet op. Als je echt iets wil bereiken, ga er dan voor. Zorg dat je het lang genoeg vol kan houden, zowel financieel als qua energie. Zet niet in op rijk worden of een Instagramhit.’ - Tip #2: doe wat je leuk vindt
Ilonka: ‘Doe wat je echt leuk vindt. Om iets lang vol te kunnen houden moet je er een passie voor hebben. Je eigen bedrijf opzetten vraagt namelijk veel van je. We stoppen al onze vrije tijd in Thailand Magazine, maar doen dat met liefde. Verwacht niet dat je er met 1 leuk filmpje op Instagram bent. Zelfs niet met 100. Het kost tijd voor mensen je herkennen en op je site terechtkomen. Probeer ook zoveel mogelijk zelf te doen en besteed de dingen die je niet kan of waar je geen passie voor voelt uit aan professionals. Het kost misschien wat tijd om dingen te leren, maar hoe onafhankelijker je bent, hoe flexibeler.’ - Tip #3: zorg voor de juiste technologie
Riel: ‘Zorg voor een telefoon met goede camera, een (kleine) laptop, goed en stabiel internet en een foto- en videobewerkingsprogramma. Eigenlijk ben je er dan wel. Zorg daarnaast voor een goede hostingpartij. Maar dat is voor iedere website belangrijk, of je nu op afstand werkt of niet.’
Ben jij geïnspireerd door het verhaal van Riel en Ilonka en wil je ook aan de slag als digital nomad? Met onze @Work mobiele abonnementen ben je altijd en overal bereikbaar. Ook voor hybride werken hebben we dé oplossing. Ontdek welke mogelijkheden Odido je als ondernemer biedt. Niets houdt je tegen.
Naast Riel en Ilonka interviewden we nog meer digitale nomads. Benieuwd naar hun verhalen? Ga dan naar ons digital nomad overzicht en bekijk alle digital nomads.
Niets houdt je tegen
Ontdek hoe je met het netwerk van Odido, jouw dromen kunt waarmaken.