Technologie

FC Utrecht scoort op het digitale speelveld door innovatieplatform.

Het FC Utrecht Innovatieplatform lanceerde in december 2021 het videospel World League Live, samen met game-ontwikkelaar Proxy42. Met de app kan je zelf scoren op het digitale speelveld. Het spel is opgericht om de Utrechtse voetbalclub verder te helpen met innovaties. Odido is als hoofdsponsor en innovatiepartner van FC Utrecht nauw betrokken bij dit platform én deze bijzondere mobiele game.
Clock 2 min

FC Utrecht wil doorontwikkelen, zowel binnen als buiten de lijnen. Vanuit die behoefte is het FC Utrecht Innovatieplatform in het leven geroepen. Thijs van Es, algemeen directeur: ‘In een stad als Utrecht is veel talent aanwezig. Er zijn genoeg start-ups en ondernemingen met heel veel kennis en kunde. We willen die krachten bundelen en ons samen inzetten om voetbal en de gemeenschap met elkaar te verbinden.’

Samen innoveren.

De voetbalclub werkt samen met kennisinstellingen, overheden, corporates en start-ups. Naast Odido zijn ook EQUANS, LINKIT, Bud, The Valley, ROM regio Utrecht en Utrecht Marketing aan het FC Utrecht Innovatieplatform verbonden. De Utrechtse club daagt haar partners uit om mee te denken over belangrijke vraagstukken op het gebied van (ontwikkelingen in) technologie, stadion, gebied, sportcampus en talenten. Door slim samen te werken, is FC Utrecht een voorbeeld voor voetbalgerelateerde innovaties voor de rest van het land.

Verbinding met jonge fans.

World League Live is 1 van die innovaties. FC Utrecht is de eerste voetbalclub in de eredivisie met een mobiele game. Hiermee wil de voetbalclub de verbinding met jonge supporters versterken. Zij kijken niet meer urenlang achter elkaar naar videogames en sportwedstrijden, maar zoeken korte, sociale en interactieve ervaringen. De jonge achterban wil zelf deelnemen aan de actie en zich onderdeel voelen van een bruisende community. En dat blijkt; het spel is op de lanceringsdatum al meer dan 1.000 keer gedownload. Na 24 uur zijn er 20.000 minuten aan wedstrijden gespeeld en 21.000 digitale doelpunten gescoord.

Uitkomen voor FC Utrecht.

In World League Live speel je 4 tegen 4 in een FC Utrecht-omgeving en natuurlijk met FC Utrecht-spelers. Aan de spelers de taak om ijzersterk te verdedigen en doortastend aan te vallen. Naast de sportieve uitdaging, biedt het spel ook interactiemogelijkheden. Dankzij de 5G-verbinding kan je live je tegenstander zien. En augmented reality-technieken maken het mogelijk om bijvoorbeeld het FC Utrecht-logo of een Nederlandse vlag op je wang te projecteren. De videogame is ontwikkeld na een succesvolle test voor mobiel gamen, gedaan door FC Utrecht in samenwerking met Odido, Proxy42, OPPO, RTL Group, The Valley en Nominow.

Odido Innovatie Hub

Nieuwsgierig naar meer digitale innovaties? Als innovatiepartner van FC Utrecht werkt Odido in Stadion Galgenwaard met én aan de nieuwste technologieën. Bijvoorbeeld met augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Zo kan je op AR-doeken tijdens wedstrijden achtergrondinformatie over de spelers zien. Hoeveel schoten op het doel zijn er geweest? Hoe presteerde de speler eerder? Ook vind je er de Innovatie Hub waar je alle high-tech-diensten van Odido Business kan bekijken en testen.

Benieuwd naar de World League Live game? Download deze via: share.worldleaguelive.com/FCUtrecht

Beeld: FC Utrecht