Connectiviteit

Accountants en ICT: hoe de rol van IT-manager in deze branche veranderde.

Pieter de Leth is IT-manager bij accountantskantoor 216 Accountants. De afgelopen jaren heeft hij zijn rol flink zien veranderen. Voor welke uitdagingen kwam hij te staan? Hoe ging hij daarmee om? En welke uitdagingen ziet hij voor de toekomst? We vroegen het hem in dit Business Blog-interview.
Clock 2 min

‘De accountantsmarkt is nog niet heel ver gedigitaliseerd en geautomatiseerd.’, vertelt Pieter. ‘We hebben bij 216 die ambitie wel en begonnen een paar jaar geleden daarin te investeren. In het begin ontwikkelden we zelf IT-oplossingen met een eigen team. Maar na een paar jaar merkten we dat we niet meer de oplossingen konden maken die nodig waren. Dat had vooral te maken met wet- en regelgeving. We hieven het team op en sloten ons aan bij innovatieve marktpartijen die al bezig waren met de ontwikkeling van software voor accountants.’

E-book Microsoft Teams voor Admins.

Wil jij weten hoe je met Microsoft Teams je medewerkers op afstand kunt laten werken? Lees je in dit e-book.

Lees direct
Efficiëntie door automatisering.

Dat bleek een goede keuze. 216 kon verder automatiseren. Dat zorgde er voor dat ze vorig jaar volledig zijn overgestapt op een nieuw systeem voor het opstellen van jaarrekeningen. Pieter: ‘Met 1 druk op de knop produceren we nu de jaarrekeningen van onze klanten. En aanpassingen doorvoeren gaat heel makkelijk. We kunnen dus snel, goede producten leveren. Echt fijn. Dit onderscheidt ons in de markt, maakt ons werk een stuk efficiënter en het creëert meteen meerwaarde voor onze klanten.’

Transformatie naar online werken in de cloud.

De afgelopen jaren is 216 ook volledig in de cloud gaan werken. Net een jaar voor corona omarmden ze Microsoft Teams en integreerden ze vaste en mobiele telefonie van Odido. Pieter vertelt: ‘Toen corona kwam, konden we snel overschakelen. Technisch dan. Want onze mensen moesten natuurlijk wel wennen aan de nieuwe online situatie. Na een paar maanden had iedereen zijn draai gevonden. Onze klanten merkten niets van de overgang. Want door de integratie van vaste en mobiele telefonie werd en wordt de telefoon altijd opgenomen.’

2022: focus op online veiligheid en een stabiel, snel netwerk.

In 2022 gaat 216 focussen op online veiligheid. En er worden nieuwe cloudoplossingen geïntroduceerd. Pieter: ‘Wat betreft cybersecurity is onze technische infrastructuur op orde, maar toch zijn we met onze leveranciers in gesprek over hoe het nog beter en veiliger kan. Ook gaan we onze mensen trainingen geven, zodat ze goed letten op de vele phishingmails die elke dag binnenkomen en ze leren bestanden veilig uit te wisselen. Verder hoop ik dat het netwerk van Odido nog stabieler en sneller wordt. Zodat we ook draadloos net zo snel kunnen verbinden met onze cloudoplossingen als we dat via de vaste verbindingen ervaren. Dat is nu nog niet mogelijk, maar waarschijnlijk wel met de komst van een snelle 5G-variant. Dat zou mooi zijn, want dan hebben we alles – internet en telefonie – in de hand bij 1 partij. Overzichtelijk, betrouwbaar en toekomstgericht. Precies wat we willen’

Lees ook: Zorg en ICT: Hoe de rol van de ICT-manager van deze zorginstelling veranderde

E-book Microsoft Teams voor Admins.

Wil jij weten hoe je met Microsoft Teams je medewerkers op afstand kunt laten werken? Lees je in dit e-book.

DOWNLOAD GRATIS
Beeld: Odido