Judith: ‘Een eerste online indruk kan je maar 1 keer maken, ook op LinkedIn. Als iemand je persoonlijke profiel bezoekt, wil je dus dat dit er goed uitziet en je een goede indruk achterlaat. Je wil dat ze zo lang mogelijk op je profiel blijven.’ Hoe zorg je daar nu voor?
Apps voor Ondernemers.
Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees snel het gratis e-book.
Lees direct
Zorg voor een goede, professionele, eerste indruk.
Apps voor Ondernemers.
Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees snel het gratis e-book.
‘Het bovenste deel van het profiel is de plek waar je jezelf als professional kan presenteren’, legt Judith uit. ‘Dit doe je met verschillende onderdelen. Ik behandel de belangrijkste van boven naar beneden.’
Tip 1. De achtergrondfoto.
Bovenaan heb je ruimte voor een achtergrondfoto, ook wel een banner genoemd. Veel mensen weten niet dat je hier een afbeelding kan uploaden. Dan staat er alleen een grote grijze balk. Een gemiste kans. Kies een beeld dat past bij wie je bent of wat je doet. Maar maak het beeld niet te druk, want de focus moet gaan naar je profielfoto. Het is het mooist als je achtergrondfoto en kopregel (de regels tekst onder je naam) samen je verhaal vertellen.
Tip 2. Je LinkedIn-profielfoto.
Je profielfoto is het liefst een foto die er professioneel uitziet. Zorg ervoor dat je in de camera kijkt (zo maak je contact via het scherm) en lachend op de foto staat. Want lachende mensen komen over als mensen die meer open zijn. Als je kan kiezen, zou ik altijd voor een kleurenfoto gaan in plaats van een zwart-witfoto. Zwart-wit is mooi, maar ziet er in de tijdlijn allemaal hetzelfde uit. En als ondernemer wil je natuurlijk opvallen.
Let er ook op dat je profielfoto voor iedereen (die je wil) zichtbaar is. Het kan namelijk zo zijn dat je foto niet te zien is voor mensen die geen directe connectie van je zijn. Zeker als je je netwerk aan het uitbreiden bent of berichten deelt, wil je dit niet. Het komt niet goed over en levert minder succes op. Stel je profielfoto daarom zo in dat hij zichtbaar is voor je netwerk. Dit kan makkelijk door op je foto te klikken en dan op het oogje te klikken. Kies dan wie je foto allemaal mag zien: bijvoorbeeld alleen connecties van connecties of iedereen op LinkedIn.
Tip 3. Zet de Creator Mode aan en maak een Cover Story.
Relatief nieuw is de Cover Story. Een korte video die je kan uploaden en die automatisch afspeelt als je op het profiel komt. Nog maar weinig mensen hebben dit nog gebruikt. Je kan hiermee echt verschillen van andere LinkedIn-gebruikers. Leg uit wie je bent en wat je voor anderen kan betekenen in een video.
Je kan de Cover Story uploaden via de app op je mobiel en later via de desktop ondertitels toevoegen met een srt-file. Een Cover Story uploaden kan alleen als je de Creator Mode aan hebt gezet in je profiel. De Creator Mode heeft nog meer voordelen om je profiel aantrekkelijk te maken. Je kan bijvoorbeeld 5 hashtags toevoegen waarover je praat of post. Deze hashtags staan dan onder je kopregel vermeld.
LinkedIn Creators krijgen ook toegang tot nieuwe functies zoals het delen van een LinkedIn Nieuwsbrief of LinkedIn Audio Events (een variatie op Clubhouse). Je kan het aanzetten bij Resources.
Tip 4. Maak een Service Pagina aan.
Vrij nieuw is de Service Pagina. Je kon natuurlijk al aanbevelingen vragen en die op je profiel laten zien, maar met de Service Pagina kan je nog meer. Je ziet de blokjes in de eerste afbeelding onder de blauwe knop staan (Providing Services). .
Er is (beperkt) ruimte om je diensten te uit te leggen met een tekst. Daaronder kan je 10 diensten noemen en media toevoegen waarin je jezelf of je werk laat zien. En je kan voor je diensten aanbevelingen (Reviews) aan je klanten en opdrachtgevers vragen. De pagina kan je dan los delen met je netwerk. Aanbevelingen vragen gaat nu nog niet helemaal soepel. Stuur daarom een herinnering, dan krijgt die persoon meteen een linkje.
Tip 5. Maak een bedrijfspagina aan.
Ook voor kleinere ondernemers is het aanmaken van een bedrijfspagina een goed idee. Judith vindt wel dat het persoonlijke profiel voor (kleine) ondernemers veel belangrijker is. Mensen doen natuurlijk zaken met mensen. Maar het maken van een bedrijfspagina heeft wel wat voordelen. Op de bedrijfspagina kan je een omschrijving van je organisatie kwijt (handig voor SEO), contactgegevens, een eigen banner en logo. En dat logo kan je dan weer verbinden aan je persoonlijke profiel. Dat komt professioneler over dan een grijs blokje.
LinkedIn is altijd in beweging. Het is een betrouwbaar netwerk en voor veel ondernemers de plek waar ze meerdere klanten per jaar binnenhalen. Dus begin nu met een mooi profiel maken.
Ontdek onze oplossingen voor zakelijk internet voor zzp en de voordelen ervan voor je bedrijf.
Apps voor Ondernemers.
Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees snel het gratis e-book.